Transport & Environment: Ο στόχος μείωσης του CO2 της ΕΕ είναι ανεπαρκής

Οι κανόνες για τις εκπομπές που εγκρίθηκαν από την επιτροπή του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου δεν είναι αρκετά σκληροί για να ενθαρρύνουν τη μαζική υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ισχυρίζεται ο οργανισμός

Νίκος Μιχαλόπουλος 

Η απόφαση μιας βασικής επιτροπής της Ευρωπαϊκής Ένωσης να απορρίψει τις εκκλήσεις για πολύ βαθύτερες περικοπές εκπομπών έχει απογοητεύσει τους υποστηρικτές του περιβάλλοντος, οι οποίοι πίεσαν για νέους στόχους εν όψει της προθεσμίας του 2035 για την πώληση νέων αυτοκινήτων μόνο μηδενικών εκπομπών.

Η επιτροπή περιβάλλοντος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ψήφισε την Τετάρτη για την επικύρωση νέων κανόνων για τις εκπομπές CO2 από αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά, οι οποίες θα συζητηθούν τώρα από τα κράτη μέλη της ΕΕ.

Οι διατάξεις περιλαμβάνουν μείωση 20 τοις εκατό από τις εκπομπές του 2021 το 2025 και μείωση 55 τοις εκατό το 2030, με μείωση 100 τοις εκατό το 2035 — που ισοδυναμεί με απαγόρευση των πωλήσεων οχημάτων εσωτερικής καύσης σε εκείνο το σημείο.

Η μείωση κατά 20 τοις εκατό το 2025 στην πραγματικότητα υπερβαίνει το 15 τοις εκατό που προτάθηκε τον Ιούλιο του 2021 στο πλαίσιο του πακέτου Fit for 55 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το οποίο απαιτεί μείωση κατά 55 τοις εκατό των συνολικών εκπομπών CO2 έως το 2030, σε σύγκριση με τα επίπεδα του 1990.

Η ΕΕ επιδιώκει να είναι η πρώτη «κλιματικά ουδέτερη» ήπειρος έως το 2050 – η λεγόμενη Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία.

Η Transport & Environment, είχε υποστηρίξει έναν ενδιάμεσο στόχο το 2027 και μια βαθύτερη μείωση των εκπομπών το 2030, υποστηρίζοντας ότι θα επιτάχυνε την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων και θα μείωνε το κόστος.  Ο Jan Huitema, Ολλανδός βουλευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, είχε υποστηρίξει μια τροπολογία για περικοπή 75% έως το 2030.

Ωστόσο, οι πιο σκληροί στόχοι αντιμετωπίζουν αντίσταση από ορισμένα κράτη μέλη, κυρίως από τα ανατολικά του μπλοκ, τα οποία έχουν εκφράσει ανησυχίες για την έλλειψη υποδομής και το υψηλό κόστος των ηλεκτρικών οχημάτων.

Η επιτροπή απέρριψε οριακά αυτά τα σχέδια με ψήφους 46 κατά 40 κατά και δύο αποχές.  Οι διατάξεις – που προτάθηκαν για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 2021 – θα εγκριθούν επίσημα τον Ιούνιο και στη συνέχεια θα χρησιμεύσουν ως βάση για διαπραγματεύσεις με τις κυβερνήσεις της ΕΕ σχετικά με την τελική μορφή της νομοθεσίας, δήλωσε η ΕΕ την Τετάρτη.

Η Transport & Environment επαίνεσε τον πιο σκληρό στόχο του 2025, λέγοντας ότι θα συμβάλει στην τόνωση των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, αλλά τον χαρακτήρισε ανεπαρκή από μόνο του.

«Η έκρηξη των ηλεκτρικών οχημάτων θα υποχωρήσει για τα επόμενα 10 χρόνια, εκτός εάν οι νομοθέτες συμμετάσχουν με έναν ενδιάμεσο στόχο το 2027 και έναν πιο φιλόδοξο στόχο το 2030», δήλωσε ο Alex Keynes, διευθυντής καθαρών οχημάτων στην Transport & Environment.  «Χωρίς αυτό, η Ευρώπη μπορεί να μην πουλά αρκετά αυτοκίνητα μηδενικών εκπομπών για να επιτύχει τους δικούς της στόχους για το 2030, καθώς και αυτούς πολλών χωρών της ΕΕ», πρόσθεσε.

Τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούσαν το 9,1 τοις εκατό των ευρωπαϊκών πωλήσεων το 2021, σε σύγκριση με 1,9 τοις εκατό το 2019. Οι νέες κατευθυντήριες γραμμές της ΕΕ για τις εκπομπές ρύπων θα σημαίνουν ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να αποτελούν πάνω από το 50 τοις εκατό των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων το 2030, σύμφωνα με αναλυτές

Ωστόσο, ορισμένα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis, Carlos Tavares, έχουν πει ότι οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών και άλλα κόστη θα μπορούσαν να απειλήσουν αυτόν τον ρυθμό ανάπτυξης.  Επιπλέον, υπήρξαν ανησυχίες ότι μεγάλο μέρος της Ευρώπης, ιδιαίτερα οι φτωχότερες χώρες, στερούνται υποδομές σταθμών φόρτισης.

Η ΕΕ είπε το 2021 ότι προτιμά να θέτει στόχους σε πενταετή βάση και ότι οι στόχοι ήταν επαρκείς για να αυξηθεί η ζήτηση ηλεκτρικών οχημάτων.

Πριν από τις κατευθυντήριες γραμμές του Fit for 55, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν ζητήσει αύξηση των απαιτήσεων υποδομών σταθμών φόρτισης – τις οποίες η ΕΕ έχει ήδη επισημάνει ότι θα εξετάσει – καθώς και αναθεώρηση των στόχων εκπομπών μετά το 2030 το 2028.

Η ACEA, δεν απάντησε αμέσως σε αίτημα για σχολιασμό σχετικά με την ψηφοφορία της επιτροπής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου αυτή την εβδομάδα.