Quantcast

Το σχέδιο της συμμαχίας Renault-Nissan για την ηλεκτροκίνηση

Οι Renault-Nissan θα λανσάρουν από κοινού 35 νέα EV και θα ακολουθήσουν μια κοινή στρατηγική για να εξασφαλίσουν παγκόσμια ικανότητα παραγωγής μπαταριών 220 GWh

Νίκος Μιχαλόπουλος

Οι συνεργάτες της Συμμαχίας, Renault, Nissan και Mitsubishi Motors θα επενδύσουν 23 δισεκατομμύρια ευρώ (26 δισεκατομμύρια δολάρια) σε ηλεκτρικά οχήματα τα επόμενα πέντε χρόνια και θα αναπτύξουν από κοινού μια κοινή ηλεκτρονική αρχιτεκτονική αυτοκινήτων, καθώς ο μαχόμενος γαλλο-ιαπωνικός όμιλος προσπαθεί να ανακτήσει τη χαμένη δυναμική.

Στην πρώτη σημαντική ανακοίνωσή τους σε δύο χρόνια, οι εταίροι της συμμαχίας δήλωσαν ότι θα λανσάρουν από κοινού 35 νέα ηλεκτρικά οχήματα τα επόμενα πέντε χρόνια.  Θα ακολουθήσουν επίσης μια κοινή στρατηγική για να εξασφαλίσουν την παγκόσμια χωρητικότητα παραγωγής μπαταριών 220 GWh έως το 2030.

Ως μέρος της προσπάθειας, η Renault θα ηγηθεί της ανάπτυξης μιας κοινής κεντρικής ηλεκτρικής και ηλεκτρονικής αρχιτεκτονικής και θα παρουσιάσει το πρώτο «όχημα που θα καθορίζεται πλήρως από το λογισμικό» έως το 2025.

Οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες στοχεύουν να έχουν κοινές πλατφόρμες που θα υποστηρίζουν περίπου το 80 τοις εκατό των συνδυασμένων μοντέλων τους μέχρι το 2026, από περίπου 60 τοις εκατό σήμερα, ανέφεραν από κοινού την Πέμπτη.

Η επένδυση ανακοινώθηκε από τη νέα ηγετική ομάδα, με επικεφαλής τον Πρόεδρο του Operating Board της Alliance, Jean-Dominique Senard.  Είναι υπερδιπλάσιο από τα 10 δισεκατομμύρια ευρώ (11,3 δισεκατομμύρια δολάρια) που έχουν ήδη επενδύσει οι τρεις εταίροι στην ηλεκτροκίνηση.  Τα 35 νέα EV μέχρι το 2030 είναι υπερτριπλάσια από τα 10 μοντέλα EV που κυκλοφορούν ήδη από τη Renault, τη Nissan και τη Mitsubishi.

«Πριν από τρία χρόνια, η συμμαχία βίωνε μια κρίση χωρίς προηγούμενο στην ιστορία της, βασισμένη στην έλλειψη εμπιστοσύνης», είπε ο Σενάρ. «Αυτή η περίοδος ανήκει στο παρελθόν.  Από τότε έχουμε ανακάμψει πιο δυνατά και πιο γρήγορα από ό,τι θα μπορούσε να φανταστεί ακόμη και ο πιο αισιόδοξος».

Οι ηγέτες και των τριών εταιρειών περιέγραψαν το κοινό όραμα για το 2030 σε μια διαδικτυακή συνέντευξη Τύπου και σχημάτισαν μια εικόνα ενότητας, μετά από μια περίοδο αναταραχής μετά τη σύλληψη του πρώην προέδρου της συμμαχίας Carlos Ghosn στην Ιαπωνία με την κατηγορία της οικονομικής κατάχρησης στη Nissan.

Η ανακοίνωση ήταν μια επανάληψη των ήδη ανακοινωθέντων πρωτοβουλιών όσο και μια διαβεβαίωση της αγοράς ότι οι τρεις εταιρείες εξακολουθούσαν να συνεργάζονται και να επικεντρώνονται στο να παραμείνουν ανταγωνιστικές.  Τα επενδυτικά στοιχεία, για παράδειγμα, περιελάμβαναν περίπου 18 δισεκατομμύρια δολάρια. Η Nissan δήλωσε τον Νοέμβριο ότι σχεδίαζε να δαπανήσει πάνω από πέντε χρόνια για να επιταχύνει την ηλεκτροκίνηση των δικών της οχημάτων.

Ερωτηθείς εάν το σχέδιο δαπανών για EV ήταν αρκετό, δεδομένου ότι είναι μόνο το ήμισυ περίπου του συνόλου που σχεδιάζει να επενδύσει η Volkswagen στην τεχνολογία, ο οικονομικός διευθυντής της Renault, Κλοτίλντε Ντέλμπος, είπε ότι ήταν «επαρκές», δεδομένης της προηγούμενης εμπειρίας της συμμαχίας στην κατασκευή EV.

«Δεν είμαστε παίκτης δεύτερης κατηγορίας όταν βρισκόμαστε μαζί», είπε ο Διευθύνων Σύμβουλος της Renault, Λούκα ντε Μέο, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης.

Πολλαπλές πλατφόρμες

Σύμφωνα με τον νέο οδικό χάρτη του 2030, οι τρεις εταιρείες θα αναπτύξουν πέντε κοινές πλατφόρμες EV που θα καλύπτουν το 90 τοις εκατό των 35 νέων μοντέλων EV.

Η συμμαχία έχει ήδη κοινές πλατφόρμες EV, συμπεριλαμβανομένης της αρχιτεκτονικής CMF-EV που στηρίζει το αμιγώς ηλεκτρικό crossover Nissan Ariya και το αντίστοιχο της Renault, το Megane E-Tech.  Η Mitsubishi και η Nissan, εν τω μεταξύ, έχουν αναπτύξει μια κοινή πλατφόρμα EV για μίνι αυτοκίνητα ή ιαπωνικά αυτοκίνητα «kei», τα λεγόμενα KEI-EV.

Άλλες κοινόχρηστες πλατφόρμες θα περιλαμβάνουν μια CMF-AEV για προσιτές κατηγορίες, όπως το Dacia Spring, την LCV-EV για επαγγελματικά οχήματα όπως το Nissan Town Star και την CMF-BEV για συμπαγή EV.  Η Renault θα αναλάβει το προβάδισμα στην κατασκευή αυτής της συμπαγούς αρχιτεκτονικής.

Η πλατφόρμα CMF-EV θα είναι η βασική αρχιτεκτονική  μέχρι το τέλος της δεκαετίας.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Nissan, Makoto Uchida, δήλωσε ότι το 2030, η συμμαχία θα κατασκευάζει 1,5 εκατομμύριο οχήματα ετησίως με βάση μόνο αυτή την πλατφόρμα.  Θα υποστηρίξει 15 μοντέλα σε πέντε μάρκες, συμπεριλαμβανομένων των Nissan, Renault, Mitsubishi και των premium εταιρειών Infiniti και Alpine.

Η CMF-EV θα υποστηρίζει σχεδόν τα μισά από τα 35 νέα μοντέλα EV που θα κυκλοφορήσουν.

Μικρά EV

Η Nissan είπε ότι θα παρουσιάσει ένα μικρό EV για την Ευρώπη που θα βασίζεται στην πλατφόρμα CMF-BEV ως διάδοχο του Micra της.  Θα κατασκευαστεί από τη Renault στο συγκρότημα ElectriCity της εταιρείας στη βόρεια Γαλλία.

Η πλατφόρμα CMF-BEV θα επιτύχει εμβέλεια 400 χιλιομέτρων (250 μίλια) και θα επιτρέψει μείωση 33 τοις εκατό στο κόστος και 10 τοις εκατό μείωση στην κατανάλωση ενέργειας, ανέφεραν οι εταιρείες.  Η συμμαχία οραματίζεται η CMF-BEV να υποστηρίζει περίπου 250.000 οχήματα ετησίως μετά την κυκλοφορία της το 2024.

Οι τρεις εταιρείες θα επικεντρωθούν επίσης σε μπαταρίες στερεάς κατάστασης και ηλεκτρονικά.

Οι εταίροι δήλωσαν ότι αναπτύσσοντας κοινές πλατφόρμες και ηλεκτρονικά είδη, θα μπορούν να έχουν περισσότερα από 10 εκατομμύρια οχήματα στο δρόμο μέσω 45 μοντέλων της Συμμαχίας εξοπλισμένα με συστήματα αυτόνομης οδήγησης μέχρι το 2026. Μέχρι το έτος αυτό, η Συμμαχία τόνισε ότι θα είναι ο πρώτος παγκόσμιος κατασκευαστής μαζικής παραγωγής που θα εισάγει το οικοσύστημα Google στα αυτοκίνητά του.

Η τελευταία ανακοίνωση δίνει μια μακροπρόθεσμη στροφή στην ραγδαία ανάκαμψη της συμμαχίας.

Η σύλληψη του Ghosn τον Νοέμβριο του 2018 έριξε τη συμμαχία σε αταξία εν μέσω βυθιστικών πωλήσεων, βαθιών απωλειών, αμοιβαίας δυσπιστίας και αναταραχής στη δομή του ομίλου αυτοκινήτων.

Μόνο το 2020 η συμμαχία επέστρεψε σε κάποια φυσιολογική λειτουργία των εργασιών της, υπό την εντελώς νέα ηγεσία.  Εκείνη την εποχή, οι τρεις εταιρείες χώρισαν τον κόσμο σε περιοχές επιρροής, δίνοντας στη Renault το προβάδισμα στην Ευρώπη, στη Nissan το προβάδισμα στις ΗΠΑ, στην Κίνα, στην Ιαπωνία και στη Mitsubishi στη Νοτιοανατολική Ασία.  Από τότε, ωστόσο, στη Συμμαχία επικρατούσε ησυχία.

Στο μεσοδιάστημα, και οι τρεις αυτοκινητοβιομηχανίες επικεντρώθηκαν περισσότερο στο να φτιάξουν τα δικά τους μοντέλα παρά στην ανάπτυξη κοινών έργων.  Αμέσως μετά την αποχώρηση του Ghosn, κάθε μία από τις εταιρείες αντιμετώπιζε πτώση των πωλήσεων και απώλειες στα χρηματιστήρια, καθώς οι επενδυτές έσπευσαν να πουλήσουν τις μετοχές τους.

Η Renault, η Nissan και η Mitsubishi ξεκίνησαν η καθεμία τα δικά της σχέδια αναβίωσης, που περιελάμβαναν απομάκρυνση εργαζομένων, περικοπή γραμμών, κλείσιμο εργοστασίων και βαθιές περικοπές διοικητικού κόστους.

Αφού σημείωσε τη μεγαλύτερη απώλειά της, η Nissan αναμένει να ανακάμψει στην κερδοφορία το τρέχον οικονομικό έτος που λήγει στις 31 Μαρτίου. Η Mitsubishi προβλέπει επίσης ότι θα επιστρέψει στα κέρδη.  Η Renault, μετά το δικό της πρόγραμμα περικοπής δαπανών που περιλαμβάνει σχέδια να εγκαταλείψει τα παγκόσμια κεντρικά γραφεία της, στοχεύει να παραμείνει κερδοφόρα όλο το 2022.

Η συμμαχία διατηρείται από κοινού σε μια σχέση μεταξύ των μετοχών, με τη Renault να κατέχει το 43,4% της Nissan, η οποία με τη σειρά της έχει μερίδιο 15% χωρίς δικαίωμα ψήφου στη Renault.  Η Nissan έχει το ένα τρίτο των μετοχών της Mitsubishi Motors.

Μια νέα δομή αναμένεται από τις χρηματοπιστωτικές αγορές.  Η Renault κατέχει δεσπόζουσα θέση από τότε που διέσωσε τη Nissan πριν από δύο δεκαετίες, αλλά τώρα είναι μικρότερη σε πωλήσεις από τον Ιάπωνα συνεργάτη της.