Ο επικεφαλής του ιαπωνικού ομίλου απαντώντας στις νέες κατηγορίες επενδυτών και περιβαλλοντικών ενώσεων για υπερβολική βραδύτητα της Toyota να ενστερνιστεί την ηλεκτροκίνηση, επεσήμανε πως: «Η ηλεκτρική ενέργεια δεν μπορεί να είναι η μόνη λύση για την επίτευξη των στόχων απανθρακοποίησης της αυτοκινητοβιομηχανίας, αλλά μία από τις πολλές τεχνολογικές εναλλακτικές». Στην συνέχεια επανέλαβε το όραμά του για την ανάγκη ύπαρξης μιας τεχνολογικά ουδέτερης προσέγγισης ικανής να ικανοποιήσει τις πολλαπλές ανάγκες της αγοράς. «Είναι στο ευχέρεια των πελατών να αποφασίσουν», τόνισε ο διευθυντής, κατά τη διάρκεια συνάντησης με τον αμερικανικό Τύπο, υπογραμμίζοντας την πρόθεση του κατασκευαστή να παίξει το παιχνίδι «με όλα τα χαρτιά στην τράπουλα», προσφέροντας «ένα ευρύ φάσμα οχημάτων για όλους Αυτή – συνέχισε – είναι η στρατηγική μας και εμμένουμε σε αυτήν».
Το ηλεκτρικό ρεύμα δεν είναι αρκετό
Ο Toyoda ήταν για άλλη μια φορά ξεκάθαρος υπογραμμίζοντας την πίστη του στην ηλεκτρική κινητικότητα «που θα πάρει περισσότερο χρόνο από όσο πιέζουν οι πολιτικοί και τα μέσα ενημέρωσης για να γίνει μαζική τεχνολογία». Ο λόγος έχει επισημανθεί από τον ίδιο τον Toyoda σε αρκετές ομιλίες του. Η έλλειψη υποδομής θα εμποδίσει την υιοθέτηση οχημάτων με μπαταρίες. Αυτό είναι το πλαίσιο της απόφασης του κατασκευαστή να μην επικεντρωθεί μόνο στα ηλεκτρικά οχήματα, όπως αποφασίστηκε από πολλούς άλλους ανταγωνιστές, καθώς και στην πεποίθηση ότι δεν θα είναι εύκολο για τους κατασκευαστές να συμμορφωθούν με τα θερμικά πρότυπα που έχουν οριστεί για το 2035 στην Ευρώπη ή την Καλιφόρνια. «Ρεαλιστικά μιλώντας, φαίνεται πολύ δύσκολο να το φτάσεις», απάντησε ο Toyoda σε όσους τον ρώτησαν για τη στάση που κρατάει για τους παραδοσιακούς κινητήρες που αποφάσισε πρόσφατα το Golden State. Για τον Ιάπωνα μάνατζερ, ο πραγματικός στόχος για κάθε αυτοκινητοβιομηχανία θα πρέπει να είναι η ουδετερότητα του άνθρακα. Επίσης για αυτόν τον λόγο στόχος του είναι «να μειώσει τις εκπομπές ρύπων όσο το δυνατόν περισσότερο, το συντομότερο δυνατό» και οπωσδήποτε να μην «τρέξει» προς τη κατάργηση των θερμικών οχημάτων, προς όφελος των πλήρως ηλεκτρικών όπως κάνουν ορισμένοι ανταγωνιστές. Η Toyota, για παράδειγμα, «δεν βλέπει τον ίδιο στόχο μέχρι να φτάσει σε ουδετερότητα άνθρακα», που έχει ορίσει μεταξύ άλλων για το 2050.
Οι στρατηγικές
Σε κάθε περίπτωση, ο Ιάπωνας κατασκευαστής έχει ήδη απαντήσει στους σκεπτικιστές εγκαινιάζοντας ένα επενδυτικό σχέδιο για το 2030 αξίας άνω των 70 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα μισά από τα οποία θα αφιερωθούν στην ανάπτυξη και την κυκλοφορία τουλάχιστον 30 μοντέλων αυτοκινήτων με μπαταρία. Ωστόσο, οι Ιάπωνες δεν αναμένουν έκρηξη πωλήσεων. Ο στόχος μέχρι το τέλος της δεκαετίας είναι η διάθεση στην αγορά 3,5 εκατομμυρίων μονάδων ηλεκτρικής ενέργειας ετησίως, λίγο περισσότερο από το ένα τρίτο του παγκόσμιου όγκου. Σε αυτό το πλαίσιο, δεν πρέπει να ξεχνάμε τις στρατηγικές που ορίζονται για τη Lexus, η οποία για το 2030 στοχεύει να έχει μια γκάμα που θα αποτελείται μόνο από αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα και για το 2035 να φτάσει στο 100% σε πωλήσεις αποκλειστικά ηλεκτρικών οχημάτων. Σε κάθε περίπτωση, η Toyota δεν σκοπεύει να εγκαταλείψει την πρόθεσή της να εξυπηρετήσει όλα τα τμήματα πελατών με ένα ευρύ φάσμα λύσεων. Από αυτή την άποψη, ο Toyoda χρησιμοποίησε μια πολύ ενδεικτική μεταφορά των ιαπωνικών στρατηγικών: «Η Toyota είναι ένα πολυκατάστημα όλων των ειδών κινητήρων. Δεν είναι δίκαιο για τα πολυκαταστήματα να λένε “αυτό είναι το προϊόν που πρέπει να αγοράσεις”». Από την άλλη πλευρά, η πολυεθνική έχει επανειλημμένα ξεκαθαρίσει ότι η στρατηγική της δικαιολογείται από τις διαφορές μεταξύ των διαφόρων γεωγραφικών περιοχών. Δεν θα υιοθετήσουν όλες ηλεκτρικά οχήματα με τον ίδιο ρυθμό λόγω του υψηλού κόστους των οχημάτων και της έλλειψης υποδομής.