Quantcast

Renault-Nissan-Mitsubishi: Το μέλλον της «Συμμαχίας» διακυβεύεται στα EV

Η «τριπλέτα» της αυτοκινητοβιομηχανίας ποντάρει πολλά στην ηλεκτρική κινητικότητα

Νίκος Μιχαλόπουλος

Τα τελευταία χρόνια δεν ήταν σίγουρα εύκολα για μια από τις πιο μακροχρόνιες συνεργασίες στην πρόσφατη ιστορία του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η Renault και η Nissan, χάρη σε μια πολύπλοκη δομή διασταυρούμενων μετοχών, έχουν ενωθεί από το 1999 με συμφωνίες συνεργασίας, που επεκτάθηκαν στη Mitsubishi το 2013, αλλά πρόσφατα οι σχέσεις μεταξύ Γάλλων και Ιαπώνων δεν ήταν ειδυλλιακές.  Από τον Νοέμβριο του 2018, λίγο μετά τη σύλληψη του πρώην πληρεξούσιου Carlos Ghosn, έχει ξεκινήσει μια περίοδος ισχυρών συγκρούσεων και τριβών που έθεσαν σε κίνδυνο ακόμη και την επιβίωση της «Συμμαχίας».  Η διπλωματία του Jean-Dominique Senard, αντικαταστάτη του Ghosn ως προέδρου του ομίλου Renault, κατέστησε δυνατή την επίλυση των διαφορών και την έναρξη μιας διαδικασίας επανασύστασης της βιομηχανικής συνεργασίας με επίκεντρο τη «Συμμαχία 2030», το στρατηγικό σχέδιο που αποσκοπεί στη διαμόρφωση του μέλλοντος της συνεργασίας, γύρω από την ηλεκτρική κινητικότητα.  Καλώς ή κακώς, λοιπόν, η τύχη της τριπλέτας των αυτοκινήτων θα κριθεί από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η κοινή στρατηγική

Οι κατασκευαστές, με βάση την εμπειρία του παρελθόντος (κατά την εποχή του Ghosn, η Renault και η Nissan ήταν από τους πρώτους μεγάλους κατασκευαστές που πίστεψαν στο ηλεκτρικό αυτοκίνητο), με περισσότερα από 10 δισεκατομμύρια που επένδυσαν στην ηλεκτροκίνηση, είχε ως αποτέλεσμα ήδη 10 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην περιοχή. Η συμμαχία σκοπεύει να επενδύσει επιπλέον 23 δισεκατομμύρια ευρώ τα επόμενα πέντε χρόνια για να φέρουν στην αγορά 35 νέα EV μέχρι το 2030. «Σήμερα η Συμμαχία επιταχύνει για να ηγηθεί της επανάστασης της κινητικότητας», υποστήριξε ο Senard, μιλώντας για «τεράστιες επενδύσεις που καμία από τις τρεις εταιρείες θα μπορούσε να κάνει μόνη της».  Οι νέες στρατηγικές βασίζονται στο μοντέλο λειτουργίας που κυκλοφόρησε το 2020 με στόχο την επίλυση των τριβών των τελευταίων ετών, την ενίσχυση της συνεργασίας και την εστίαση στο σχήμα ηγέτη-ακολούθου. Δηλαδή μια συγκεκριμένη τεχνολογία ή μια συγκεκριμένη αγορά ανατίθεται σε έναν αρχηγό ομάδας (μάρκας) με την υποστήριξη των άλλων δύο.

Πλατφόρμες και μπαταρίες

Αυτό το σχήμα είναι το όπλο που θα χρησιμοποιηθεί για την αύξηση του ποσοστού χρήσης των κοινόχρηστων πλατφορμών από 60% σε πάνω από 80% και για την ανάπτυξη του 90% των νέων μοντέλων σε πέντε πλατφόρμες, συμπεριλαμβανομένης της επόμενης Cmf-Bev στη βάση της οποίας θα κτισθεί η αναβίωση του Renault R5 και ο απόγονος του Nissan Micra.  Ταυτόχρονα, θα ενισχυθεί και η συνεργασία στο μέτωπο των μπαταριών, με στόχο την επίτευξη χωρητικότητας 220 GWh και τη μείωση του κόστους των συσσωρευτών κατά 50% το 2026 και κατά 65% έως το 2028, όταν εφαρμοστεί η τεχνολογία της μπαταρίας στερεάς κατάστασης από τη Nissan.  Ο απώτερος στόχος είναι να επιτευχθεί ισοτιμία κόστους με τα θερμικά οχήματα, μειώνοντας περαιτέρω τις δαπάνες στα 65 $ ανά kWh και στη συνέχεια να λανσαριστεί το “ηλεκτρικό για όλους”. Τουλάχιστον αυτός είναι ο σκοπός του Luca De Meo, νούμερο ένα της Renault που τώρα έγινε ένθερμος υποστηρικτής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μετά από μια περίοδο σκεπτικισμού και προτίμησης στα υβριδικά.

Οι επιμέρους στόχοι και τα λοιπά εμπορικά σήματα

Προφανώς, το σημείο που εντυπωσίασε η «Συμμαχία» αντικατοπτρίζεται στις στρατηγικές των επιμέρους εμπορικών σημάτων, μερικές από τις οποίες οραματίζονται ένα πρόωρο αντίο στους θερμικούς κινητήρες, τουλάχιστον στην Ευρώπη. Ειδικότερα η περίπτωση της Alpine, η οποία από το 2024 θα κυκλοφορήσει αποκλειστικά μοντέλα με μπαταρία μέσω της Renault.  Το “La Casa della Losanga” στόχευε σε ηλεκτρική αυτονομία 90% για το 2030, αλλά πρόσφατα ο De Meo ανέβασε αυτό το ποσοστό στο 100%, υπό τις εξής βασικές προϋποθέσεις: την ύπαρξη επαρκούς δικτύου φόρτισης και ευνοϊκές τιμές ηλεκτρικής ενέργειας.  Εάν όχι, η Renault θα συνεχίσει να προσφέρει θερμικά συστήματα μετάδοσης κίνησης.  Η Dacia, από την άλλη πλευρά, θα είναι η τελευταία που θα προχωρήσει στην διαδικασία πλήρους εξηλεκτρισμού και ως εκ τούτου θα προσφέρει παραδοσιακούς κινητήρες μέχρι την «τελευταία δυνατή στιγμή». Ως εκ τούτου, είναι μια περίπλοκη και ποικίλη μετάβαση. Η Nissan, πάντως, αποφάσισε να σταματήσει την ανάπτυξη θερμικών κινητήρων για την Ευρώπη λόγω των επιπτώσεων των κανονισμών Euro 7. Σε άλλες αγορές, όμως, οι παραδοσιακές τεχνολογίες θα συνεχίσουν να αναπτύσσονται για να καλυφθούν συγκεκριμένες ανάγκες. Όσο για τις υπόλοιπες μάρκες, η Infiniti θα λανσάρει μόνο υβριδικά ή αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα από το 2025, ενώ η Mitsubishi ποντάρει τα πάντα στον υβριδισμό  και με στόχο το 2030 το 50% των πωλήσεων να αποτελείται από εξηλεκτρισμένα αυτοκίνητα.