Quantcast

Στα πόδια ενός οδηγού της F1 (Βίντεο)

Δείτε πως διαχειρίζεται ένας πιλότος της Formula 1 τα πεντάλ του μονοθεσίου

Η AlphaTauri δημοσιοποίησε ένα πολύ ενδιαφέρον βίντεο. Σε αυτό, η ομάδα έχει τοποθετήσει μία κάμερα εντός του cockpit της AT03, η οποία εστιάζει στα πόδια του οδηγού, Pierre Gasly, καθώς κάνει ένα γύρο στην πίστα του Misano, στην Ιταλία. Παρότι ο Γάλλος δεν κινείται στο όριο, το βίντεο δείχνει μια πτυχή της οδήγησης στην F1 που βλέπουμε εξαιρετικά σπάνια.

Γίνεται επίσης εύκολα αντιληπτό, ότι ο χώρος που υπάρχει εντός ενός cockpit μονοθεσίου F1 είναι ελάχιστος. Ακριβώς όπως συμβαίνει και στα καρτ, όλοι οι οδηγοί της Formula 1, τα τελευταία περίπου 20 χρόνια, χρησιμοποιούν το δεξιό τους πόδι μόνο για το γκάζι και φρενάρουν με το αριστερό. Στο βίντεο φαίνεται επίσης πως περιστρέφεται η κολώνα του τιμονιού, σύμφωνα με τις εντολές του οδηγού, σε αντιπαράθεση με μια onboard κάμερα που βρίσκεται στο ρύγχος του μονοθεσίου και δείχνει την πορεία του στην πίστα.

Η διαδρομή του δεξιού πεντάλ μπορεί να ρυθμιστεί ανάλογα με τις επιθυμίες του οδηγού ή τις απαιτήσεις της πίστας. Επί παραδείγματος, στο Μονακό, οι οδηγοί προτιμούν μεγαλύτερη διαδρομή στο γκάζι, για να έχουν καλύτερο έλεγχο της επιτάχυνσης στους… κλειστοφοβικούς δρόμους του πριγκιπάτου. Ωστόσο, οι κανονισμοί ορίζουν ότι η απόκριση του πεντάλ πρέπει να είναι γραμμική, ενώ στο παρελθόν οι ομάδες χρησιμοποιούσαν διαφορετικές χαρτογραφήσεις πεντάλ, για να διευκολύνουν το έργο του πιλότου.

Για να λειτουργήσουν σωστά τα φρένα ανθρακονημάτων των μονοθεσίων, ο οδηγός πρέπει να τα «κλωτσήσει» στην αρχική φάση της πέδησης με δύναμη που μπορεί να φτάσει έως και τα 160 κιλά! Στη συνέχεια, χαλαρώνει την πίεση στο πεντάλ, για να μη μπλοκάρουν τα φρένα, καθώς μειώνεται η ταχύτητα, και κατά συνέπεια το αεροδυναμικά παραγόμενο φορτίο που επιδρά στο μονοθέσιο, άρα και η παρεχόμενη πρόσφυση.

Αξίζει να αναφερθεί ότι τα πεντάλ των μονοθεσίων της Formula 1 διαθέτουν πλευρικούς «φράχτες» (κάθετους προς την επιφάνεια του πεντάλ την οποία πατάει ο οδηγός, διακρίνονται στο πεντάλ του φρένου στο βίντεο), για να ακινητοποιούν τα πόδια του πιλότου στη θέση τους, όταν αναπτύσσονται υψηλά πλευρικά φορτία –έως και 5G– σε γρήγορες στροφές. Οι σόλες των παπουτσιών των πιλότων έχουν ελάχιστο πάχος για να προσδίδουν καλύτερη αίσθηση των πεντάλ, και φυσικά για να είναι όσο το δυνατόν πιο ελαφριά.

Ο οδηγός δε σηκώνει το πόδι του από το γκάζι στις αλλαγές σχέσεων του 8τάχυτου ημιαυτόματου σειριακού κιβωτίου, το οποίο χειρίζεται μέσω μοχλών που υπάρχουν πίσω από το τιμόνι. Πεντάλ συμπλέκτη δεν υπάρχει. Ο οδηγός τον χειρίζεται μέσω ενός ακόμη μοχλού που βρίσκεται πίσω από το τιμόνι και μόνο κατά την εκκίνηση από στάση ή για να διατηρήσει τον κινητήρα αναμμένο σε περίπτωση που ακινητοποιηθεί απρόοπτα, π.χ. έπειτα από ένα τετ-α-κέ. Ωστόσο, είναι ενδιαφέρον να παρατηρηθεί ο τρόπος με τον οποίο αναταράσσεται ολόκληρο το μονοθέσιο -και μαζί του το σώμα του πιλότου- σε κάθε αλλαγή, η οποία πραγματοποιείται σε λιγότερο από 50 χιλιοστά του δευτερολέπτου, δηλαδή στο μισό χρόνο από όσο χρειάζεται ένας άνθρωπος να ανοιγοκλείσει τα μάτια του.

Πηγή: MotorOne.gr