Νίκος Μιχαλόπουλος
Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο επηρεάζουν κυρίως τράπεζες, ολιγάρχες κοντά στον Πρόεδρο Βλαντιμίρ Πούτιν, προμήθειες τεχνολογίας και άλλα. Στόχος είναι να βλάψει τη ρωσική οικονομία και τους μεγάλους οικονομικούς παράγοντες. Μεταξύ αυτών, υπάρχουν και αρκετοί ξένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, ξεκινώντας από τη Renault. Η γαλλική εταιρεία είναι από τις πιο εκτεθειμένες στη ρωσική αγορά επειδή ελέγχει την AvtoVaz και, κατά συνέπεια, την ιστορική μάρκα Lada. Ωστόσο, οι Γάλλοι δεν είναι οι μόνοι που υπολογίζουν σε παραγωγική και εμπορική παρουσία στη Ρωσία. Επομένως, είναι σκόπιμο να δούμε ποιος έχει μεταποιητικές δραστηριότητες στη χώρα που κάποτε ήταν μέρος της ΕΣΣΔ.
Renault
Ας ξεκινήσουμε με τον κατασκευαστή που έχει το μεγαλύτερο άνοιγμα στην ρωσική αγορά. Από το 2012, ο γαλλικός όμιλος ελέγχει το 67,61% της AvtoVaz, μιας εταιρείας που ιδρύθηκε το 1966 χάρη σε μια ιστορική συμφωνία βιομηχανικής συνεργασίας που υπέγραψε η τότε Fiat με τη Σοβιετική Ένωση. Η δύναμή της έγκειται στο μάρκετινγκ μοντέλων με τη μάρκα Lada, τον παραδοσιακό ηγέτη της ρωσικής αγοράς. Πέρυσι πούλησε πάνω από 350.000 οχήματα, φτάνοντας σε μερίδιο περίπου 21%. Ωστόσο, η AvtoVaz εμπορεύεται και παράγει επίσης οχήματα με τις μάρκες Renault, Nissan και Datsun, με δύο εργοστάσια. Το πιο διάσημο βρίσκεται στο Togliatti, μια πόλη περίπου χίλια χιλιόμετρα από τη Μόσχα, η οποία οφείλει το όνομά της στον Palmiro Togliatti, γραμματέα του Ιταλικού Κομμουνιστικού Κόμματος από το 1927 έως το 1964. Το δεύτερο εργοστάσιο βρίσκεται στο Izhevsk, όχι μακριά από τα Ουράλια Όρη.
Volkswagen
Ιδιαίτερη σημασία έχουν και οι κατασκευαστικές δραστηριότητες του ομίλου Volkswagen στην Ρωσία. Ο κατασκευαστής με έδρα το Βόλφσμπουργκ παράγει κινητήρες και τρία μοντέλα (Skoda Rapid, Vw Polo και Tiguan) στην Kaluga, περίπου 180 χιλιόμετρα νότια της Μόσχας. Επιπλέον, οι Γερμανοί έχουν συμβόλαιο παραγωγής με τη ρωσική Gaz για τη συναρμολόγηση μοντέλων της Skoda στο Νίζνι Νόβγκοροντ, 400 χιλιόμετρα ανατολικά της πρωτεύουσας.
Stellantis
Επίσης στην Kaluga, που θεωρείται το κύριο κέντρο παραγωγής του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στη Ρωσία, υπάρχουν εργοστάσια μεγάλων προμηθευτών όπως η Magna και η Continental, καθώς και ένα εργοστάσιο που διαχειρίζεται μια κοινοπραξία που ξεκίνησε από την PSA (τώρα Stellantis) και τη Mitsubishi το 2008. Το εργοστάσιο παράγει φορτηγά Peugeot, Opel και Citroën και έχει δυναμικότητα παραγωγής 125.000 μονάδων ετησίως. Πριν από λίγες εβδομάδες, ο όμιλος με επικεφαλής τον Carlos Tavares ανακοίνωσε την πρόθεσή του να κάνει την Kaluga κόμβο για την παραγωγή κινητήρων και οχημάτων που θα εξάγονται στην Ευρώπη, την Αφρική και τη Λατινική Αμερική, αλλά τώρα η κατάσταση έχει αλλάξει τελείως. Ο ίδιος ο Ταβάρες δήλωσε ότι ήταν έτοιμος να μετακινήσει ή να περιορίσει την παραγωγή στη Ρωσία σε περίπτωση αρνητικών συνεπειών που θα προκαλέσουν οι δυτικές κυρώσεις. Σε κάθε περίπτωση, η ρωσική αγορά παραμένει οριακή για την Stellantis.
Mercedes και BMW
Περαιτέρω παραγωγές γερμανικής καταγωγής αναφέρονται σε Mercedes και BMW. Η εταιρεία της Στουτγάρδης διαθέτει ένα εργοστάσιο στην ενδοχώρα της Μόσχας. Αρκετά μοντέλα βγαίνουν από τις γραμμές της, συμπεριλαμβανομένης της E-Class, αλλά οι όγκοι εξακολουθούν να είναι περιορισμένοι (η χωρητικότητα δεν υπερβαίνει τις 25.000 μονάδες). Από την άλλη, η συνεργασία με την Gaz για την παραγωγή του βαν Sprinter ακυρώθηκε, ενώ η BMW ακύρωσε το έργο της να ανοίξει εργοστάσιο στην περιοχή του Καλίνινγκραντ. Ωστόσο, η Avtotor δραστηριοποιείται στην περιοχή χάρη στα κιτ προσυναρμολόγησης και παράγει τη Σειρά 5 και τις Χ5, Χ6 και Χ7. Η ρωσική εταιρεία κατασκευάζει επίσης οχήματα για λογαριασμό της Hyundai και της Kia.
Ποιος λέει αντίο
Επιπλέον, οι πρόσφατες δυσκολίες της αγοράς και πολλά προβλήματα, ορισμένα που συνδέονται με τις συνεχιζόμενες γεωπολιτικές εντάσεις μεταξύ του Κρεμλίνου και της Δύσης, έχουν ωθήσει αρκετούς κατασκευαστές να κλείσουν εργοστάσια ή να εγκαταλείψουν τα έργα τοπικής εγκατάστασης. Η περίπτωση της πρώην Fiat είναι εμβληματική. Εδώ και χρόνια αναζητούσε μια κατάλληλη τοποθεσία για τη συναρμολόγηση οχημάτων στη Ρωσία, αλλά πάντα ήταν μπλοκαρισμένη από αρνητικούς παράγοντες, ξεκινώντας από την κατάρρευση της ζήτησης που καταγράφηκε από το 2013 και μετά. Το 2019 έρχεται η απόφαση της Ford να σταματήσει τις περισσότερες από τις παραγωγικές της δραστηριότητες στη Ρωσία. Το Μπλε Οβάλ έκλεισε δύο εργοστάσια συναρμολόγησης στο Naberezhnye Chelny και την Αγία Πετρούπολη και ένα εργοστάσιο κινητήρων στην Yelabuga. Ένα τέταρτο εργοστάσιο, επίσης στην Elabuga και αφιερωμένο στα φορτηγά της οικογένειας Transit, πέρασε υπό τον έλεγχο της Sollers. Το 2015 ήρθε η σειρά της General Motors να αποχαιρετήσει τη ρωσική αγορά με το κλείσιμο ενός εργοστασίου στην Αγία Πετρούπολη για την παραγωγή μοντέλων Opel και Chevrolet.
Τα νούμερα της αγοράς.
Ο αποχαιρετισμός των ξένων κατασκευαστών έχει μια πολύ συγκεκριμένη λογική της αγοράς. Η θετική τάση στις πωλήσεις, το χαμηλό επίπεδο μηχανοκίνησης, η ανάγκη ανανέωσης ενός υπερβολικά παλιού στόλου, η οικονομική ανάπτυξη και η αύξηση του πληθυσμού έχουν ωθήσει πολλούς κατασκευαστές να προμηνύουν ένα λαμπρό μέλλον για την ρωσική αγορά, αλλά η πραγματικότητα αποδείχθηκε ότι απέχει πολύ από τις προσδοκίες. Το 2021, οι πωλήσεις αυτοκινήτων και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων αυξήθηκαν κατά 4,3%, σταματώντας λίγο κάτω από τα 1,7 εκατομμύρια, αριθμός που απέχει πολύ από το ανώτατο όριο των 2,9 εκατομμυρίων που έφτασε το 2012 και ποτέ ξανά λόγω της μακράς κρίσης που ξεκίνησε το 2013. Αριθμοί που δεν είναι δελεαστικό για τους δυτικούς κατασκευαστές, αλλά αυτό προσελκύει άλλους κατασκευαστές. Αυτή είναι η περίπτωση του ομίλου Hyundai / Kia: μετά το άνοιγμα ενός εργοστασίου στην Αγία Πετρούπολη το 2010, οι Κορεάτες αγόρασαν επίσης το εργοστάσιο στις όχθες της Βαλτικής που εγκαταλείφθηκε από την GM. Η ρωσική αγορά έχει μπει και στο στόχαστρο των Κινέζων της Great Wall Motor, που στην Τούλα παράγουν SUV της μάρκας Haval. Επίσης στην Αγία Πετρούπολη βρίσκεται η Toyota με εργοστάσιο για τη συναρμολόγηση των Camry και Rav4.