Quantcast

Herbert Diess: «Στην Ευρώπη θα είναι σχεδόν αδύνατο να πούμε αντίο στους κινητήρες εσωτερικής καύσης»

Στην Ευρώπη, ο αποχαιρετισμός στα θερμικά οχήματα «είναι απλώς αδύνατος», δήλωσε ο Herbert Diess, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Volkswagen και ένας από τους σημαντικότερους υποστηρικτές του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας

Νίκος Μιχαλόπουλος

Στην Ευρώπη, ο αποχαιρετισμός στα θερμικά οχήματα «είναι απλώς αδύνατος», δήλωσε ο Herbert Diess, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Volkswagen και ένας από τους σημαντικότερους υποστηρικτές του ηλεκτρικού αυτοκινήτου στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Βιομηχανικοί περιορισμοί.

Σε μια συνέντευξη διάρκειας πάνω από μία ώρα που παραχώρησε στο podcast του Nilay Patel, διευθυντή του ιστότοπου τεχνολογίας The Verge, ο Βαυαρός διευθυντής περιέγραψε το μέλλον του ομίλου του και τις πολλές προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπίσει σε διάφορους τομείς, όπως η ανάπτυξη λογισμικού για ηλεκτρικά αυτοκίνητα , νέες πλατφόρμες αυτοκινήτων με μπαταρίες ή συνέργειες μεταξύ των διάφορων εμπορικών σημάτων. Προφανώς, ένα από τα πιο σημαντικά επιχειρήματα αφορούσε την κινητικότητα στη χρήση και την υπόθεση ότι ο Γερμανός κατασκευαστής αποχαιρετά τα θερμικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη το 2035. Η απάντηση διατυπώνεται και εγείρει αρκετές αμφιβολίες, όχι τόσο για τη μετάβαση στην ηλεκτρική κινητικότητα, αλλά οι διάφοροι ανασταλτικοί παράγοντες που εμποδίζουν ακόμη και τον όμιλο του να φτάσει τον στόχο πωλήσεων 100% αυτοκινήτων με μπαταρία. «Πιστεύω ότι αυτή η μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα έχει κάποιους περιορισμούς και ότι το σχέδιο για να φτάσουμε στο 50% EV έως το 2030 είναι εξαιρετικά φιλόδοξο», λέει ο Diess. «Στην Ευρώπη, έχουμε μερίδιο αγοράς περίπου 20%, έτσι ώστε αυτό το μερίδιο να υποστηρίζει στον στόχο του 50% των ηλεκτρικών οχημάτων, χρειαζόμαστε έξι «Gigafactories». Αυτά τα εργοστάσια θα πρέπει να λειτουργήσουν μέχρι το 2027 ή το 2028 για να μας επιτρέψουν να φτάσουμε τον στόχο μας για το 2030. Είναι σχεδόν αδύνατο να το κάνουμε». Ο Διευθύνων Σύμβουλος επισημαίνει, για παράδειγμα, πολλά ζητήματα, αγορά μηχανημάτων, κτιριακές εγκαταστάσεις, πρόσληψη και εκπαίδευση προσωπικού, εξασφάλιση προμηθειών πρώτων υλών. «Είμαστε μόνο στο 20% της αγοράς, άρα έξι εργοστάσια. Η Ευρώπη χρειάζεται 30 από αυτές τις μονάδες. Για κάθε παραγωγική μονάδα πρέπει να μετακινηθούν τεράστιες ποσότητες πρώτων υλών. Θα είναι πρόκληση. Επομένως, η μετάβαση από το 50% στο 100% θα είναι μια τεράστια πρόκληση. Δεν είναι μόνο να λέμε «να καταργήσουμε τα θερμικά αυτοκίνητα». Είναι απλά αδύνατο».

Το ενεργειακό ζήτημα

Το βιομηχανικό ζήτημα συνδέεται με άλλα θέματα ιδιαίτερης σημασίας, ξεκινώντας από την ενέργεια. «Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν νόημα μόνο εάν η ενέργεια είναι ανανεώσιμη», διευκρινίζει ο Diess, επαναλαμβάνοντας παρόμοιες δηλώσεις από ομολόγους του, όπως το Akio Toyoda της Toyota. «Σε χώρες που βασίζουν την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας στον άνθρακα, δεν έχει νόημα να πουλάνε ηλεκτρικά οχήματα. Σκέψου την Πολωνία », υπογραμμίζει ο νούμερο ένα του Βόλφσμπουργκ. «Πριν πουλήσουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πρέπει να μετατρέψουμε τον πρωτογενή τομέα να βασίζεται σε 100% ανανεώσιμες πηγές ενέργειας». Για τον Diess, σίγουρα, οι κατασκευαστές που ανακοινώνουν το οριστικό αντίο στα θερμικά είναι λάθος. «Είναι μια απόφαση που ένας κατασκευαστής αυτοκινήτων δεν μπορεί να λάβει μόνος του. «Επειδή» η κυκλοφορία των ηλεκτρικών οχημάτων θα εξαρτηθεί από τη νομοθεσία και την αύξηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, και αυτό θα προκύψει από τις κρατικές πολιτικές και μια παγκόσμια πολιτική, όχι από τις μεμονωμένες αποφάσεις των κατασκευαστών αυτοκινήτων». Ως προς αυτό, αναφέρεται στην Νότια Αμερική, όπου «δεν έχει νόημα να στραφούμε σε αυτοκίνητα με μπαταρία» γιατί χρησιμοποιείται «βιοαιθανόλη», η οποία εκπέμπει πολύ λίγο CO2. Έτσι, «δεν έχει νόημα να ηλεκτρίζουμε τον κόσμο της κινητικότητας εάν δεν κάνουμε πρώτα τον πρωτογενή τομέα ουδέτερο CO2. Ο κόσμος δεν είναι ο ίδιος. Στη Γαλλία έχουν επτά γραμμάρια CO2 ανά κιλοβατώρα επειδή είναι όλα πυρηνικά. Στην Πολωνία έχουν 1.000 γραμμάρια γιατί όλα βασίζονται στον άνθρακα. Το ίδιο συμβαίνει και στη Νότια Αφρική. Οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας πρέπει να κλιμακώνονται».

Αυτόνομη οδήγηση και νέο Bulli

Σε κάθε περίπτωση, ο όμιλος Volkswagen φαίνεται τώρα να έχει επιλέξει το δρόμο του, με την κυκλοφορία αρκετών μοντέλων με μπαταρία, συμπεριλαμβανομένης μιας πολυαναμενόμενης πρεμιέρας στις Ηνωμένες Πολιτείες. Αυτή είναι η ηλεκτρική αναβίωση του θρυλικού Bulli, πολύ επιθυμητή από τον ίδιο τον Diess. Η παρουσίαση έχει προγραμματιστεί για τις αρχές Μαρτίου, ενώ η έναρξη των παραδόσεων στα μέσα του έτους στην Ευρώπη και εντός του 2023 στην Αμερική. Νέα έρχονται επίσης στο μέτωπο της αυτοματοποιημένης οδήγησης. Μεταξύ 2025 και 2026 θα φτάσει το πρώτο αυτοοδηγούμενο Volkswagen, πιθανώς για στόλους που διαχειρίζονται με την Argo AI. Θα εξακολουθεί να έχει το τιμόνι για να χειρίζεται καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, αλλά «μέχρι το 2030 θα πρέπει να μπορούμε να πουλάμε αυτοκίνητα χωρίς τιμόνι για υπηρεσίες μεταφοράς». Αυτή η εντολή δεν θα εξαφανιστεί, κυρίως, για τα ιδιωτικά οχήματα. Τέλος, για το θέμα της κρίσης των chip, ο Diess επανέλαβε τις αναμενόμενες σταδιακές βελτιώσεις στο μέτωπο της προσφοράς, αν και θα εξακολουθήσουν να υπάρχουν περιορισμοί στις προμήθειες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους. Ωστόσο, η κατάσταση θα πρέπει να επανέλθει στο φυσιολογικό το 2023.