Νίκος Μιχαλόπουλος
Οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων στην Ευρώπη μειώθηκαν για ένατο συνεχόμενο μήνα τον Μάρτιο, καθώς τα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας που προκλήθηκαν από τον πόλεμο στην Ουκρανία συνέχισαν να πλήττουν τον τομέα της περιοχής.
Οι εγγραφές μειώθηκαν από έτος σε έτος κατά 19 τοις εκατό σε 1,13 εκατομμύρια στην Ευρωπαϊκή Ένωση, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις αγορές της ΕΖΕΣ, σύμφωνα με στοιχεία της βιομηχανικής ένωσης ACEA την Τετάρτη.
Ο Όμιλος Hyundai αντιστάθηκε στην αρνητική τάση, με αύξηση πωλήσεων κατά 9,8, βοηθώντας την κορεατική αυτοκινητοβιομηχανία να γίνει ο τρίτος όμιλος με τις περισσότερες πωλήσεις στην Ευρώπη πίσω από τον Όμιλο Volkswagen και Stellantis.
Οι πωλήσεις στην Volkswagen Group, την κορυφαία αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη, μειώθηκαν κατά 25%, ενώ στην Stellantis, το Νο. 2, μειώθηκαν κατά 30%.
Ο Όμιλος Renault βρίσκεται στο Νο. 4, σημειώνοντας πτώση πωλήσεων κατά 13%.
Νικητές και ηττημένοι
Μεταξύ των επιμέρους εμπορικών σημάτων, η πολυτελής μάρκα της Stellantis DS Automobiles είδε τις ταξινομήσεις να αυξάνονται κατά 22%, βοηθούμενη από το νέο συμπαγές αυτοκίνητο DS 4.
Η Kia του Ομίλου Hyundai αύξησε επίσης τις πωλήσεις της κατά 22%, ενισχυμένη από τη δημοτικότητα του SUV Sportage και του συμπαγούς αυτοκινήτου Ceed.
Η Porsche του Ομίλου VW κέρδισε 14 τοις εκατό από τις ισχυρές πωλήσεις του ηλεκτρικού αυτοκινήτου Taycan και του SUV Macan.
Μεταξύ των εμπορικών σημάτων που είχαν απότομη πτώση πωλήσεων ήταν η Land Rover, κατά 54% και η Jaguar, κατά 44%.
Η Jeep, μια μάρκα Stellantis, είδε τις ταξινομήσεις να βυθίζονται κατά 36%, ενώ η μάρκα Skoda του VW Group υποχώρησε 34%.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναγκάστηκαν να μειώσουν την παραγωγή λόγω ελλείψεων εξαρτημάτων, ιδίως καλωδίων, που παράγονται στην Ουκρανία.
Οι εταιρείες αυτοκινήτων άρχισαν επίσης να υποχωρούν ξανά στις προσδοκίες για βελτιώσεις στη διαθεσιμότητα ημιαγωγών, με τα σημεία παράδοσης να φτάνουν τώρα πολύ μέσα στο επόμενο έτος.
Ο μήνας έκλεισε με ένα απογοητευτικό ξεκίνημα του έτους, συμβάλλοντας σε πτώση 11 τοις εκατό για το πρώτο τρίμηνο, αφού οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν δεσμευτεί για τη βελτίωση των συνθηκών το 2021.
«Οι ελλείψεις ανταλλακτικών και οι παύσεις παραγωγής που σχετίζονται με τον πόλεμο της Ουκρανίας πρόκειται να περιορίσουν την προσφορά αυτοκινήτων και να καθυστερήσουν την αναμενόμενη ανάκαμψη των πωλήσεων», έγραψε σε σημείωμα ο αναλυτής του Bloomberg Intelligence, Michael Dean.
Ενώ η ζήτηση συνεχίζει να ξεπερνά την προσφορά, ο πληθωρισμός ρεκόρ στην ευρωζώνη μπορεί να αρχίσει να επηρεάζει τις αγοραστικές αποφάσεις, σύμφωνα με την LMC Automotive.
Ο αναλυτής μείωσε την εκτίμησή του για την ανάπτυξη στη Δυτική Ευρώπη σε μόλις 0,4%, αναμένοντας ότι οι παραδόσεις θα ανέλθουν συνολικά σε μόλις 10,63 εκατομμύρια, πολύ κάτω από το όριο των 14 εκατομμυρίων που ο κλάδος πέτυχε πριν από την πανδημία.
Όλες οι μεγάλες αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης ανέφεραν μείωση στις εγγραφές τον Μάρτιο που κυμαίνονταν από 20 % στη Γαλλία και 18% στη Γερμανία έως 30% στην Ιταλία και την Ισπανία.