Νίκος Μιχαλόπουλος
Ένα βίντεο αφιερωμένο στις Ferrari GTO και F40 μας βοηθά να ανοίξουμε αυτή τη νέα χρονιά κάτω με το άρωμα των αυτοκινήτων των ονείρων μας, καθώς μιλάμε για δύο από τις πιο δημοφιλείς Ferrari όλων των εποχών. Σίγουρα πρόκειται για αυτά που έχουν μπει βαθύτερα στις καρδιές των ανθρώπων ανάμεσα στα σούπεραυτοκίνητα εκείνης της γενιάς. Αν και η παλαιότερη από τις δυο, παρήχθη το 1984, τα χαρακτηριστικά της συνεχίζουν να είναι ακαταμάχητης λάμψης. Εδώ σημάδια της γήρανσης δεν υπάρχουν.
Ακόμη πιο σαγηνευτικά είναι τα σχήματα της Ferrari F40, που γεννήθηκε το 1987. Είναι η απόλυτη βασίλισσα των σπορ αυτοκινήτων, των οποίων αποτελεί απόλυτο σύμβολο. Αδύνατον να αντισταθείς στη γοητεία αυτών των δύο δημιουργημάτων του «περήφανου αλόγου», που μπαίνουν αμέσως στην καρδιά σου, με σκοπό να κερδίσουν έναν πολύτιμο χώρο μέσα της. Αριστουργήματα αυτού του μεγέθους αξίζουν την προστασία της UNESCO, γιατί αντιπροσωπεύουν τις κορυφές της ανθρώπινης δημιουργικής ικανότητας. Σε αυτά η ομορφιά αναμειγνύεται με την τεχνολογία, το πάθος, τη συναισθηματική απόλαυση, τη μηχανική μουσικότητα, την απόδοση.
Είναι τετράτροχα γλυπτά, που συγκεντρώνουν την καρδιά και το μυαλό, την τέχνη και τη μηχανική, τις αισθήσεις και τους αριθμούς. Είναι αδύνατο να περιγράψεις το ευγενές πνεύμα αυτών των έργων τέχνης με τις σωστές λέξεις. Σε αυτά η δημιουργική μαγεία «Made in Italy» παίρνει σάρκα και οστά και εκτιμάται σε όλο τον κόσμο για την υπεροχή του. Οι Ferrari GTO και F40 απεικονίζονται καλά από τα καρέ βίντεο που, κατά καιρούς, δημοσιεύονται, για να προσφέρουν μοναδικά συναισθήματα στους θαυμαστές. Πριν αισθανθούμε τη μαγεία των δυναμικών αυτών γλυπτών στο βίντεο, ας κάνουμε μια σύντομη ανασκόπηση των χαρακτηριστικών τους.
Ferrari 288 GTO
Αυτό το αυτοκίνητο φέρει ένα θρυλικό όνομα, που μπόρεσε να το τιμήσει, όπως του αρμόζει. Η Ferrari GTO, που παρήχθη από το 1984 έως το 1985, σε περιορισμένη έκδοση των 272 μονάδων (200 αρχικά είχαν προγραμματιστεί), διαθέτει θαυμάσια χαρακτηριστικά. Η σιλουέτα του δείχνει τη συγγένεια με την 308 GTB, αλλά η συνολική εμφάνιση είναι πολύ πιο έντονη. Ο Leonardo Fioravanti έκανε εξαιρετική δουλειά για την Pininfarina, σχεδιάζοντας ένα μαγευτικό σπορ αυτοκίνητο, με ευδιάκριτους μύες και εξαιρετικά κομψό. Ένα μουσειακό έργο μοντέρνας τέχνης.
Η πίσω αεροτομή και οι πλευρικές σχισμές, είναι και λειτουργικές για τις τεχνικές και αεροδυναμικές ανάγκες, αποτίουν φόρο τιμής στην θρυλική 250 GTO, από την οποία πήρε το όνομά του αυτό το supercar. Η κίνηση μεταδίδεται στον πίσω άξονα από έναν κινητήρα V8 twin-turbo 2.855 κυβικών εκατοστών, ο οποίος αποδίδει 400 ίππους στις 7.000 σ.α.λ. Αρκετή ισχύς για να κινήσει το βάρους μόνο 1160 κιλών αμάξωμα. Το αποτέλεσμα είναι επιδόσεις φωτιά!
Επιτάχυνση από 0 στα 100 χλμ./ώρα σε 4,9 δευτερόλεπτα, από 0 στα 400 μέτρα σε 12,7 δευτερόλεπτα και από 0 στα 1000 μέτρα σε 21,7 δευτερόλεπτα. Η μέγιστη ταχύτητα αγγίζει τα 305 km/h.
Εκτεταμένη χρήση ειδικών υλικών, όπως το Kevlar, που επιλέχθηκαν για τη διαμόρφωση του αμαξώματος. Όταν μπήκε στη λίστα, η Ferrari GTO ήταν το πλησιέστερο αυτοκίνητο παραγωγής σε ένα αγωνιστικό που ήταν διαθέσιμο στην αγορά. Αυτό ήταν το πρώτο «κόκκινο» εξοπλισμένο με ηλεκτρονικό ψεκασμό Weber-Marelli IAW, που προέρχεται από τη Formula 1. Τα δύο τελευταία παραδείγματα του μοντέλου ζητήθηκαν ειδικά από τον Gianni Agnelli, για να ευχαριστήσει δύο φίλους.;Τον Niki Lauda και έναν μεγιστάνα από τη Μέση Ανατολή. Η Ferrari GTO είναι ένα από τα πιο όμορφα «κόκκινα» όλων των εποχών. Έπρεπε να είναι έτσι, δεδομένου του εορταστικού ονόματος που φέρει. Τα εκφραστικά χαρακτηριστικά του κωνικού αμαξώματος του δίνουν μια λάμψη που αιχμαλωτίζει από την πρώτη ματιά.
Αυτό το αυτοκίνητο εκμεταλλεύεται πλήρως την εμπειρία που αποκτήθηκε στους αγώνες, η οποία αναδεικνύεται επίσης με τη μεγάλη προσοχή στις πιο μικρές λεπτομέρειες. Είναι μια ονειροπόληση, που κατέληξε στο γκαράζ λίγων συλλεκτών, ζηλευτών θεματοφυλάκων της αποκλειστικότητάς του. Είναι σπάνιο να το βρει κανείς προς πώληση. Σε αυτή την περίπτωση οι τιμές αγγίζουν εκατομμύρια δολάρια. Δεν είναι απλώς ένα γεγονός περιορισμένης παραγωγής. Έδώ η αγάπη είναι αληθινή και πηγάζει από στοιχεία μακριά από το καθαρά εικαστικό γεγονός. Η Ferrari GTO απελευθερώνει γνήσια συναισθήματα, πάθη και παρορμήσεις, με τη δύναμη «του θρυλικού ονόματός της, της όμορφης σχεδίασης Pininfarina, του κινητήρα με ανεξάντλητη δύναμη, της εκτεταμένης χρήσης ειδικών υλικών». Έτσι γράφει ο οίκος Maranello στην ιστοσελίδα του.
Ferrari F40
Το πιο εμβληματικό αυτοκίνητο της σύγχρονης εποχής κατέχει κεντρική θέση στην καρδιά κάθε λάτρη της αυτοκίνησης. Αυτό το υπέροχο κουπέ, που παρήχθη από το 1987 έως το 1992, άφησε το στίγμα του. Σε σύγκριση με την GTO που αντικατέστησε, είναι πολύ πιο μοντέρνα και επιθετική. Η εμφάνισή της είναι απόλυτης λαμπρότητας. Ποτέ πριν ή μετά από αυτήν ένα supercar δεν μπόρεσε να εκφράσει τον χαρακτήρα του με τόσο σαγηνευτικά χαρακτηριστικά. Αδύνατον να μην ερωτευτείς την θελκτική της σιλουέτα, που συνδυάζει καλύτερα την αρμονία, την ρευστότητα και την επιθετικότητα των σχημάτων.
Η Ferrari F40 μοιάζει με πρωτότυπο που δραπέτευσε από την πίστα, αλλά έχει την ικανότητα να γοητεύει. Φαίνεται αδύνατο να πιστέψει κανείς ότι ένα τόσο ακραίο αυτοκίνητο, ακόμη και στη στιλιστική του σύλληψη, θα μπορούσε να έχει τα κατάλληλα διαπιστευτήρια για να κερδίσει διαγωνισμούς κομψότητας. Ο Pininfarina έκανε το θαύμα. Αυτό είναι το κατ’ εξοχήν αυτοκίνητο για αφίσα, το supercar που όλοι θα ήθελαν στο γκαράζ. Όσοι δεν κατάφεραν να αγοράσουν το αρχικό μοντέλο κρατούν τουλάχιστον μία φωτογραφία ή μια φιγούρα σε κλίμακα αυτού του εκπληκτικού δημιουργήματος στο σπίτι τους.
Με τη Ferrari F40 είναι έρωτας με την πρώτη ματιά. Το ίδιο ίσχυε και για τον Έντσο Φεράρι, ο οποίος δεν μπόρεσε να συγκρατήσει τις εκφράσεις ικανοποίησής του με την ευκαιρία της παρουσίασης της. Συνήθως, δεν έχανε την ψυχραιμία του, αλλά εδώ τον συνέπαιρνε το συναίσθημα. Ήταν το τελευταίο «κόκκινο» που άνθισε όταν ο Commendatore ήταν ακόμα ζωντανός. Μπορεί για αυτόν τον λόγο να θεωρηθεί με κάθε σημασία ως η πνευματική του διαθήκη. Γεννημένη για να γιορτάσει τις πρώτες τέσσερις δεκαετίες δραστηριότητας του οίκου του «αλόγου που αφηνιάζει», η Ferrari F40 φέρεται ως το δώρο στο όνομά της.
Για πρώτη φορά η εκτεταμένη χρήση σύνθετων υλικών, βρίσκεται σε τόσο μεγάλο βαθμό σε ένα υπεραυτοκίνητο από τον κατασκευαστή του Μαρανέλλο. Την εποχή της παρουσίασής του ήταν το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής στον κόσμο, με 324 km/h. Τα εύσημα για το αποτέλεσμα αποδίδονταν σε μεγάλο βαθμό στον κινητήρα V8 twin-turbo των 2936 κυβικών εκατοστών, με 478 ίππους, που κινούσε τα 1100 κιλά. Η επιτάχυνση ήταν τρελή για την εποχή, από 0 στα 200 km/h σε μόλις 12 δευτερόλεπτα σταθερά και από τα 0 στα 1000 μέτρα σε 21 δευτερόλεπτα. Τα νούμερα που πέτυχαν ορισμένα εξειδικευμένα περιοδικά κατά τη διάρκεια των δοκιμών ήταν ακόμη καλύτερα.
Αυτό που δεν λένε τα στοιχεία, ωστόσο, είναι τα συναισθήματα που δίνει η Ferrari F40. Σήμερα αρκετά supercars και hypercars είναι καλύτερα από αυτήν, αλλά οι αισθήσεις που χαρίζει η βασίλισσα των «κόκκινων» παραμένουν αξεπέραστες. Αυτός είναι ο λόγος που οι συλλέκτες, όταν μία F40 καταλήγει σε δημοπρασία, ανταγωνίζονται για να το εξασφαλίσουν. Οι τιμές φτάνουν σε αξίες πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ, παρά την όχι ακριβώς περιορισμένη έκδοση του μοντέλου. Στην πραγματικότητα, το αυτοκίνητο έπρεπε να παραχθεί σε 400 μονάδες, αλλά η έντονη ζήτηση και μια σειρά από άλλες καταστάσεις ώθησαν την διάσημη μάρκα να ανεβάσει τον πήχη πάνω από τις 1300 μονάδες.