Νίκος Μιχαλόπουλος
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ήταν πάντα η χώρα της καινοτομίας. Ωστόσο, στην κούρσα για Gigafactories, τα εργοστάσια παραγωγής μπαταριών που θεωρούνται πλέον απαραίτητα για την ηλεκτρική κινητικότητα. Παρόλα αυτά η Ευρώπη, για να μετριάσει τις σχετικές επιπτώσεις στην απασχόληση, ίσως αποφασιστικά με αποτέλεσμα να νικήσει τον βορειοαμερικανικό γίγαντα. Τα τελευταία στοιχεία δείχνουν αυτό, ότι οι μονάδες των ΗΠΑ είναι σχεδόν τέσσερις φορές λιγότερες από τις ευρωπαϊκές.
Οι Ηνωμένες Πολιτείες βρίσκονται πίσω.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία του Υπουργείου Ενέργειας των Ηνωμένων Πολιτειών, υπάρχουν 13 εργοστάσια μπαταριών που αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία στις Ηνωμένες Πολιτείες μέσα στα επόμενα 5 χρόνια, αυξάνοντας έτσι μια παραγωγική ικανότητα που είναι ακόμα πολύ μικρή και περιορισμένη. Ουσιαστικά, υπάρχει το εργοστάσιο που έχει γίνει το σημείο αναφοράς για ολόκληρο τον κλάδο, το Gigafactory της Tesla και της Panasonic στο Ρίνο της Νεβάδα. Ως επί το πλείστον αποτέλεσμα μιας κοινοπραξίας μεταξύ κατασκευαστών αυτοκινήτων και εξειδικευμένων εταιρειών, τα νέα gigafactories stars and stripes βρίσκονται ακόμη σε πολύ πρώιμα στάδια κατασκευής και, για ορισμένους, λείπουν σημαντικές τεχνικές λεπτομέρειες, καθώς είναι, προς το παρόν, απλές ανακοινώσεις συμφωνιών της βιομηχανικής συνεργασίας.
Η λίστα
Το Υπουργείο Ενέργειας παρείχε μια λεπτομερή λίστα με τις διάφορες τοποθεσίες, χωρίς, μεταξύ άλλων, ορισμένες σημαντικές μονάδες όπως το εργοστάσιο μπαταριών άνω των 100 GWh που τροφοδοτεί την Tesla στο Ώστιν του Τέξας. Σε κάθε περίπτωση, η λίστα περιλαμβάνει τρία εργοστάσια της Ford (δύο σε κοινοπραξία με τους Κορεάτες της SK Innovation), τέσσερα της General Motors (σε συνεργασία με την LG Energy Solution), δύο της SK Innovation, δύο του ομίλου Stellantis (μαζί με LG Energy Solution) και την Samsung, μία από την Toyota και μία από τη Volkswagen.
Η Ευρώπη μπροστά.
Ωστόσο, δεν μπορεί να αποκλειστεί η ταχεία αύξηση του αριθμού των μονάδων παραγωγής, ειδικά εάν ο Λευκός Οίκος καταφέρει να αξιοποιήσει όλους τους πόρους που υποσχέθηκε ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν για να διευκολύνει την ενεργειακή μετάβαση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Και σε αυτό το μέτωπο, οι Ηνωμένες Πολιτείες υστερούν σε σχέση με την Ευρώπη, η οποία από το 2017 μπορεί να βασίζεται στην ισχυρή δέσμευση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να διευκολύνει τις επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα. Η προσπάθεια αποδίδει καρπούς μέχρι στιγμής, καθώς από τις 31 Μαΐου, η μη κυβερνητική οργάνωση Transport & Environment μέτρησε 38 εργοστάσια υπό κατασκευή ή προγραμματισμό. Ωστόσο, ο αριθμός είναι ακόμη μεγαλύτερος καθώς αρκετά νέα έργα ανακοινώθηκαν τους επόμενους μήνες, όπως η Renault για το Douai, η Nissan για το Sunderland, ο όμιλος Stellantis για το Termoli και άλλα που είναι κοντά στο να αποκαλυφθούν από τη Volkswagen. Έτσι, η Ευρώπη έχει συγκεντρώσει ένα μεγάλο πλεονέκτημα έναντι των Ηνωμένων Πολιτειών, αλλά η απόσταση από την Κίνα είναι ακόμη σημαντική και το πλεονέκτημα της κινεζικής κυριαρχίας στις πρώτες ύλες απέχει ακόμη πολύ από το να μετριασθεί.