Δοκιμή Νέο Fiat 500 (RED): Ηλεκτροκίνηση με διαχρονικότητα (Φωτό)

Με την εβδομαδιαία συνύπαρξη με το αμιγώς ηλεκτρικό Fiat 500, αντιληφθήκαμε γιατί η Fiat βλέπει τόσο θερμά την ολική μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση

Νίκος Μιχαλόπουλος 

Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι κάτι νέο για την Fiat, η οποία το 1990 και το 1991 είχε στην γκάμα της τα αμιγώς ηλεκτρικά Fiat Panda και Cinquecento Elettra αντίστοιχα, ενώ αρκετά χρόνια νωρίτερα, το 1974, είχε παρουσιάσει το πειραματικό ηλεκτρικό Fiat X 1/23. Πλέον με εφαλτήριο την νέα αμιγώς γενιά του διαχρονικού 500 και με πλεονέκτημα την τεχνοτροπία θέλει να πρωταγωνιστήσει στην στην όχι και τόσο μακρινή, αμιγώς ηλεκτρική κινητικότητα.

Γνωριμία

Οι συστάσεις για το Fiat 500 περισσεύουν. Η πρώτη γενιά παρουσιάστηκε 4 Ιουλίου 1957 και ήταν δημιουργία της σχεδιαστικής ιδιοφυΐας του Ντάντε Τζιακόζα, αφού σε μήκος μόλις 2,97 μέτρων, χώρεσε 4 θέσεις διαθέτοντας ένα πολύ όμορφο αμάξωμα που έμεινε διαχρονικό.

Η σημασία όμως του Fiat 500 ήταν πολύ μεγαλύτερη. Ήταν το αυτοκίνητο της αναγέννησης της Fiat και της ιταλικής βιομηχανίας που αναστήλωσε την οικονομία της χώρας μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο. Αποτέλεσε το προσιτό βασικό όχημα για τον μέσο Ιταλό, το οποίο δεν άργησε να αποκτήσει lifestyle χαρακτήρα και να γίνει συνώνυμο της “Dolce Vita” της δεκαετίας του 60.

Η επιτυχία του σφραγίστηκε από τις σχεδόν 4.000.000 πωλήσεις. Αν και προσιτό, δεν συγκαταλέγεται στα λεγόμενα «αυτοκίνητα του λαού» της τότε εποχής, όπως το VW beetle και το Citroën 2CV, αφού ο ιδιαίτερος αστικός του χαρακτήρας και η ξεχωριστή εμφάνιση το έκαναν αποδεκτό και στα υψηλότερα κοινωνικά στρώματα, με τον Gianni Agnelli να το χαρακτηρίζει ένα αυτοκίνητο για όλους, από τον εργάτη και την νοικοκυρά, μέχρι τον γιατρό και τον επιχειρηματία.

Όλα τα παραπάνω στοιχεία το κατέστησαν σύμβολο για ολόκληρη την αυτοκινητοβιομηχανία και αναπόσπαστο στοιχείο της σύγχρονης ιταλικής ποπ κουλτούρας.

Η Fiat βολιδοσκόπησε το καταναλωτικό κοινό για την πιθανή αναβίωση του 500 μέσω του πρωτότυπου Trepiuno το 2004. Ο κόσμος υποδέχτηκε θερμά την ιδέα και η μεγάλη απόφαση πάρθηκε. Το 2007, ακριβώς 50 χρόνια μετά, παρουσιάστηκε το νέο πεντακοσαράκι με όλα αυτά τα χαρακτηριστικά του κλασικού που το κάνουν μοναδικό! Στην παραγωγή βρίσκεται ήδη 15 χρόνια με πωλήσεις που υπερβαίνουν τις 2.500.00 συνεχίζοντας τον θρύλο του 500 ως σύμβολο του ιταλικού Design.   

Η τρίτη γενιά του μοντέλου και η δεύτερη της νεότερης ιστορίας του παρουσιάστηκε στις 4 Μαρτίου 2020 ως αμιγώς ηλεκτρικό, αποτελώντας ήδη τη δημοφιλέστερη πρόταση στα αυτοκίνητα πόλης στην Ευρώπη και το δεύτερο δημοφιλέστερο ηλεκτρικό όχημα ανεξαρτήτου κατηγορίας. Εμείς δοκιμάζουμε την ειδική έκδοση (RED) και σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας!

Εξωτερική σχεδίαση

Οι σχεδιαστές της Fiat κλήθηκαν να δημιουργήσουν ένα εντελώς νέο αυτοκίνητο, διατηρώντας και εκσυγχρονίζοντας το αυθεντικό στυλ του Fiat 500. Το αποτέλεσμα;

Ένα μοντέρνο αυτοκίνητο πόλης που εστιάζει στο στυλ βασισμένο στην γνώριμη εικόνα του 500. Σε σύγκριση με το συμβατικό 500, το αμιγώς ηλεκτρικό υιοθετεί πιο έντονα ρετρό στοιχεία, όπως το σχεδόν κάθετο εμπρός μέρος και η κλήση των 46 μοιρών στο πίσω, στοιχεία που παραπέμπουν ευθέως στο 500 του 1957.

Ειδικότερα το νέο Fiat 500 σχεδιάστηκε από λευκό χαρτί. Το εμπρός τμήμα κοσμεί το νέο λογότυπο «500» ενώ οι νέοι μεγαλύτεροι Full Led στρογγυλοί προβολείς, είναι χωρισμένοι σε δυο τμήματα με το επάνω μέρος να θυμίζουν φρύδια, έτσι ώστε να σχηματίζουν την σύγχρονη εκδοχή του χαριτωμένου διαχρονικού προσώπου όλων των 500.

Το πλαϊνό μέρος διαθέτει την γνώριμη εικόνα, εμπλουτισμένο με περισσότερα ρετρό στοιχεία, όπως το φλας στο φτερό που παραπέμπει ευθέως στο μοντέλο του 1957.

Στο πίσω μέρος το τελείωμα της οροφής σχηματίζει μια όμορφη αεροτομή. Κατεβαίνοντας, οι καμπύλες της τρίτης πόρτας παραπέμπουν επίσης στο κλασικό μοντέλο του 57, ενώ η έλλειψη εξάτμισης μαρτυρά τον αυστηρά ηλεκτρικό χαρακτήρα του αυτοκινήτου.

Τέλος, ένα ακόμα ρετρό στοιχείο είναι πως τα πίσω ορθογώνια φώτα με γραφικά LED είναι τοποθετημένα κάθετα, σχηματίζοντας όμως ανάγλυφα το γράμμα Ε, που παραπέμπει στο ηλεκτρικό μέλλον.

Ιδιαίτερα η έκδοση (RED) της δοκιμής μας ξεχωρίζει από το έντονο πορφυρό κόκκινο χαρακτηριστικό χρώμα του αμαξώματος.

Εσωτερικό

Απλή και λιτή είναι η σχεδίαση του εσωτερικού, αλλά όπως αρμόζει σε ένα Fiat 500 διαθέτει το απαραίτητο ύφος και την φινέτσα για να ξεχωρίζει. Το οβάλ ταμπλό σε κόκκινο χρώμα με τις ρετρό καταβολές παραπέμπει ευθέως στο μοντέλο του 1957, ωστόσο η τοποθετημένη κεντρικά οθόνη των 10,25 ιντσών του UConnect συμβατό με Android Auto και Apple Airplay, συνδέει το παρελθόν με το παρόν.

Κάτω ακριβώς από την οθόνη υπάρχει μια θήκη ιδανική για το κινητό, στην βάση της οποίας είναι σκαλισμένη η πόλη του Τορίνο, στην οποία κατασκευάζεται το αυτοκίνητο.

Ο επιλογέας ταχυτήτων έχει καταργηθεί και οι αλλαγές γίνονται μέσω πλήκτρων κεντρικά στην βάση του ταμπλό. Το πλεονέκτημα αυτής της λύσης είναι πως αφήνει αρκετό χώρο εμπρός από τα καθίσματα, ανάμεσα από τα οποία υπάρχουν οι διακόπτες για ρύθμιση του προφίλ οδήγησης και της έντασης του ήχου του UConnect.

Πίσω από το όμορφο τιμόνι υπάρχει ο ψηφιακός πίνακας οργάνων σε οθόνη TFT 7 ιντσών με όλες τις λειτουργίες του αυτοκινήτου.

Οι χειρολαβές για το άνοιγμα των θυρών έχουν δώσει την θέση τους σε πλήκτρα, ενώ στις θήκες δίπλα τους υπάρχει χαραγμένο το πεντακοσαράκι του 1957 με την φράση “Made in Torino”.

Η ποιότητα βρίσκεται σε κορυφαίο επίπεδο με συναρμογή αντίστοιχων Premium προτάσεων, με τα καθίσματα να παρέχουν εξαιρετική στήριξη του σώματος, παραμένοντας ταυτόχρονα άνετα. Ο χώρος των αποσκευών είναι 185 λίτρα, ο οποίος με τα καθίσματα πλήρως αναδιπλωμένα αγγίζει τα 550.

Ιδιαίτερα η έκδοση (RED) διαθέτει ειδικό φίλτρο καμπίνας που εξουδετερώνει τα βακτήρια! Οι επενδύσεις των Seaqual καθισμάτων, του τιμονιού, των χειρολαβών και του χώρου αποσκευών έχουν υποστεί ειδική επεξεργασία με βιοκτόνα υψηλής αποτελεσματικότητας, παρέχοντας υψηλό επίπεδο αντιβακτηριακής προστασίας που αντέχει στο χρόνο. Η πραγματική καινοτομία ωστόσο είναι το “Sanitizing Glove Box”. Ουσιαστικά πρόκειται για το ντουλαπάκι του συνοδηγού, το οποίο λειτουργεί ως κλίβανος απολύμανσης προσωπικών αντικειμένων!

Στον δρόμο

Σε πραγματικές συνθήκες το αμιγώς ηλεκτρικό «πεντακοσαράκι» μας εξέπληξε ευχάριστα. Αναλύοντας την οδηγική του συμπεριφορά σε κάθε συνθήκη διαπιστώσαμε τα δυνατά του σημεία και σας τα μεταφέρουμε.

Στην πόλη βρίσκεται στο στοιχείο του. Οι συμπαγείς διαστάσεις του, το καθιστούν ικανό να παρκάρει οπουδήποτε και σε συνδυασμό με τον ισχυρό ηλεκτροκινητήρα, πραγματοποιεί ασφαλείς ελιγμούς όταν και όπου χρειάζονται. Στο πέρασμα του τραβάει τα βλέμματα, κυρίως λόγω του στυλ, αλλά και της σύγχρονης σχεδίασης του, αφού εμφανισιακά διαφέρει σε σχέση με το συμβατικό. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα χαρακτηρίζει το σύστημα ηχητικής προειδοποίησης (AVAS), προκειμένου οι πεζοί να αντιλαμβάνονται το αυτοκίνητο. Ωστόσο σχεδόν σε όλα ο ήχος είναι παρόμοιος και αδιευκρίνιστος. Το νέο ηλεκτρικό Fiat 500 όμως έχει τη δική του ξεχωριστή μελωδία, για ταχύτητες έως 20 χλμ/ώρα. Πρόκειται για την διάσημη μελωδία του Nino Rota από την ταινία Amarcord!

Στο ορεινό και επαρχιακό δίκτυο αναδεικνύεται το πολύ καλό κράτημα του αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με το ακριβές σύστημα διεύθυνσης και το στήσιμο της ανάρτησης. Ευχάριστο ως αυτοκίνητο βόλτας σε ορεινές διαδρομές, όπως αυτή που συνδέει τον Διόνυσο με την Πεντέλη. Με την ροπή των 220 Nm δεν θα αισθανθείτε έλλειψη δύναμης και το αυτοκίνητο δεν θα δυσκολευτεί να σας πάει οπουδήποτε θελήσετε… με μόνο μια παράμετρο, την αυτονομία!

Στον αυτοκινητόδρομο θα σας εκπλήξει ευχάριστα με το στιβαρό πλαίσιο και την πολύ καλή, για αυτοκίνητο πόλης, ποιότητα κύλισης.  Ακόμα και στις υψηλές ταχύτητες παραμένει σταθερό, εμπνέοντας εμπιστοσύνη. Τέλος, η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 150 χλμ/ώρα.

Γενικά η Fiat εστίασε στην ενεργειακή απόδοση του ηλεκτρικού της μοντέλου, προκειμένου να μειώσει την διαφορά πραγματικής – ονομαστικής αυτονομίας. Με τρεις λειτουργίες οδήγησης, το έχει καταφέρει σε μεγάλο βαθμό, ικανοποιώντας τις απαιτήσεις ακόμα και των αρνητών της ηλεκτροκίνησης, κάνοντας τους να το δουν με μεγαλύτερη συμπάθεια. Ειδικότερα, το βασικό πρόγραμμα οδήγησης είναι το “Normal”. Οδηγώντας με αυτό, το αυτοκίνητο μπορεί να κινηθεί ακριβώς όπως ένα συμβατικό, διαθέτοντας υψηλή απόδοση και εξαιρετικές επιδόσεις ειδικά όσον αφορά την επιτάχυνση. Προσφέρει ενθουσιασμό στον οδηγό, διασκεδαστική οδήγηση και απόλυτη σπορ αίσθηση!

Το δεύτερο πρόγραμμα οδήγησης, ιδανικό για κίνηση σε αστικό περιβάλλον είναι το “Range”. Ουσιαστικά πρόκειται για λειτουργία οδήγησης “One – Pedal”, επιτρέποντας την οδήγηση μόνο με ένα πεντάλ και προσφέροντας την μέγιστη ανάκτηση ενέργειας. Αυτό συμβαίνει όταν ο οδηγός αφήσει το γκάζι και το αυτοκίνητο επιβραδύνει μέχρι να σταματήσει τελείως. Έτσι, η δυναμική ενέργεια μετατρέπεται σε ηλεκτρική και αποθηκεύεται στην μπαταρία!

Το τρίτο διαθέσιμο πρόγραμμα ονομάζεται “Sherpa”, ουσιαστικά πρόκειται για μια λειτουργία “Safe Mode”, όταν τα επίπεδα ενέργειας βρίσκονται σε πολύ χαμηλά επίπεδα.  Έτσι, δίνει τη δυνατότητα για μέγιστη αυτονομία ώστε το αυτοκίνητο να φτάσει στον τελικό προορισμό ή στον πλησιέστερο σταθμό φόρτισης.

Τεχνολογία

Η Fiat εφοδιάζει το νέο αμιγώς ηλεκτρικό 500 με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, διαθέτοντας πλήρη κατάλογο προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης της οδήγησης και για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο πόλης, δυνατότητα επιλογής αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Η τεχνολογία είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο, για αυτό και η Fiat εφοδίασε το ηλεκτρικό 500 με φορτιστή 85 kW (DC), που επιτρέπει την πλήρη φόρτιση του αυτοκινήτου σε 35 λεπτά, ενώ μόλις 5 λεπτά φόρτισης φτάνουν για να διανύσει 50 χιλιόμετρα. Ωστόσο ο χρόνος αυτός αυξάνεται στις 4 ώρες και 15 λεπτά, με την χρήση wallbox 11 kWh, ενώ στην απλή οικιακή πρίζα των 2,3 kWh θα χρειαστεί σχεδόν 15 ώρες για να φορτίσει, για αυτό καλύτερα να αποφεύγεται.

Κινητήριο σύνολο

Κάτω από το καπό συναντάμε τον ισχυρό ηλεκτροκινητήρα των 118 ίππων (87 kW), ο οποίος συνδυάζεται με μπαταρία ιόντων λιθίου 42 kWh, που πρακτικά δίνει εύρος αυτονομίας 320 χιλιομέτρων. Ένα ακόμα ισχυρό πλεονέκτημα είναι υψηλή ροπή των 220 Nm, η οποία ωθεί ακαριαία το κομψό αμάξωμα.

Οργανισμός (RED)

Ο φιλανθρωπικός οργανισμός (RED), αρχικά ιδρύθηκε για να ενισχύει τον αγώνα κατά του AIDS από τον δημοφιλή ιρλανδό μουσικό Bono, frontman των U2 και τον αμερικανό ακτιβιστή Bobby Shriver. Πλέον, με την εμφάνιση της Covid19, οι αρμοδιότητες του έχουν επεκταθεί παίρνοντας πρωτοβουλίες και για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Με μια μεγάλη συλλογή προϊόντων με την υπογραφή red συμβάλει στην συλλογή πόρων που βοηθούν περισσότερα από 220 εκατομμύρια ανθρώπων σε όλο τον κόσμο. Η Fiat είναι η πρώτη εταιρεία αυτοκινήτων που δημιούργησε ειδική σειρά μοντέλων για να υποστηρίξει τους σκοπούς του οργανισμού!

Σε ποιους απευθύνεται

Διαθέτοντας όλα τα στοιχεία που έκαναν ανάρπαστο το πρώτο Fiat 500, έρχεται να μας δείξει πως πρέπει να είναι τα αυτοκίνητα πόλης στην εποχή της ηλεκτροκίνησης. Όπως και τότε, έτσι και τώρα είναι ένα αυτοκίνητο για όλους. Ένα αυτοκίνητο για όσους επιζητούν το στυλ και την φινέτσα, για όσους θέλουν ένα καλό αυτοκίνητο πόλης με το οποίο θα μπορούν να κινηθούν με ασφάλεια και εκτός αστικού ιστού. Ιδανική λύση για αυτούς που χρειάζονται ένα δεύτερο αυτοκίνητο. Ιδιαίτερα η έκδοση (RED) είναι το ιδανικό αυτοκίνητο για όσους επιζητούν την καθαριότητα και επιθυμούν ένα αυτοκίνητο απαλλαγμένο από μικροοργανισμούς στο εσωτερικό του. Το κυριότερο είναι πως δεν απευθύνεται αποκλειστικά στους λάτρεις της ηλεκτροκίνησης, καθώς ακόμα και όσοι αμφιβάλλουν για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, θα το δουν με συμπάθεια! Μια δοκιμή αρκεί να σας πείσει!

Συμπέρασμα

Το νέο ηλεκτρικό Fiat 500 είναι ένα ολοκληρωμένο αυτοκίνητο με γνώμονα την αστική κινητικότητα. Δίνοντας έξυπνες λύσεις σε πάγια προβλήματα της ηλεκτροκίνησης όπως η ενεργειακή απόδοση, η άσκοπη κατανάλωση ενέργειας και η ταχεία φόρτιση, κατατάσσεται δίκαια ανάμεσα στα πληρέστερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της αγοράς. Παράλληλα το ξεχωριστό διαχρονικό ύφος και ο “lifestyle” χαρακτήρας του προσδίδουν το απαραίτητο “status” και το «κύρος» για να γίνεται αποδεκτό στις καλές περιοχές και στα υψηλότερα κοινωνικά στρώματα.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

ΑΜΑΞΩΜΑ

Τύπος

Hatchback

Καθίσματα

4

Πόρτες

3

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ

Τύπος

BEV

Επιτάχυνση 0 – 100 χλμ/ώρα

9 δευτ

Μέγιστη ταχύτητα (περιορίζεται ηλεκτρονικά)

150 km/h

Αναλογία βάρους/ισχύος

11.6 κιλά/Hp, 86.4 Hp/τόνος

Αναλογία βάρους/Ροπή

6.2 κιλά/Nm, 161.2 Nm/τόνος

ΜΠΑΤΑΡΙΑ – ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ

Χωρητικότητα μπαταρίας

42 kWh

Καθαρή (χρησιμοποιήσιμη) χωρητικότητα μπαταρίας

37.3 kWh

Τάση μπαταρίας

400 V

Τεχνολογία μπαταρίας

Ιόντων λιθίου (Li-Ion)

ηλεκτρική αυτονομία (WLTP)

312-321 km

Μέση κατανάλωση ενέργειας (WLTP)

14-14.3 kWh/100 χλμ

ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ

Ισχύς

118 Hp

Ροπή

220 Nm

Θέση του κινητήρα

Εμπρός άξονας, εγκάρσια

ΟΓΚΟΣ ΚΑΙ ΒΑΡΗ

Βάρος

1365 κιλά

Μέγιστο ωφέλιμο φορτίο

400 κιλά

Ελάχιστος όγκος χώρου αποσκευών

185 l

Μέγιστος όγκος χώρου αποσκευών

550 l

ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ

Μήκος

3632 mm

Πλάτος

1683 mm

Ύψος

1527 mm

Μεταξόνιο

2322 mm

Ελάχιστη διάμετρος στροφής (διάμετρος στροφής)

9.7 m

ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ

Κίνηση

Κίνηση στους μπροστινούς τροχούς

Αριθμός ταχυτήτων (αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων)

1

Εμπρός ανάρτηση

Ανεξάρτητη τύπου McPherson

Πίσω ανάρτηση

Εγκάρσιος σταθεροποιητής , συστροφή

Εμπρός φρένα

Δίσκοι , 281×26 mm

Πίσω φρένα

Τάμπουρα , 203×28 mm

Βοηθητικά συστήματα

ABS (Σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών)

Τύπος διεύθυνσης

Τσουκράνια διαχείρισης (με δόντια)

Τιμόνι

Ηλεκτρικό Τιμόνι

Τροχοί

205/45 R17

Τιμή

Επιθετική και άκρως ανταγωνιστική είναι τιμολογιακή πολιτική της Fiat για το ηλεκτρικό 500 με τιμή της έκδοσης (RED) να ξεκινάει από τις 19.900€ (27.900 χωρίς την κρατική επιδότηση με απόσυρση συμβατικού αυτοκινήτου). Το 500e της δοκιμής μας, συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης κοστίζει 23.084€.