Η στάση που τηρεί η Τουρκία απέναντι στην ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ φαίνεται πως στοίχισε σε μια φοιτήτρια πανεπιστημίου την ένταξή της σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, για το οποίο είχε υποβάλει αίτηση.
Η Τουρκάλα φοιτήτρια έκανε αίτηση για πρακτική άσκηση, στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+, αλλά ο καθηγητής του πανεπιστημίου της Στοκχόλμης την απέρριψε, ως «αντίποινα» για την αρνητική στάση της Άγκυρας στην ένταξη της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ.
Το τουρκικό κανάλι TRT World δημοσίευσε το διάλογο που φέρεται να έγινε μεταξύ της φοιτήτριας και του Σουηδού καθηγητή.
Το TRT World απέκτησε πρόσβαση στο email που έστειλε ο καθηγητής Per Carlbring, ο οποίος ηγείται μιας ερευνητικής ομάδας κλινικής ψυχολογίας στο πανεπιστήμιο.
Η Fatma Zehra S., που σπουδάζει στο Τμήμα Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο Ibn Haldun της Κωνσταντινούπολης, έγινε δεκτή για πρακτική άσκηση το καλοκαίρι του 2023 σε πανεπιστήμιο της επιλογής της στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+.
Ένα από τα ανώτατα ιδρύματα που έκανε αίτηση ήταν το πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης στη Σουηδία. Σε ένα email που έστειλε στις 23 Νοεμβρίου 2022, η Fatma εξήγησε το ενδιαφέρον της να εξεταστεί για ένα ερευνητικό πρόγραμμα με επικεφαλής τον καθηγητή Carlbring.
Λίγες ώρες αργότερα, ο Carlbring απάντησε: «Θα ήθελα πολύ να σας φιλοξενήσω. Ωστόσο, εφόσον η Τουρκία δεν επιτρέπει στη Σουηδία να ενταχθεί στο ΝΑΤΟ, πρέπει να αρνηθώ. Συγγνώμη!».
«Αφότου δέχθηκα αυτή την απάντηση, απλά σοκαρίστηκα», είπε η Fatma στο TRT World. «Μού πήρε πολύ χρόνο για να το δεχθώ».
Έλαβε νέα απάντηση από τον αναπληρωτή επικεφαλής του τμήματος ψυχολογίας, Torun Lindholm Ojmyr, στις 6 Δεκεμβρίου, ο οποίος ζήτησε συγγνώμη για το περιστατικό. Ο Ojmyr ισχυρίστηκε ότι ο καθηγητής Carlbring παραδέχτηκε ότι η συμπεριφορά του ήταν ακατάλληλη και εσφαλμένη και ότι «προγραμματίζονται πολλά ενεργά μέτρα στο τμήμα στο μέλλον», συμπεριλαμβανομένης της «εκπαίδευσης επί ίσοις όροις και του Σουηδικού Νόμου περί Διακρίσεων».
Ωστόσο, η Fatma πιστεύει ότι οι δηλώσεις αυτές δεν φτάνουν. «Αυτό που ήθελα να κάνουν είναι να λάβουν ενεργά μέτρα για τη συμπεριφορά του», είπε. Η εκπαίδευση για τις διακρίσεις είναι μια χαρά, αλλά πώς μπορεί να μετρηθεί;» αναρωτήθηκε, διερωτώμενη αν θα είναι επαρκής ώστε να μην επαναληφθούν τέτοια περιστατικά στο μέλλον. Ούτε η ίδια έχει λάβει επίσημη συγγνώμη από τον καθηγητή. «Σε αυτό το σημείο, ελπίζω ότι θα μου έστελνε μια συγγνώμη, αλλά δεν το έκανε, και είμαι απογοητευμένη γι’ αυτό».
«Νομίζω ότι αυτή η συμπεριφορά είναι παιδιάστικη, ρατσιστική και πραγματικά ακατάλληλη. Είμαι πνευματικά δυνατή, αλλά άλλοι φοιτητές που έχουν ανασφάλειες σχετικά με την υποβολή αίτησης σε διαφορετικά προγράμματα, δεν θα μπορέσουν να συνέλθουν από μια τέτοια απάντηση».
Παρά την αρνητική εμπειρία, η Fatma λέει ότι η αίτησή της έγινε δεκτή από άλλον καθηγητή στο τμήμα ψυχολογίας, του ίδιου πανεπιστημίου, και σκοπεύει να συνεχίσει την πρακτική άσκηση αυτό το καλοκαίρι.