«Κόντρα» της Apple με αυτοκινητοβιομηχανίες με αφορμή αμφιλεγόμενες λειτουργίες του νέου CarPlay

Μια νέα έκδοση του CarPlay της Apple αναλαμβάνει τον έλεγχο κάθε οθόνης ενός αυτοκινήτου, αντικαθιστώντας τις διεπαφές χρήστη και τον έλεγχο της αυτοκινητοβιομηχανίας, αποκτώντας πρόσβαση σε πρόσθετα δεδομένα οχήματος και οδηγού

Νίκος Μιχαλόπουλος

Η νέα έκδοση του CarPlay της Apple έχει σχεδιαστεί για να καταλαμβάνει κάθε οθόνη στο ταμπλό, αντικαθιστώντας τις διεπαφές χρήστη και τα χειριστήρια, ενώ αποκτά πρόσβαση σε κρίσιμα δεδομένα οχήματος και οδηγού.  Αυτό είναι πιθανό να ξεκινήσει έναν πόλεμο τεχνολογίας με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να διστάζουν να εγκαταλείψουν τέτοια πολύτιμα κεκτημένα.

Εκεί που οι οδηγοί βλέπουν την επέκταση των λειτουργιών του iPhone στο ταμπλό ως θέμα ευκολίας, οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι εταιρείες τεχνολογίας βλέπουν ένα πεδίο μάχης για το χρήμα.  Η McKinsey & Co. εκτιμά ότι τα δεδομένα των οχημάτων θα αξίζουν έως και 400 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως έως το 2030. Το Fortune Business Insights προβλέπει ότι η παγκόσμια αγορά συνδεδεμένων αυτοκινήτων θα αυξηθεί από σχεδόν 60 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021 σε περισσότερα από 190 δισεκατομμύρια δολάρια το 2028.

Καθώς τα αυτοκίνητα έχουν γίνει πιο συνδεδεμένα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες οραματίζονται τα δεδομένα των οχημάτων ως βασικό και κερδοφόρο στοιχείο των μελλοντικών επιχειρηματικών τους σχεδίων.  Θέλουν να πουλήσουν υπηρεσίες όπως ασφάλιση πληρωμής ανά μίλι και προσφορές βάσει διαδρομής από λιανοπωλητές.

«Διακυβεύεται η εμπειρία αναζήτησης σε αυτοκίνητα, τα οποία είναι ουσιαστικά προγράμματα περιήγησης σε τροχούς», δήλωσε ο Roger Lanctot, διευθυντής της Strategy Analytics για την συνδεδεμένη κινητικότητα αυτοκινήτου.

Μόνο οι μικρότερες και νεότερες αυτοκινητοβιομηχανίες θα είναι πρόθυμες να παραδώσουν τις εμπειρίες τους στον πίνακα οργάνων στην Apple, είπε.

Ωστόσο, η Apple είπε ότι «συνεργαζόταν με αυτοκινητοβιομηχανίες σε όλο τον κόσμο» όταν παρουσίασε τη νέα έκδοση του CarPlay στο ετήσιο Παγκόσμιο Συνέδριο Προγραμματιστών της τον Ιούνιο.  Ο τεχνολογικός γίγαντας παρουσίασε 14 λογότυπα μεγάλων εταιρειών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων μεγάλων εμπορικών σημάτων όπως η Ford, η Mercedes-Benz και η Honda.  Ανέφερε ότι η νέα έκδοση θα είναι διαθέσιμη σε οχήματα από τα τέλη του επόμενου έτους.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, σύμφωνα με το «Automotive News» αρνήθηκαν να πουν εάν θα ενσωματώσουν τη νέα έκδοση CarPlay στα νέα αυτοκίνητα.

Η General Motors «δεν έχει συγκεκριμένα σχέδια να ανακοινώσει ακόμη για το πως θα προσεγγίσει αυτό που έδειξε η Apple νωρίτερα αυτό το καλοκαίρι», δήλωσε ο εκπρόσωπος της Stu Fowle.

«Αξιολογούμε όλες τις δυνητικά σχετικές νέες τεχνολογίες και λειτουργίες εσωτερικά», δήλωσε ο Andrew Brudnicki, εκπρόσωπος της Mercedes-Benz στις ΗΠΑ.  «Σε αυτό το πλαίσιο, κάνουμε επίσης συζητήσεις με την Apple».

«Δυστυχώς, δεν μπορούμε να σχολιάσουμε τα μελλοντικά σχέδια προϊόντων», δήλωσε ο Miles Johnson, εκπρόσωπος της Hyundai Motor America.

Ανησυχίες για απώλεια δεδομένων

Όταν η Apple παρουσίασε το CarPlay το 2014, αρκετές γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Audi, η Mercedes-Benz και η Volkswagen εξέφρασαν ανησυχίες σχετικά με την απώλεια δεδομένων ψυχαγωγίας, όπως η αναζήτηση πλοήγησης.  Η Toyota αντιστάθηκε στην προσθήκη CarPlay και Android Auto, που παρέχει παρόμοια δυνατότητα για τις συσκευές Android της Google, μέχρι το 2018.

Επειδή το CarPlay είναι ομοιόμορφο σε όλα τα οχήματα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εγκαταλείπουν τη διαφοροποίηση της επωνυμίας στις οθόνες στο ταμπλό στην Apple και την Google.  Στην τρέχουσα επανάληψη του, οι αυτοκινητοβιομηχανίες περιορίζουν το CarPlay στην κεντρική οθόνη του οχήματος και του επιτρέπουν να αντιγράφει εφαρμογές iPhone για κλήσεις, μηνύματα και πλοήγηση.  Το σύστημα περιλαμβάνει εφαρμογές τρίτων, συμπεριλαμβανομένων των Waze, Spotify, ChargePoint και άλλων.  Οι οδηγοί ελέγχουν τις εφαρμογές μέσω της οθόνης αφής και του φωνητικού ελέγχου ενός αυτοκινήτου.

Η πιο πρόσφατη έκδοση του CarPlay φτάνει ακόμη πιο βαθιά στο ταμπλό και «επικοινωνεί με τα συστήματα του οχήματός σας σε πραγματικό χρόνο», δήλωσε η Emily Schubert, ανώτερη υπεύθυνη μηχανικής εμπειρίας αυτοκινήτου της Apple, στο Παγκόσμιο Συνέδριο Προγραμματιστών.

Η προεπισκόπηση έδειξε πώς το CarPlay θα μπορούσε να αντικαταστήσει τις οθόνες του πίνακα οργάνων μιας αυτοκινητοβιομηχανίας για ταχύμετρο, στροφόμετρο, μετρητές θερμοκρασίας και στάθμη μπαταρίας καυσίμου ή EV.  Επιτρέπει επίσης την προσαρμογή ενός πίνακα οργάνων χρησιμοποιώντας διατάξεις, χρώματα, φόντο και καντράν που έχει επιμεληθεί η Apple.

Και μπορεί να προσθέσει προσαρμόσιμα widget σε οθόνες αυτοκινήτου που εμφανίζουν στοιχεία ημερολογίου, πληροφορίες καιρού, επαφές βιβλίου διευθύνσεων και πολλά άλλα από ένα συνδεδεμένο iPhone.

Δεδομένου του μεγάλου χρόνου παράδοσης των προϊόντων τους, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να ξεκινήσουν σύντομα την εφαρμογή της νέας έκδοσης του CarPlay.  Ωστόσο, ο Rob Passaro, ένας σύμβουλος τεχνολογίας αυτοκινήτων και διαχείρισης προϊόντων που συνεργαζόταν στενά με την Apple όσο ήταν στην BMW, είπε ότι δεν έχει ακούσει για καμία αυτοκινητοβιομηχανία να προχωρήσει στην εφαρμογή του από την ανακοίνωση.

Ωστόσο, η τεράστια δημοτικότητα της Apple μεταξύ των καταναλωτών της δίνει σημαντική μόχλευση έναντι των αυτοκινητοβιομηχανιών.  Οι αγοραστές βλέπουν τώρα το CarPlay ως βασικό εξοπλισμό, δήλωσε ο Brian Moody, εκτελεστικός συντάκτης στο Autotrader της Cox Automotive.

Σύμφωνα με τον Schubert, το 98 τοις εκατό των νέων οχημάτων έρχονται τώρα με το CarPlay και το 79 τοις εκατό των αγοραστών «εξετάζουν μόνο οχήματα με δυνατότητα CarPlay» όταν αγοράζουν νέα αυτοκίνητα.

«Η προσπάθεια εκκίνησης του CarPlay σε αυτό το σημείο είναι ένας αρκετά μεγάλος κίνδυνος», δήλωσε ο Mike Ramsey, αναλυτής αυτοκινήτων και έξυπνης κινητικότητας της Gartner.

Οι τεχνολογικοί γίγαντες παίρνουν τον έλεγχο

Από τότε που έκανε το ντεμπούτο του CarPlay στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης πριν από οκτώ χρόνια, η Apple το βελτίωσε περιοδικά με νέες διεπαφές χρήστη, εφαρμογές και δυνατότητες.  Σε μια ενημέρωση πέρυσι, το CarPlay απέκτησε χαρακτηριστικά όπως η εμφάνιση σταθμών φόρτισης EV σε μια διαδρομή και η προσθήκη προαιρετικών χρωμάτων.

Η νέα έκδοση θα είναι η πιο σημαντική ενημέρωση και έρχεται καθώς η Google και η Amazon εισβάλλουν επίσης στα αυτοκίνητα.

«Η Apple, η Google και η Amazon θέλουν απεγνωσμένα να κατέχουν μερίδιο στο αναδυόμενο συνδεδεμένο αυτοκίνητο», είπε ο Lanctot.

Το CarPlay και το Android Auto της Google έχουν καταστήσει τα συστήματα ενημέρωσης και ψυχαγωγίας των αυτοκινητοβιομηχανιών σε μεγάλο βαθμό απαρχαιωμένα για πολλούς καταναλωτές.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Apple και η Google έχουν κερδίσει τον πόλεμο της εμπειρίας χρήστη», είπε ο Ramsey.

«Το CarPlay και το Android Auto δεν είναι άψογα», είπε.  “Αλλά λειτουργούν πολύ καλύτερα από τα ενσωματωμένα συστήματα (των αυτοκινητοβιομηχανιών) για βασικά πράγματα όπως η χαρτογράφηση και η πρόσβαση σε εφαρμογές για μουσική, podcast και ακουστικά βιβλία».

Ο αντίπαλος της Apple, Google, έχει ήδη προχωρήσει βαθύτερα στο ταμπλό με το λειτουργικό σύστημα Android Automotive (δεν πρέπει να συγχέεται με το Android Auto).  Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η General Motors, η Volvo/Polestar, η Renault, η Nissan και η Mitsubishi διαθέτουν αυτοκίνητα με Android Automotive.

Το Android Automotive τροφοδοτεί λειτουργίες infotainment, ταμπλό οργάνων και άλλες οθόνες, δήλωσε ο Andrew Poliak, επικεφαλής τεχνικός διευθυντής της Panasonic Automotive Systems.

Αλλά το Android Automotive είναι διαφορετικό από το τρέχον CarPlay επειδή είναι ένα λειτουργικό σύστημα αυτοκινήτων όπως το QNX ή το Linux και επιτρέπει στις αυτοκινητοβιομηχανίες περισσότερο έλεγχο, είπε ο Poliak.

«Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι σε θέση να δημιουργήσουν τα δικά τους συστήματα χρησιμοποιώντας το Android Automotive OS και να περιορίζουν ή να επιτρέπουν οτιδήποτε να τρέχει σε αυτό», είπε ο Poliak.

Το Apple CarPlay τρέχει επί του παρόντος στο Android Automotive OS της Google σε πολλά οχήματα, είπε ο Poliak.  Αυτό το είδος συμβατότητας πιθανότατα δεν θα συμβεί με την επόμενη έκδοση του CarPlay, δεδομένης της προσέγγισης της Apple με τείχη στην τεχνολογία της.

«Η Google έχει λάβει πολλά βήματα για να βελτιώσει τη διαφάνειά της και να καταστήσει σαφή τον οδικό της χάρτη για την αυτοκινητοβιομηχανία», δήλωσε ο Lanctot.

«Η Apple είναι χειρότερη από την Google όσον αφορά την ανελαστικότητα», είπε ο Lanctot.  «Αλλά η Apple αναμφίβολα θα πει στις αυτοκινητοβιομηχανίες ότι οι πελάτες τους φωνάζουν για μια εμπειρία παρόμοια με την Apple στα αυτοκίνητά τους».