Η Ευρώπη θα πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα των Ηνωμένων Πολιτειών εισάγοντας μέτρα για τον περιορισμό της εισβολής του ηλεκτρικού «made in China». Η ανάγκη προστασίας της βιομηχανίας της Γηραιάς Ηπείρου, βρίσκει έναν υποστηρικτή πρώτου επιπέδου στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο λόγος για τον Διευθύνων Σύμβουλο της Stellantis, Carlos Tavares, που μίλησε με αφορμή την Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου του Παρισιού. Ο Πορτογάλος μάνατζερ επεσήμανε τον κίνδυνο που διατρέχει η Ευρώπη, δηλαδή αυτόν της εισβολής από κινέζικα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λόγω του υπερβολικού ανοίγματος της αγοράς σε σύγκριση με αυτό της ασιατικής χώρας. Η λύση είναι κάποια μορφή προστατευτισμού, για παράδειγμα των «κανόνων για τις εισαγωγές για τουλάχιστον δέκα χρόνια», να μειωθούν σταδιακά έως ότου εξαφανιστούν μόλις ολοκληρωθεί η μετάβαση. Μια κρίσιμη στιγμή, κατά την οποία οι Ευρωπαίοι παραγωγοί θα πρέπει να «αμυνθούν» κυριολεκτικά από την κινεζική επίθεση.
Ένα ανάχωμα εισβολής
«Εάν θέλετε να δώσετε κίνητρα στις πωλήσεις ηλεκτρικών, τότε πρέπει να γνωρίζετε ότι ενθαρρύνονται επίσης τα BEVs που παράγονται στην Κίνα», τόνισε ο Tavares. «Οι συνθήκες ανταγωνισμού στην Ευρώπη είναι πολύ πιο ευνοϊκές για τους Κινέζους κατασκευαστές από εκείνες της ασιατικής χώρας!για τους δυτικούς κατασκευαστές. Επομένως, υπάρχει μια τέλεια ασυμμετρία στο ανταγωνιστικό πλαίσιο. Η ευρωπαϊκή αγορά είναι πολύ πιο ανοιχτή από την κινεζική. Δεν είναι δίκαιο», συνέχισε ο επικεφαλής της Stellantis, υπογραμμίζοντας την ανάγκη να βρεθούν λύσεις που θα επιτρέψουν την επιβίωση των Ευρωπαίων κατασκευαστών: «Πρέπει να διασφαλίσουμε ότι δεν υποστηρίζουμε τις πωλήσεις κινεζικών οχημάτων στην Ευρώπη». Επιπλέον, ο Tavares τόνισε επανειλημμένα την ανάγκη η Ευρώπη να έχει μια “ρεαλιστική” και όχι μια “δογματική” προσέγγιση στον καθορισμό για το μέλλον του αυτοκινήτου, ειδικά όταν πρόκειται για την ηλεκτροκίνηση: «Οι αποφάσεις της Ευρώπης ήταν δογματικές επειδή έγιναν επιλογές που δεν είναι τεχνολογικά ουδέτερες. Ο δογματισμός θα μας οδηγήσει σε καταστροφή και θα προκαλέσει πολλά κοινωνικά προβλήματα. «Και για αυτό θα είναι απαραίτητο να επικεντρωθούμε σε «ένα ευρύ φάσμα τεχνολογικών λύσεων», και όχι μόνο στην ηλεκτροκίνηση.
Σε κίνδυνο η ελευθερία επιλογών
Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης τύπου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis επανέλαβε επίσης ότι η προσωπική κινητικότητα δεν θα θεωρείται πλέον δεδομένη: «Η μεσαία τάξη δεν θα έχει την ευκαιρία να αγοράσει ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Θέτουμε σε κίνδυνο τον δημοκρατικό χαρακτήρα της ατομικής ελευθερίας κινήσεων. Η δημοκρατία δεν ισχύει, η μεσαία τάξη δεν μπορεί να αντέξει οικονομικά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Γιατί συνεχίζουμε να εμποδίζουμε τα αυτοκίνητα εάν είναι καθαρά και ασφαλή; Είστε υπέρ ή κατά της ελευθερίας επιλογών;; Ο Ταβάρες πάλι, προσκαλώντας «Οι πολίτες να ζητήσουν από τους πολιτικούς μια ξεκάθαρη θέση. Προσπάθησα να ρωτήσω αλλά κανείς δεν θέλει να απαντήσει. Θέλετε να εμπιστευτείτε την ελευθερία στα χέρια του κινεζικού κράτους; Απλώς ζητήστε μας να διατηρήσουμε την κατοχή αν δεν γίνει τίποτα γι’ αυτό στην βιομηχανία», συνέχισε το στέλεχος. Τούτου λεχθέντος, η Stellantis αποφάσισε τώρα να προσαρμοστεί στις ευρωπαϊκές επιταγές και τους κανονισμούς που ορίζουν την ανταγωνιστική αρένα και ο Ταβάρες δήλωσε ότι είναι σίγουρος για την πιθανότητα επίτευξης των στόχων της ηλεκτροκίνησης. Αυτό δεν σημαίνει ότι διαγράφεται εντελώς ο σκεπτικισμός απέναντι στις επιλογές που κάνει η πολιτική. Στο πλαίσιο αυτό, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis επανέλαβε την ανάγκη αντιμετώπισης του ενεργειακού ζητήματος και ακόμη περισσότερο του προβλήματος των υποδομών φόρτισης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Εν ολίγοις, το μήνυμα που έστειλε ο Tavares από το Παρίσι είναι σαφές. «Η ευρωπαϊκή πολιτική πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι υπάρχει πραγματικός κίνδυνος να «χάσει» ολόκληρη την ηπειρωτική αυτοκινητοβιομηχανία».
Πολύ αργά για το Euro 7
Για όλους αυτούς τους λόγους, η Ευρώπη θα πρέπει να λάβει αποφάσεις για να αυξήσει την ανταγωνιστικότητα του κλάδου, να θεσπίσει κανόνες για τον «δίκαιο» ανταγωνισμό και – το πιο σημαντικό – να επιτρέψει στη μεσαία τάξη να έχει πρόσβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα. Επίσης επειδή ορισμένες εναλλακτικές λύσεις δεν είναι πρακτικές, ειδικά για τους κατασκευαστές, στο στόχαστρο του Tavares, μπήκαν τα νέα πρότυπα Euro 7. Δεν έχει νόημα η θέσπιση ενός ακόμα ρυθμιστικού βήματος, παρατηρεί το νούμερο ένα της Stellantis, για τα θερμικά αυτοκίνητα, που θα εφαρμοστεί το 2027 – 2028, αφού ξοδεύονται ώρες σχεδιασμού και κεφαλαίου για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μάλιστα τη στιγμή που πιέζουμε για τον πλήρη εξηλεκτρισμό. Πράγματι, είναι εντελώς αντιπαραγωγικό. Σήμερα οποιοσδήποτε λόγος για το Euro 7 είναι δογματικός, που τώρα είναι ένας κανόνας που δεν έχει νόημα».
Εμπιστευτείτε τις premium μάρκες
Ζητήθηκε επίσης η γνώμη του Tavares για θέματα που σχετίζονται με το μέλλον της Stellantis, ξεκινώντας από το μέλλον στην αγορά premium: «Η Alfa Romeo – επανέλαβε ο Διευθύνων Σύμβουλος – είναι σε θέση να χρηματοδοτήσει το μέλλον της. Η Alfa είναι ασφαλής και η ανάκαμψή της ολοκληρώθηκε πριν από το λανσάρισμα της Tonale. Η μάρκα είχε ήδη επιστρέψει σε σημαντική κερδοφορία και το 2022 θα είναι έτος ρεκόρ. Είμαι πολύ, πολύ ευχαριστημένος με ό,τι έχουμε κάνει μέχρι τώρα. Η Alfa τα πάει πολύ καλά. Επιτεύχθηκε επίσης «πολύ υψηλή κερδοφορία» από την DS χάρη σε μια «θεαματική» ανατροπή, μια «καλή τοποθέτηση» και μια μεγάλη γκάμα προϊόντων. Επιπλέον, η επανεκκίνηση της Lancia είναι στον ορίζοντα. Συνολικά, οι premium μάρκες αντιπροσωπεύουν «μια μεγάλη ευκαιρία» για τη Stellantis και ο Tavares είναι βέβαιος για την ικανότητά τους να ανταγωνιστούν στην αγορά.