Βασίλης Βρανάς
Σε ρυθμούς εκλογών κινείται η χώρα –κι ας έχει διαψεύσει ο πρωθυπουργός τα σενάρια περί πρόωρων εκλογών.
Αυτό, έχει ως αποτέλεσμα αρκετοί υποψήφιοι, από όλο το πολιτικό φάσμα να έχουν ξεκινήσει, την προεκλογική τους καμπάνια.
Ως εκ τούτου, η πολιτική επικοινωνία έχει την τιμητική της. Αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, επισκέψεις και φωτογραφήσεις σε κοινωνικές εκδηλώσεις, ομιλίες με δυνητικούς ψηφοφόρους κλπ.
Γίνονται, όμως, σωστά οι προεκλογικές εκστρατείες; Οργανώνονται σωστά; Έχουν πλάνο και σαφή επικοινωνιακή στρατηγική; Συχνά παρατηρούμε πρόχειρες και χωρίς στρατηγική επικοινωνιακές καμπάνιες, με τους υποψηφίους να αδυνατούν να επικοινωνήσουν το πολιτικό τους μήνυμα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα, τα παλαιοκομματικού και χωρίς ουσιαστικό νόημα συνθήματα τύπου: «Μαζί Μπροστά», «Το Αύριο Τώρα»» κ.ά. Ο ψηφοφόρος όμως, πλέον, έχει άλλα στάνταρτ και απαιτεί το κάτι παραπάνω από έναν πολιτικό. Οι παλιές μέθοδοι στο σύγχρονο πολιτικό σκηνικό οφείλουν να τροποποιηθούν, να εξελιχθούν και να λάβουν υπόψιν τους τα σύγχρονα δεδομένα, ειδικά τώρα, στην εποχή της ψηφιακής επανάστασης.
Σίγουρα, ο πυρήνας μιας προεκλογικής εκστρατείας κρατάει μερικά δομικά χαρακτηριστικά του παρελθόντος, όπως τη δημιουργία πολιτικού γραφείου, τα τηλέφωνα στους ψηφοφόρους, την αρθρογραφία, τις δημόσιες ομιλίες κλπ. Πρέπει όμως να λάβει υπόψιν και νέες παραμέτρους, όπως είναι η νέα (και συχνά απολιτίκ) γενιά, οι τεχνολογικές εξελίξεις, οι εσωκομματικές ισορροπίες κλπ.
Τι απαιτεί το σύγχρονο πολιτικό πεδίο
Το σύγχρονο πολιτικό πεδίο, όπως έχει διαμορφωθεί με την πανδημία, την ενεργειακή κρίση, τον πόλεμο στην Ουκρανία και την κλιματική αλλαγή απαιτεί μια νέα επικοινωνιακή προσέγγιση, από τους υποψηφίους. Ο ψηφοφόρος απαιτεί σαφείς θέσεις, για τα φλέγοντα ζητήματα της χώρας και γνώση των θεμάτων της περιοχής που πολιτεύεται.
Πρέπει, λοιπόν, να υπάρχει πλάνο επικοινωνίας, με ξεκάθαρους στόχους και ευέλικτη στρατηγική. Ως εκ τούτου, κάθε προεκλογική καμπάνια υποψηφίου πρέπει να ξεκινάει απαντώντας στα πρώτα και βασικά ερωτήματα:
- Ποια είναι τα δυνατά σημεία μου;
- Ποια είναι τα αδύναμα σημεία μου;
- Ποιες πολιτικές ευκαιρίες ανοίγονται μπροστά μου;
- Ποιες είναι οι ενδεχόμενες πολιτικές «απειλές» μπορεί να αντιμετωπίσω;
Συμπληρωματικά, η δημιουργία της στρατηγικής θα πρέπει να εξετάζει και ζητήματα ανάλυσης ανταγωνισμού, όπως είναι:
- Ποιο είναι το κοινό των ψηφοφόρων μου;
- Ποιοι είναι οι πολιτικοί παίχτες που είναι ήδη στο πεδίο;
- Ποιοι παίχτες ετοιμάζονται να μπουν στο πεδίο;Ποιες κομματικής εναλλακτικές έχει ο ψηφοφόρος;
Αφού απαντηθούν τα βασικά, παραπάνω, ερωτήματα θα πρέπει με τη βοήθεια ενός επαγγελματία της Επικοινωνίας, να θεσπιστούν οι τελικοί στόχοι καθώς και η στρατηγική που θα οδηγήσει στην εκπλήρωση των στόχων. Κάθε στρατηγική θα πρέπει να ενταχθεί σε ένα ορισμένο χρονοδιάγραμμα και να αξιολογείται η απόδοσή της (επιτυχία ή αποτυχία) ώστε να προσαρμόζεται έγκαιρα στις εξελίξεις.
Κι αν ακόμα οι εκλογές γίνουν στην ώρα τους, τότε οι υποψήφιοι έχουν λιγότερο από ένα έτος μπροστά τους για να τρέξουν την καμπάνια τους. Ειδικότερα, αν γίνουν φθινόπωρο, τότε ο χρόνος είναι ακόμα πιο σύντομος -έως ανύπαρκτος- και η προετοιμασία της προεκλογικής καμπάνιας θα πρέπει να ξεκινήσει… «χθες».
*Ο Βασίλης Βρανάς είναι σύμβουλος Πολιτικής Επικοινωνίας και διδάκτωρ της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών