Quantcast

EU ETS για τις οδικές μεταφορές: Απαραίτητο για την απαλλαγή από τον άνθρακα

Το προτεινόμενο νέο σύστημα ελέγχου εκπομπών της ΕΕ (ETS2) – που καλύπτει τις οδικές μεταφορές και τη θέρμανση κτιρίων – είναι επί του παρόντος ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα θέματα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο

Νίκος Μιχαλόπουλος

Για να το συζητήσουν, ενδιαφερόμενοι από την επιστήμη, τις επιχειρήσεις, την κοινωνία των πολιτών και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο συγκεντρώθηκαν σε ένα διαδικτυακό σεμινάριο, που διοργανώθηκε από το Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK), το Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC) και το  European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) την περασμένη εβδομάδα.

Το νέο ETS θα συμπληρώσει το υπάρχον, το οποίο καλύπτει τις εκπομπές από την παραγωγή ενέργειας και τη βιομηχανία.  Αποτελεί μέρος του πακέτου «Fit for 55», το οποίο καθορίζει το νομοθετικό πλαίσιο και τις ενέργειες που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θεωρεί απαραίτητες για τη μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% έως το 2030 (σε σύγκριση με τις τιμές του 1990).

Μεταξύ των ομιλητών στο διαδικτυακό σεμινάριο ήταν ο Peter Liese, ευρωβουλευτής και εισηγητής για το ETS στο Κοινοβούλιο.  Sofie Defour από το Transport & Environment (T&E);  Nicolette van der Jagt από την European Association for Forwarding, Transport, Logistics and Customs Services (CLECAT).  Thomas Fabian από την ACEA.  Michael Pahle από το PIK και Ottmar Edenhofer από το PIK και το MCC.  Όλοι οι συμμετέχοντες στο πάνελ υποστήριξαν την εισαγωγή του ETS2, παρέχοντας διαφορετικές προοπτικές για τον ρόλο του και τον τρόπο εφαρμογής του.

«Το ETS2 έχει τη δυνατότητα να συνδυάσει την κλιματική πολιτική και την ενεργειακή ασφάλεια.  Σε περιόδους πολέμου, αυτή είναι μια σημαντική πτυχή που δεν έχει συζητηθεί πολύ», δήλωσε ο Ottmar Edenhofer Διευθυντής του PIK και του MCC.  «Το ETS2 θα μπορούσε να βοηθήσει τις τιμές της ενέργειας να πάνε προς τη σωστή κατεύθυνση», τόνισε ο Έντενχοφερ.  «Οι τιμές του πετρελαίου θα πρέπει να αυξηθούν και οι τιμές της καθαρής ηλεκτρικής ενέργειας θα πρέπει να μειωθούν για να διασφαλιστεί ότι τα καθαρά οχήματα θα γίνουν πιο ανταγωνιστικά».

Ο Thomas Fabian, Διευθυντής Εμπορικών Οχημάτων της ACEA, προέτρεψε τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής να εγκρίνουν την πρόταση για τη θέσπιση ενός σταθερού συστήματος τιμολόγησης άνθρακα για τις οδικές μεταφορές: «Το ETS για τις οδικές μεταφορές είναι ένα κρίσιμο μέρος του πλαισίου πολιτικής που επιτρέπει την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του τομέα.  Δεν είναι «ασημένια σφαίρα» η αντικατάσταση άλλων κανονισμών, αλλά, χωρίς αυτόν, οι απαραίτητες μειώσεις CO2 απλά δεν θα είναι δυνατές.  Πράγματι, μια ευρεία υιοθέτηση οχημάτων εναλλακτικής ισχύος στην αγορά μπορεί να αναμένεται μόνο εάν η περιεκτικότητα σε άνθρακα όλων των μεταφορέων ενέργειας και οι εκπομπές CO2 τιμολογηθούν κατάλληλα».