Μέχρι στιγμής, έχουμε δει έξι παρουσιάσεις, αλλά η Red Bull δεν αποκάλυψε την RB18. Ωστόσο, υπάρχουν φωτογραφίες της Alfa Romeo -που θα πραγματοποιήσει την παρουσίασή της στις 27 Φεβρουαρίου- καθώς η C42 έκανε εχθές το ντεμπούτο της στην πίστα.
Από τις μέχρι στιγμής παρουσιάσεις, για δύο μονοθέσια (Haas και AlphaTauri) έχουν κυκλοφορήσει μόνο ψηφιακές εικόνες. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί μερικά shakedown, δηλαδή δοκιμή 100 χλμ. με ελαστικά επίδειξης (που είναι πιο αργά από τα κανονικά). Οι ομάδες χρησιμοποιούν αυτές τις ημέρες κινηματογράφησης, όπως αναφέρονται στους κανονισμούς και για να έχουν υλικό προώθησης, αλλά πρωτίστως για να διασφαλίσουν ότι όλα λειτουργούν σωστά στα καινούργια μονοθέσια.
Η Aston Martin ήταν αυτή που ξεκίνησε το χορό των shakedown, με την AMR22 να κατεβαίνει στην πίστα του Silverstone στις 11 Φεβρουαρίου. Εχθές (15/2), τρία μονοθέσια βρίσκονταν στην πίστα. Η Williams FW44 πραγματοποίησε shakedown στο Silverstone, η Alfa Romeo C42 στην ιδιόκτητη πίστα της Ferrari στο Fiorano και η AlphaTauri AT03 στην Imola. Η Mercedes θα πραγματοποιήσει shakedown της W13 στο Silverstone την ημέρα της παρουσίασής της (18 Φεβρουαρίου).
McLaren και Haas έχουν προγραμματίσει shakedown στην πίστα της Βαρκελώνης για τη Δευτέρα (21 Φεβρουαρίου) πριν το πρώτο τεστ χειμερινών δοκιμών εξέλιξης εκεί, ενώ Ferrari και Alpine θα πραγματοποιήσουν το δικό τους shakedown στις 22/2. Επίσης, η Williams θα κάνει δεύτερο shakedown την ημέρα αφότου τελειώσει το τεστ της Βαρκελώνης, δηλαδή στις 26 Φεβρουαρίου.
H Alfa Romeo αναμένεται να κάνει επίσης shakedown στις 27/2 λίγο μετά την παρουσίαση της C42 με το χρωματισμό που θα χρησιμοποιεί στους αγώνες φέτος, καθώς μέχρι στιγμής έχει εμφανιστεί με χρωματισμό καμουφλάζ.
Στις 9 Μαρτίου, μία ημέρα δηλαδή πριν την έναρξη του δεύτερου τεστ, στο Μπαχρέιν, McLaren και Aston Martin θα κάνουν το δεύτερο shakedown τους.
Παρότι η Williams πραγματοποίησε την παρουσίασή της με το μονοθέσιο επίδειξης της F1, λίγη ώρα αργότερα, η πραγματική FW44 έκανε το ντεμπούτο της στην πίστα του Silverstone, αν και με καθυστέρηση μιας ώρας, λόγω προβλήματος στα ηλεκτρικά.
Williams FW44
Το σχήμα του κοντού ρύγχους της FW44 είναι μοναδικό και θυμίζει λίγο μονοθέσια των αρχών της δεκαετίας του 1990. Όπως και σε άλλα μονοθέσια, υπάρχει λίγος χώρος μεταξύ του ρύγχους και του εμπρός εκ των τεσσάρων πτερυγίων της αεροτομής, το οποίο βαθαίνει στο κέντρο του, ώστε να περνάει λίγος αέρας προς τα πίσω και τα τούνελ Venturi.
H εμπρός ανάρτηση έχει γεωμετρία push rod, αλλά διαφέρει από αυτές που έχουμε δει μέχρι στιγμής, καθώς οι σύνδεσμοι των ψαλιδιών με τις πλήμνες των τροχών είναι τοποθετημένοι πολύ ψηλά. Αυτό τα κάνει να χαμηλώνουν για να συναντήσουν τους χαμηλά τοποθετημένους συνδέσμους με το πλαίσιο, πίσω από το ρύγχος. Το σύστημα διεύθυνσης είναι ενοποιημένο με το κατώτερο ψαλίδι της ανάρτησης, το οποίο είναι τοποθετημένο αρκετά ψηλά, για να μην εμποδίζει τη ροή αέρα από κάτω του και προς τα τούνελ Venturi.
Σε αντίθεση με τα περισσότερα μονοθέσια που έχουμε δει μέχρι στιγμής, οι εισαγωγές αέρα των ψυγείων της Williams είναι τοποθετημένες αρκετά πιο πίσω. Η ομάδα διατήρησε την περυσινή σχεδιαστική φιλοσοφία πολύ μικρών καλυμμάτων ψυγείων και τη συνδύασε με την τοποθέτηση ενός ψυγείου στη «ράχη» του μονοθεσίου, κάτω από το κάλυμμα κινητήρα, όπως είχε κάνει η Alpine πέρυσι.
Τόσο ο αεραγωγός του κινητήρα (με χαμηλά τοποθετημένο οριζόντιο διαχωριστικό, με το επάνω άνοιγμα να τροφοδοτεί το προαναφερθέν ψυγείο στη ράχη) όσο και οι εισαγωγές αέρα των ψυγείων, έχουν μεγάλες διαστάσεις. Οι τελευταίες όμως παρουσιάζουν πολύ ενδιαφέροντα σχεδιασμό.
Οι περισσότερες ομάδες έχουν τοποθετήσει την ανώτερη από τις δύο σωληνοειδείς δοκούς που προεξέχουν στα πλαϊνά του cockpit και προστατεύουν τον οδηγό σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης, στο κάτω μέρος των συνήθως υψηλά τοποθετημένων εισαγωγών αέρα των ψυγείων.
Στη Williams, η επάνω δοκός είναι τοποθετημένη στο επάνω μέρος του ανοίγματος για τις εισαγωγές αέρα των ψυγείων που βρίσκονται μεταξύ των δύο προστατευτικών. Η Williams χρησιμοποιεί το εν λόγω εξάρτημα για να διαχωρίσει τη ροή αέρα που εισέρχεται στα ψυγεία από αυτήν που «ταξιδεύει» επάνω από τα καλύμματά τους.
Συνεπώς, το επάνω μέρος του φαινομενικά μεγάλου ανοίγματος στο αμάξωμα για τα ψυγεία, έχει καθαρά αεροδυναμικούς σκοπούς και όχι απαγωγής θερμότητας. Η πίσω πλευρά του κατευθύνει αέρα επάνω από την επιφάνεια των καθοδικών καλυμμάτων των ψυγείων και στη συνέχεια επάνω από το διαχύτη. Το πίσω μέρος του μονοθεσίου είναι πολύ στενό για να μεγιστοποιήσει τη ροή αέρα επάνω από το διαχύτη.
Η Williams χρησιμοποιεί για πρώτη φορά κιβώτιο άλλου κατασκευαστή (της Mercedes), το οποίο διαθέτει περίβλημα ανθρακονημάτων και όχι τιτανίου, λύση που εμφανίζεται για πρώτη φορά στο μονοθέσιο της ομάδας του Grove. Ωστόσο, η πίσω ανάρτηση -γεωμετρίας pull rod- έχει σχεδιαστεί από την ίδια την ομάδα, σε αντίθεση με την Aston Martin που την έχει αγοράσει από τη Mercedes.
To υποστήριγμα της πίσω αεροτομής είναι μονό -ενώ η πλειονότητα των ομάδων παρουσιάζει διπλό- και διαθέτει ενσωματωμένο το μηχανισμό του DRS. Ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες παρουσιάζουν τα άκρα του δαπέδου, με αεροδυναμική διαμόρφωση που σκοπό έχει να μειώσει τις αρνητικές επιδράσεις της αυξημένης μετωπικής επιφάνειας και περιστροφής των πίσω τροχών. Παρόμοια διαμόρφωση συναντάται και στην Alfa Romeo.
Alfa Romeo C42
H Alfa Romeo διαθέτει ίσως την πιο περίπλοκη εμπρός αεροτομή που έχουμε δει μέχρι στιγμής. Το εμπρός πτερύγιο βυθίζεται στο κεντρικό του μέρος, γύρω από το ρύγχος, αφήνοντας άερα να περνάει μεταξύ των δύο πρώτων πτερυγίων. Τα πτερύγια χαμηλώνουν και στα άκρα τους, για να αυξήσουν το φαινόμενο outwash, διοχετεύοντας αέρα προς τα εξωτερικά, μακριά από τους εμπρός τροχούς.
Τα πίσω πτερύγια της εμπρός αεροτομής διαθέτουν ένα τμήμα με μεγαλύτερη κλίση και χορδή στην περιοχή γύρω από το ρύγχος και διαχωρίζονται από το υπόλοιπό τους με μια τριγωνική γεννήτρια στροβίλων (vortex generator).
Πολύ ενδιαφέρον το κοντό ρύγχος, που εκτείνεται έως το δεύτερο πτερύγιο της εμπρός αεροτομής και παρουσιάζει έντονη καθοδική καμπύλη στο εμπρός μέρος του. Ενδιαφέρον παρουσιάζει επίσης και η εμπρός ανάρτηση της Alfa Romeo.
To σύστημα διεύθυνσης είναι σχεδόν ευθυγραμμισμένο με το κατώτερο ψαλίδι, όπως και στη Williams. Ωστόσο, οι σύνδεσμοι των ψαλιδιών στις πλήμνες των τροχών είναι πιο χαμηλά τοποθετημένες απ’ ό,τι στην FW44.
Η εμπρός ράβδος του άνω ψαλιδιού συναντά το πλαίσιο σε πολύ ψηλό σημείο, ενώ ο σύνδεσμος της πίσω ράβδου είναι πολύ πιο χαμηλά τοποθετημένος. Ο σχεδιασμός αυτός βοηθάει και στην αντιμετώπιση του βυθίσματος του εμπρός μέρους του μονοθεσίου κατά το φρενάρισμα.
Αυτό συμβαίνει διότι τα τούνελ Venturi κάτω από τα ψυγεία λειτουργούν αποδοτικότερα όσο πιο κοντά στο έδαφος βρίσκονται, εφόσον δεν υπάρχει τρόπος να «μονωθούν» με στροβιλισμούς τα άκρα του δαπέδου, όπως πέρυσι με το στρόβιλο Υ250 και τα περίπλοκα barge boards.
Πίσω από το κεφάλι του οδηγού, η Alfa Romeo επανέφερε το σχεδιασμό της μονής λεπίδα που προστατεύει σε περίπτωση αναποδογυρίσματος του μονοθεσίου. Ο αεραγωγός του κινητήρα είναι πολύ μικρός σε διαστάσεις και πιο χαμηλά τοποθετημένος, ώστε να διαταράσσει λιγότερο τη ροή αέρα προς την πίσω αεροτομή, βελτιώνοντας την απόδοσή της. Το κάλυμμα του κινητήρα είναι επίσης πολύ χαμηλό και μικρό, γεγονός που τονίζει το μεγάλο πτερύγιο στη ράχη του μονοθεσίου (shark fin).
Όπως συμβαίνει και με την Aston Martin, η Alfa Romeo διαθέτει οριζοντίως τοποθετημένα ψυγεία, με μεγάλες διατρήσεις στο επάνω μέρος των καλυμμάτων τους. Δεδομένου ότι ο αεραγωγός του κινητήρα είναι πολύ μικρός, οι εισαγωγές αέρα των ψυγείων είναι πολύ μεγάλες και τοποθετημένες αρκετά μπροστά.
Όσον αφορά το κιβώτιο, η Alfa Romeo χρησιμοποιεί τα εσωτερικά μέρη αυτού της Ferrari, αλλά έχει σχεδιάσει το δικό της περίβλημα, επάνω στο οποίο βασίζεται η πίσω ανάρτηση γεωμετρίας push rod, λύση που έρχεται σε σε αντίθεση με τα περισσότερα μονοθέσια που έχουμε δει μέχρι στιγμής, τα οποία διαθέτουν pull rod.
Όλες οι ομάδες έχουν προσπαθήσει να τοποθετήσουν το κιβώτιο πιο μπροστά φέτος, για να απομακρύνουν τα ψαλίδια της πίσω ανάρτησης από την περιοχή του διαχύτη, ο οποίος υπό τους φετινούς τεχνικούς κανονισμούς έχει πολύ μεγαλύτερες διαστάσεις.
Άλλες λεπτομέρειες
Συγκεκριμένα, η McLaren φαίνεται ότι διαθέτει πίσω ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων (multilink), καθώς οι ράβδοι του κατώτερου ψαλιδιού συνδέονται σε διαφορετικά σημεία της πλήμνης των τροχών.
Η McLaren παρουσιάζει επίσης μεγάλο ενδιαφέρον όσον αφορά τους αεραγωγούς των εμπρός φρένων, που είναι μικροσκοπικοί σε σχέση με οτιδήποτε άλλο έχουμε δει μέχρι στιγμής. Μέχρι πέρυσι, οι ομάδες χρησιμοποιούσαν τους αεραγωγούς κατά 70% για αεροδυναμικούς σκοπούς, «ρουφώντας» αέρα από την περιοχή πίσω από την εμπρός αεροτομή (προς βελτίωση της απόδοσής της) τον οποίο έδιωχναν μέσα από τις ζάντες, προς τις εξωτερικές πλευρές των μονοθεσίων.
Ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες παρουσιάζει και η Aston Martin, ιδίως στον τρόπο με τον οποίο είναι ανασηκωμένο το εμπρός πτερύγιο της εμπρός αεροτομής, για να διοχετεύει αέρα από κάτω του, προς τα τούνελ Venturi.
Μία παράξενη λύση της Aston Martin είναι ότι έχει τοποθετήσει το μηχανισμό που ρυθμίζει την κλίση των πτερυγίων πολύ κοντά στο ρύγχος (πιθανότατα για να διαχειριστεί καλύτερα τη ροή αέρα), όπου θα είναι δύσκολο για τους μηχανικούς να τον προσεγγίσουν κατά τη διάρκεια των pit stop.
Παρότι η Aston Martin έχει υιοθετήσει την πίσω ανάρτηση της Mercedes, το τεχνικό τμήμα της ομάδας του Silverstone έχει σχεδιάσει αυτήν του εμπρός άξονα.
Το γεγονός ότι η περιοχή δίπλα από τις εισαγωγές αέρα των ψυγείων της Aston Martin δεν έχουν καλυφθεί με χρώμα και φαίνονται γυμνά ανθακονήματα, συμβαίνει διότι το κάλυμμα σε αυτή την περιοχή βρίσκεται στο όριο των μέγιστων επιτρεπτών διαστάσεων από τους τεχνικούς κανονισμούς.
Τέλος, αξίζει να αναφερθεί ότι στο διαδίκτυο διέρρευσε μία φωτογραφία της Ferrari F1-75, η οποία θα παρουσιαστεί αύριο, 17 Φεβρουαρίου. Οι τεχνικές λεπτομέρειες της Ferrari και της Mercedes, που θα παρουσιαστούν το επόμενο διήμερο, θα παρουσιάζουν ακόμη μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Πηγή: Motorone.gr