Νίκος Μιχαλόπουλος
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία αποτελεί κίνδυνο για την ανάκαμψη του παγκόσμιου κλάδου οχημάτων. Ένας νέος ανασταλτικός παράγοντας που προστίθεται στη δίνη μιας ύφεσης που διαρκεί δύο χρόνια. Οι αιτίες? Η Covid και η έλλειψη ημιαγωγών. Σύμφωνα με αναλυτές της Citi, οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από τις ΗΠΑ και την ΕΕ στον Πούτιν θα κάνουν την παραγωγή αυτοκινήτων πιο αβέβαιη. Το επίπεδο του πληθωρισμού θα ανέβει, ζημιώνοντας τους προμηθευτές του κλάδου. Να σημειωθεί πως η παραγωγή αυτοκινήτων στη Ρωσία αντιπροσωπεύει το 9% του ευρωπαϊκού όγκου και το 2% του παγκόσμιου, σύμφωνα με την Milano Finanza.
Αύξηση στο αλουμίνιο (+ 20%) και στο παλλάδιο (+ 26,7%).
Χωρίς να ξεχνάμε το ενδεχόμενο για πιθανά ρωσικά αντίποινα κυρώσεων κατά των ΗΠΑ και της ΕΕ, τα οποία εάν εφαρμοστούν θα χειροτέρευση την κατάσταση.
Για τη Citi οι πιο εκτεθειμένες εταιρείες είναι η Nokian και η Renault. Στο χειρότερο σενάριο, στο οποίο η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων θα κατέγραφε αύξηση μόνο + 2%, η Valeo θα έβλεπε πτώση στο EBIT (Κέρδη πριν από τόκους και φόρους – μέτρο του λειτουργικού κέρδους πριν από την αφαίρεση των οικονομικών επιβαρύνσεων και φόρων) έως το 2023 κατά 28%, Continental κατά 20%, Faurecia (Stellantis) κατά 19%.
Η Μόσχα, εξηγεί ότι η MF, αντιπροσωπεύει σχεδόν το 25% της παγκόσμιας προσφοράς παλλαδίου και το 5% της παγκόσμιας προσφοράς αλουμινίου. Εξάγει επίσης το 11% της παγκόσμιας παραγωγής νικελίου και 4% του παγκόσμιου κοβαλτίου που χρησιμοποιούνται στην κατασκευή μπαταριών για ηλεκτρικά οχήματα. Με λίγα λόγια, προκύπτει σοβαρό πρόβλημα για το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Γεγονός που θα αναγκάσει την Επιτροπή της ΕΕ να προβεί σε σοβαρό προβληματισμό και ίσως σε αναθεώρηση της πολιτικής της σχετικά με την απαγόρευση των θερμικών κινητήρων το 2035.
Ταλανίζεται η παγκόσμια παραγωγή αυτοκινήτων
Η J.D. Power και η LMC Automotive έχουν ήδη αναθεωρήσει τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις για το 2022 κατά 400.000 μονάδες, στα 85 εκατομμύρια.
Η Ρωσία έχει εξαγωγές που υπολογίζονται από το Κέντρο Διαχείρισης Αυτοκινήτων σε 3,3 δισεκατομμύρια. Όμως οι εισαγωγές έφτασαν τις 20. Σύμφωνα με τον διευθυντή της CAM, Stefan Bratzel, το εκτιμώμενο αποτέλεσμα είναι ότι η Ρωσία δεν θα είναι σημαντική αγορά πωλήσεων και τόπος παραγωγής για την αυτοκινητοβιομηχανία για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Σε στάση αναμονής οι κατασκευαστές
Τι λένε οι κατασκευαστές που επηρεάζονται περισσότερο από τον πόλεμο; Σύμφωνα με τον Όμιλο Volkswagen, οι εχθροπραξίες έχουν επιδεινώσει την κατάσταση των προμηθευτών του που εδρεύουν στην Ουκρανία, προκαλώντας καθυστέρηση στις παραδόσεις εξαρτημάτων. Η παραγωγή, ενδεχομένως θα ξαναρχίσει μόλις αποσαφηνιστούν τα αποτελέσματα των κυρώσεων που επιβλήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η Avotaz (Renault) εξηγεί ότι τα μπλοκαρίσματα στις αλυσίδες εφοδιασμού προκαλούνται κυρίως από αυστηρότερους συνοριακούς ελέγχους στις χώρες διέλευσης και την αναγκαστική ανάγκη αλλαγής ορισμένων καθιερωμένων διαδρομών της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Αλλά στο μεταξύ, τι κάνει η ΕΕ; Οι κυρώσεις, δήλωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, θα αυξήσουν τα οικονομικά βάρη της Ρωσίας, θα αυξήσουν τον πληθωρισμό και θα διαβρώσουν σταδιακά τη βιομηχανική βάση της Ρωσίας. Αυτά είναι πολύ λεπτά ζητήματα που και σε αυτή την περίπτωση απαιτούν λεπτούς χειρισμούς για να στοχεύσουμε στην ειρήνη.