Quantcast

Transport & Environment: Αρκετά ακατέργαστα μέταλλα για να κατασκευαστούν 14 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα παγκοσμίως το 2023 (Μελέτη)

Υπάρχει αρκετό νικέλιο και λίθιο για να καλυφθούν οι ανάγκες των παγκόσμιων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της Ευρώπης πρέπει να κάνουν περισσότερα για να ενισχύσουν τις προμήθειες μετάλλων καθαρής ενέργειας με βιώσιμη πηγή

Νίκος Μιχαλόπουλος

Υπάρχει αρκετό λίθιο και νικέλιο διαθέσιμο για την παραγωγή 14 εκατομμυρίων ηλεκτρικών αυτοκινήτων παγκοσμίως το 2023, ακόμη και χωρίς ρωσικές προμήθειες, δείχνει μια νέα μελέτη για τη βραχυπρόθεσμη διαθεσιμότητα πρώτων υλών.  Η Transport & Environment (T&E), που πραγματοποίησε τη μελέτη, καλεί τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να κάνουν περισσότερα για να ενισχύσουν την πρόσβαση σε βασικά μέταλλα για να εξασφαλίσουν την πράσινη ενεργειακή της ασφάλεια.

Η Julia Poliscanova, ανώτερη διευθύντρια στην T&E, δήλωσε: «Ο πόλεμος στην Ουκρανία έδειξε ότι πρέπει να απογαλακτίσουμε τον εαυτό μας από το πετρέλαιο.  Ο καλύτερος τρόπος για να το κάνετε αυτό είναι η ηλεκτροκίνηση.  Παρά τα όσα λένε οι άνθρωποι, δεν υπάρχει έλλειψη λιθίου ή νικελίου στον φλοιό της Γης.  Είναι μόνο η έλλειψη πολιτικής βούλησης που αφήνει την Ευρώπη ευάλωτη στις πιέσεις του εφοδιασμού».

Ο καλύτερος τρόπος για να τιμωρήσει η Ευρώπη το καθεστώς Πούτιν για τον παράνομο πόλεμο στην Ουκρανία είναι να στραφεί στα ηλεκτρικά οχήματα, λέει η T&E.  Σε πλήρη αντίθεση με το πετρέλαιο, το νικέλιο και το λίθιο – σημαντικά μέταλλα για την κατασκευή μπαταριών EV – εξορύσσονται σε συντριπτική πλειοψηφία στις δημοκρατικές χώρες.  Ωστόσο, πολλοί ισχυρίζονται ότι δεν υπάρχουν αρκετές διαθέσιμες πρώτες ύλες για να στραφούν στον ηλεκτρισμό βραχυπρόθεσμα, ένα πρόβλημα που επιδεινώθηκε από τις κυρώσεις στο ρωσικό νικέλιο.

Η μελέτη της T&E δείχνει ότι θα υπήρχαν αρκετά μέταλλα λιθίου και νικελίου (1) για να κατασκευαστούν έως και 14 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία (BEV) παγκοσμίως το 2023 – 55% υψηλότερα από τις τρέχουσες προβλέψεις της αγοράς.  Το 2025, ακόμη και αν οι προμήθειες πρώτων υλών περιοριστούν και παραμείνουν κάτω από τη χωρητικότητα του εργοστασίου μπαταριών, θα μπορούσαν να παραχθούν 21 εκατομμύρια BEV – σχεδόν 50% περισσότερα από τις εκτιμήσεις της αγοράς.

Ωστόσο, αυτό δεν εγγυάται την προσφορά της Ευρώπης ως ηγετικής αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο.  Οι αυξανόμενες πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα και τις ΗΠΑ σημαίνει ότι υπάρχει ανταγωνισμός για τις κρίσιμες πρώτες ύλες, με τις δύο χώρες να εισάγουν μέτρα για να διασφαλίσουν την πρόσβαση σε βασικές πρώτες ύλες.

Η Τζούλια Πολισκάνοβα πρόσθεσε: «Ενώ η Κίνα και οι ΗΠΑ λυγίζουν τη δύναμη της πολιτικής τους για να εξασφαλίσουν προμήθειες κρίσιμων μετάλλων, οι Ευρωπαίοι ηγέτες ψάχνουν τον κόσμο για περισσότερο πετρέλαιο.  Τώρα είναι η ώρα να επικεντρωθούμε στην προμήθεια βιώσιμων πρώτων υλών που χρειάζεται η ήπειρος για την ενεργειακή μας ανεξαρτησία και ένα πράσινο μέλλον».

Οι ευρωπαίοι πολιτικοί πρέπει να ενισχύσουν τη διπλωματία με άλλες δημοκρατίες όπως η πλούσια σε πόρους Αυστραλία, η Ινδονησία, ο Καναδάς και η Χιλή, και να ξεκινήσουν συζητήσεις με εταιρείες εξόρυξης, λέει η T&E.

Η ομάδα κάλεσε την ΕΕ να δημιουργήσει μια ειδική αρχή για να διασφαλίσει την ασφάλεια του εφοδιασμού κρίσιμων μετάλλων που προέρχονται από βιώσιμες πηγές.

Υπάρχουν πραγματικές ανησυχίες σχετικά με την επίδραση που θα έχει μια στενή αγορά εμπορευμάτων στις τιμές των μπαταριών.  Διαρθρωτικά, μια μακρά περίοδος χαμηλών τιμών των βασικών εμπορευμάτων σημείωσε ανεπαρκείς επενδύσεις στην εξόρυξη νέων μετάλλων, ενώ οι βραχυπρόθεσμες διαταραχές που προκλήθηκαν από τον Covid στις αλυσίδες εφοδιασμού και ο πόλεμος στην Ουκρανία έχουν αυξήσει την πίεση στις τιμές.  Αλλά αυτό δεν αναμένεται να διαρκέσει, ισχυρίζεται η T&E.  Οι εταιρείες εξόρυξης και ανακύκλωσης αντιδρούν ήδη στις υψηλές τιμές ανακοινώνοντας επεκτάσεις, οι οποίες αναμένεται να οδηγήσουν σε σταθεροποίηση των τιμών τα επόμενα χρόνια.


(1) Με βάση τη μέγιστη χωρητικότητα της πινακίδας, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη πιθανοί οικονομικοί ή άλλοι κίνδυνοι ή απροσδόκητα γεγονότα, όπως το κλείσιμο εργοστασίων που σχετίζονται με τον Covid