Νίκος Μιχαλόπουλος
Το ανώτατο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέρριψε την Πέμπτη καταγγελία που υπέβαλαν οι πόλεις των Βρυξελλών, της Μαδρίτης και του Παρισιού κατά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, την οποία την κατηγόρησαν ότι έθεσε πολύ υψηλά όρια εκπομπών για τα οξείδια του αζώτου.
Ως εκ τούτου, το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) απέρριψε μια προηγούμενη απόφαση υπέρ των πόλεων από το Γενικό Δικαστήριο, το δεύτερο υψηλότερο όργανο της ΕΕ, το οποίο προκάλεσε έφεση από τη Γερμανία, την Ουγγαρία και την Επιτροπή.
Η υπόθεση περιστρέφεται γύρω από την εισαγωγή από την Επιτροπή, μετά το σκάνδαλο ντίζελ του Ομίλου Volkswagen το 2015, δοκιμών πραγματικών εκπομπών ρύπων οδήγησης για να συμπληρώσει τις εργαστηριακές διαδικασίες και τον καθορισμό ορίων εκπομπών στα οξείδια του αζώτου για ελαφρά επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα.
Οι πόλεις παραπονέθηκαν ότι τα όρια ήταν υψηλότερα από εκείνα του προτύπου “Euro 6” που ισχύει για ελαφρά οχήματα ταξινομημένα από το 2015. Ως εκ τούτου, υποστήριξαν πως υπονόμευσε τις ικανότητές τους να ρυθμίζουν την κυκλοφορία των οχημάτων για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Το Γενικό Δικαστήριο υποστήριξε την άποψή τους, όπως και ο γενικός εισαγγελέας στις συμβουλές του προς τους δικαστές του ΔΕΕ. Ωστόσο, ανετράπη η απόφαση του Γενικού Δικαστηρίου.
Το ΔΕΕ διαπίστωσε ότι η οδηγία της Επιτροπής αφορούσε μόνο την εγγραφή και την πώληση οχημάτων και όχι την κυκλοφορία τους στους δρόμους, επομένως η νομοθεσία δεν αφορούσε άμεσα τις πόλεις.
Ωστόσο, το ανώτερο δικαστήριο είπε ότι οι πόλεις θα μπορούσαν να περιορίσουν την κυκλοφορία αυτών των οχημάτων για την προστασία του περιβάλλοντος χωρίς να παραβιάζουν το δίκαιο της ΕΕ.