Νίκος Μιχαλόπουλος
Ο συναγερμός προέρχεται από τη νορβηγική εταιρεία συμβούλων ενέργειας Rystad Energy, η οποία επιβεβαίωσε τους φόβους που είχαν ήδη εκφραστεί στην αρχή Δεκεμβρίου από το BloomberNEF σχετικά με την αδυναμία των κατασκευαστών να επιτύχουν ισοτιμία κόστους μεταξύ ηλεκτρικών και θερμικών αυτοκινήτων σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Οι τιμές είναι ήδη στα υψηλότερα επίπεδα.
Η Rystad επισημαίνει ότι το λίθιο διαπραγματεύεται ήδη στις ασιατικές αγορές σε ιστορικό υψηλό των 35 δολαρίων ανά κιλό και προβλέπει περαιτέρω αύξηση έως και 50 δολάρια το δεύτερο εξάμηνο του έτους και στα 52,5 δολάρια στην αρχή του 2023. Σύμφωνα με την ανάλυση της νορβηγικής εταιρείας, υπάρχουν δύο λόγοι πίσω από την άνοδο των τιμών, αφενός το αυξανόμενο ενδιαφέρον που δείχνει ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας για τις μπαταρίες λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού άλατος από τους πρώτους μήνες του 2021 και αφετέρου οι προβλέψεις για περιορισμένες προμήθειες αλάτων λιθίου για ολόκληρο το πρώτο εξάμηνο του 2022 λόγω προβλημάτων παραγωγής και υλικοτεχνικής υποστήριξης στην Κίνα και τη Νότια Αμερική.
Συμφόρηση και άλλα προβλήματα
Στην πραγματικότητα, σύμφωνα με αναλυτές, οι εταιρείες εξόρυξης δεν θα ήταν πρόθυμες να διαθέσουν σημαντικούς όγκους πρώτων υλών στην «spot market» λόγω των «σημείων συμφόρησης» που προκαλούνται από τα όρια εφοδιασμού και τα υλικοτεχνικά προβλήματα που συνδέονται με την πανδημία του κορωνοϊού, κυρίως στην παραγωγή στην επαρχία Qinghai, ενώ οι Νοτιοαμερικανοί που δραστηριοποιούνται στον τομέα μεταξύ Αργεντινής, Βολιβίας και Χιλής, λόγω δυσκολιών μεταφοράς, διστάζουν να διαθέσουν επιπλέον όγκους στην αγορά, δηλαδή εκτός μακροπρόθεσμων συμβάσεων, παρά το γεγονός ότι οι εξορύξεις αυξάνονται συνεχώς. Η χαμηλή προσφορά, σε συνδυασμό με τις αισιόδοξες προοπτικές για τη ζήτηση για μπαταρίες αυτοκινήτων, θα πρέπει επομένως να διατηρήσουν τις τιμές του ανθρακικού λιθίου σε υψηλά επίπεδα, ακόμη και σε σύγκριση με εκείνες του υδροξειδίου του λιθίου. Από αυτή την άποψη, ο μηνιαίος δείκτης που αναπτύχθηκε από την Rystad έδειξε μια τιμή στις αρχές Ιανουαρίου για το ανθρακικό λίθιο για μπαταρίες στην Κίνα 300.000 γιουάν ανά τόνο, σχεδόν 43% υψηλότερα από τα 210.000 του προηγούμενου μήνα και αύξηση για το υδροξείδιο του λιθίου από 192.000 σε 290.000 γιουάν.