Υπογράφηκε στη βουλγαρική πρωτεύουσα Σόφια τριμερές μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Αλβανίας, της Βουλγαρίας και της Βόρειας Μακεδονίας για την προώθηση του Διαδρόμου 8 (γνωστός και ως παραεγνατία), μεταδίδουν τα μέσα ενημέρωσης των τριών χωρών.
Η ανάπτυξη των Δυτικών Βαλκανίων
Μετά την υπογραφή του μνημονίου, η υπουργός Υποδομών και Ενέργειας της Αλβανίας, Μπελίντα Μπαλούκου, είπε ότι η κατασκευή αυτής της υποδομής είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη των Δυτικών Βαλκανίων, γράφει η αλβανική report-tv, σύμφωνα με το echedoros-a.gr.
«Τώρα με όλα τα έργα που έχουμε ξεκινήσει στον τομέα των σιδηροδρόμων και των οδών, αλλά αναμφίβολα και με το νέο λιμάνι του Δυρραχίου είμαστε σίγουροι ότι αυτό το σπουδαίο έργο, αυτό το έργο που περιλαμβάνει και τις τρεις χώρες θα έχει επιτυχία στο μέλλον» τόνισε η Μπαλούκου.
«Συζητήσαμε με τους συναδέλφους για τα μελλοντικά βήματα και συμφωνήσαμε ότι μια κοινή ατζέντα για την προώθηση του Διαδρόμου 8 ως ενός από τους σημαντικότερους διαδρόμους οικονομικής ανάπτυξης όχι μόνο για τις χώρες μας αλλά και για τις χώρες της περιοχής είναι απαραίτητη για τις ατζέντες των τριών υπουργείων υποδομής στο μέλλον », πρόσθεσε η αλβανίδα υπουργός.
Ο Διάδρομος 8 (φωτογραφία echedoros-a.gr)
Θα ασκηθεί πίεση στην ΕΕ
Για την ολοκλήρωση αυτού του στρατηγικού έργου, που θα επιφέρει περισσότερη ανάπτυξη στην περιοχή, η υπουργός είπε ότι και τα τρία μέρη θα ασκήσουν πίεση για να λάβουν κεφάλαια από ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για τη χρηματοδότηση της πλήρους κατασκευής της σιδηροδρομικής γραμμής που θα ενώνει το λιμάνι του Δυρραχίου με τις βουλγαρικές ακτές στη Μαύρη Θάλασσα.
Προκειμένου να προχωρήσει αυτό το έργο, η Μπαλούκου ανακοίνωσε ότι θα υπάρξει άλλη συνάντηση στη Βόρεια Μακεδονία και στη συνέχεια στα Τίρανα.
Ο «Διάδρομος 8» έχει σχεδιαστεί για να διευκολύνει την ανταλλαγή αγαθών, ανθρώπων, πετρελαίου και ενεργειακού εφοδιασμού μεταξύ των βαλκανικών χωρών και των χωρών της ΕΕ.
Η Βόρεια Μακεδονία σχεδιάζει να επενδύσει 200 εκατομμύρια ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2022 για την κατασκευή του σιδηροδρομικού δικτύου του Διαδρόμου 8 προς τη Βουλγαρία, μεταδίδει το πρακτορείο ειδήσεων MIA της Βόρειας Μακεδονίας.
Η Κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας έχει χορηγήσει κεφάλαια για τα δύο πρώτα τμήματα και μένει να διατεθεί για το τρίτο από την Κρίβα Παλάνκα έως το Ντέβε Μπάερ, το οποίο θα κοστίσει 400 εκατομμύρια ευρώ.
Εως το 2030
Εχουν προβλεφθεί 90 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του δρόμου ταχείας κυκλοφορίας από το Κουμάνοβο έως το Ντέβε Μπάερ με κατεύθυνση τη Βουλγαρία.
Οι υπουργοί Μεταφορών των τριών βαλκανικών χωρών υπογράφουν το μνημόνιο για την κατασκευή του Διαδρόμου 8
Ο υπουργός Μεταφορών της Βόρειας Μακεδονίας Μπλαγκόι Μποτσβάρσκι προβλέπει ότι ολόκληρη η διαδρομή του Διαδρόμου 8 στο έδαφος της Βόρειας Μακεδονίας θα κατασκευαστεί έως το 2030, και πιθανώς νωρίτερα.
Υπάρχει έργο έτοιμο για το σιδηροδρομικό τμήμα από το Κίτσεβο έως τα σύνορα με την Αλβανία, αλλά αναζητούνται ευκαιρίες για εξεύρεση κεφαλαίων. Το τμήμα της Βόρειας Μακεδονίας προς την Αλβανία είναι 70 χιλιόμετρα.
Ο υπουργός Μεταφορών της Βουλγαρίας Χρίστο Αλεξίεφ προέβλεψε επίσης ότι ο διάδρομος 8 θα είναι έτοιμος μέχρι το 2030. Οπως σημειώνει η βουλγαρική bnr, ο Αλεξίεφ ανακοίνωσε ότι η Βουλγαρία την επόμενη εβδομάδα θα ξεκινήσει τον διαγωνισμό για την κατασκευή του σιδηροδρομικού τμήματος μεταξύ Πέρνικ και Ράντομιρ και το 2022 του άλλου τμήματος από Ράντομιρ έως Γκιουέσεβο, για το οποίο υπάρχει ήδη τεχνική μελέτη.
Στρατηγικής σημασίας
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις, το κομμάτι αυτό θα κοστίσει 200 εκατ. ευρώ. Η Βουλγαρία συνεργάζεται με τη Βόρεια Μακεδονία στη συνοριακή σήραγγα.
Οι τρεις υπουργοί, Βουλγαρίας, Βόρειας Μακεδονίας και Αλβανίας, συμφώνησαν ότι ο Διάδρομος 8 είναι στρατηγικής σημασίας όχι μόνο για τις οικονομίες τους, αλλά και για την καλύτερη σύνδεση των Βαλκανίων με τη Δυτική Ευρώπη, τη Μαύρη Θάλασσα και άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
Το ενδιαφέρον της Τουρκίας
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους βαλκανικούς διαδρόμους δείχνει και η Τουρκία καθώς τη φέρνουν εντός των πανευρωπαϊκών διαδρομών μεταφορών.
Ο δρόμος του Μεταξιού (εικόνα Reuters)
Συχνά αναφέρει ότι επιθυμεί να αναζωογονεί τον δρόμο του Μεταξιού που θα αποτελεί προέκταση των πανευρωπαϊκών διαδρόμων μεταφορών.
Η Τουρκία, με αυτήν την αφορμή, κατασκεύασε τον αυτοκινητόδρομο στην περιοχή της Μαύρης θάλασσας για να ενώσει τον διάδρομο Ευρώπης –Καυκάσου – Ασίας με τους πανευρωπαϊκούς διαδρόμους μεταφορών.
Από την άλλη, συνέχισε τα σχέδια τράνζιτ μεταφοράς σιδηροδρομικών δικτύων από την Ασία προς την Ευρώπη.
Εάν λοιπόν αποκτήσει σάρκα και οστά ο περιβόητος δρόμος του Μεταξιού, ο οποίος προβλέπεται να περάσει από την Τουρκία τότε η χώρα πιθανόν να γίνει η γέφυρα για το διεθνές εμπόριο που θα ενώσει την Ανατολή με τη Δύση.