Χέρι-χέρι τα Πατριαρχεία Μόσχας και Σερβίας µέσω των Σκοπίων επιχειρούν να εξοστρακίσουν το Φανάρι από τα Βαλκάνια, παίζοντας επικίνδυνα παιχνίδια µε το όνοµα της νέας Εκκλησίας. Αν και το Οικουµενικό Πατριαρχείο, αλλά και η Εκκλησία της Ελλάδος έχουν ξεκαθαρίσει ότι δεν πρόκειται να αποδοθεί αυτοκεφαλία στα Σκόπια στην περίπτωση που χρησιµοποιήσουν το όνοµα «Μακεδονία» ή «Μακεδονικός», Βελιγράδι και Μόσχα ακολουθούν τη δική τους γραµµή. Και οι δύο αναγνώρισαν τη νέα Εκκλησία ως «Αρχιεπισκοπή Αχρίδος και Μακεδονίας».
Η νέα παρέµβαση της Μόσχας έρχεται σε µια περίοδο που στο Μαυροβούνιο έπεσε η κυβέρνηση, γιατί ήρθε σε συµφωνία για «ειρήνη» µε την Εκκλησία της Σερβίας. Το νέο χτύπηµα του Κυρίλλου σχετικά µε την παραχώρηση αυτοκεφαλίας από τη Σερβική Ορθόδοξη Εκκλησία στη Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία – Αρχιεπισκοπή Οχρίδας ήρθε κατά τη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας που πραγµατοποιήθηκε στις 25 Αυγούστου. Ο Πατριάρχης Σερβίας, αν και δεν είναι στις αρµοδιότητές του, ενηµέρωσε για το γεγονός τον Πατριάρχη Μόσχας µε επιστολή του στις 8 Αυγούστου 2022, εκφράζοντας την επιθυµία και το αίτηµά του προς τη Ρωσική Ορθόδοξη Εκκλησία «να δεχθεί επίσης την εντελώς κανονική Εκκλησία, που ήδη αναφέρθηκε ως η νεότερη αδελφή αυτοκέφαλη Ορθόδοξη Εκκλησία, δίνοντας το παράδειγµα µε αυτόν τον τρόπο και στις υπόλοιπες τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες».
Σύµφωνα µε την ανακοίνωση του Τµήµατος Εξωτερικών Εκκλησιαστικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, πάντα, «ευχαριστώντας τον Κύριο Θεό για την κανονική επίλυση του ζητήµατος του καθεστώτος της Ορθόδοξης Εκκλησίας στη Βόρεια Μακεδονία, η Ιερά Σύνοδος της Ρωσικής Ορθόδοξης Εκκλησίας αποφάσισε στις 25 Αυγούστου να αναγνωρίσει τη Μακεδονική Ορθόδοξη Εκκλησία – Αρχιεπισκοπή Οχρίδος ως αυτοκέφαλη αδελφή Εκκλησία και να αναγραφεί το όνοµα του προκαθηµένου της, µακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αχρίδος και Μακεδονίας, Στεφάνου, σε ιερά δίπτυχα».
Σύγχυση ακόµα και στα Σκόπια
Η εξέλιξη αυτή έχει προκαλέσει σύγχυση ακόµα και στα Σκόπια, όπου η πολιτική ηγεσία έχει συµφωνήσει µε το Φανάρι να υπάρχει πλήρης συµφωνία για το όνοµα της νέας Εκκλησίας. Η θέση αυτή, όµως, επί της ουσίας δεν έγινε αποδεκτή από τη Σερβία, η οποία, όταν αποφάσισε να αναγνωρίσει τους «σχισµατικούς» των Σκοπίων, στη σχετική ανακοίνωση ανέφερε πως «σε ό,τι αφορά το όνοµα, να υπάρχει συµφωνία µε την Αθήνα». Παρέµβαση για το θέµα έγινε και από το επίσης φιλορωσικό Πατριαρχείο της Βουλγαρίας, το οποίο δεν επιθυµούσε σε καµία περίπτωση η νέα Εκκλησία να φέρει το όνοµα Αρχιεπισκοπή Αχρίδος. Το κακό τρίτωσε, µε τη Μόσχα αυτή τη φορά να επιχειρεί µέσω Σερβίας ένα ακόµα χτύπηµα στο Φανάρι και τον Οικουµενικό Πατριάρχη και βεβαίως κατά της Ελλάδας, καθώς το θέµα του ονόµατος είναι ένα από τα αγκάθια στις σχέσεις µε τα Σκόπια. Ανεξάρτητα από αυτά, οι Εκκλησίες που έχουν επίσηµα αναγνωρίσει τα Σκόπια είναι η Σερβία και η Ρωσία, µε το Φανάρι να συνδέει την απόδοση της αυτοκεφαλίας µε το όνοµα.
Ηλεία: Η παραίτηση και η πρόταση για διάδοχο
Παραιτήθηκε από τη θέση του µητροπολίτη Ηλείας ο 90χρονος κ.κ. Γερµανός, εκφράζοντας παράλληλα την επιθυµία του να τον διαδεχτεί ο επίσκοπος Ωλένης, Αθανάσιος. Ο Ηλείας ήταν ένας εκ των ιεραρχών που στήριξαν από την αρχή τον Αρχιεπίσκοπο Ιερώνυµο. Τελευταία αντιµετώπιζε προβλήµατα υγείας και αποφάσισε να παραιτηθεί, προκειµένου να στηρίξει την υποψηφιότητα του εκλεκτού του επισκόπου Ωλένης, Αθανάσιου, η εκλογή του οποίου θεωρείται πολύ πιθανή. Στην Αρχιεπισκοπή αναµένουν και την παραίτηση του µητροπολίτη Φλωρίνης, Θεόκλητου, επίσης για λόγους υγείας, ενώ ανοικτό παραµένει το θέµα για την εκλογή νέου µητροπολίτη Παραµυθίας, ο οποίος δεν µπορεί να ανταποκριθεί στα καθήκοντά του. Μετά και την παραίτηση του Ηλείας (αν δεν προκύψουν νέα δεδοµένα τον επόµενο µήνα), η Ιερά Σύνοδος που θα συνεδριάσει τον Οκτώβριο θα εκλέξει τέσσερις νέους ιεράρχες σε Γορτυνία, Ηλεία, ∆ράµα και Αιτωλία. Για την περίπτωση της Αιτωλίας καταβάλλονται προσπάθειες ώστε να προχωρήσει η διχοτόµηση της Μητρόπολης, αν και η κυβέρνηση δεν επιθυµεί σε αυτή τη δεδοµένη στιγµή να εµπλακεί σε έριδες που έχουν έντονα τοπικό χρώµα.
Θρησκευτικά: ∆ικαίωµα απαλλαγής σε όλους
Και οι ορθόδοξοι µαθητές θα µπορούν να απαλλάσσονται από τα Θρησκευτικά, από τη στιγµή που δεν συµφωνούν µε το περιεχόµενο του µαθήµατος. Σύµφωνα µε απόφαση της Αρχής Προσωπικών ∆εδοµένων, οι λόγοι που θα µπορούσαν να δικαιολογήσουν την εξαίρεση από το µάθηµα των Θρησκευτικών δεν είναι µόνο όσοι αναφέρονται στη θρησκευτική συνείδηση των παιδιών και των γονέων ή των κηδεµόνων τους, αλλά οποιοσδήποτε λόγος που ανάγεται σε γενικότερες κοσµοθεωρητικές αντιλήψεις. Επιπλέον, η Αρχή έκρινε ότι η εξαίρεση από το µάθηµα των Θρησκευτικών δεν είναι συνταγµατικά ανεκτό να αφορά µόνο τους µη χριστιανούς ορθόδοξους, αλλά ότι το ίδιο δικαίωµα πρέπει να έχουν και οι χριστιανοί ορθόδοξοι µαθητές, σε περίπτωση που δεν συµφωνούν µε το περιεχόµενο του µαθήµατος των Θρησκευτικών, και δη µε τον οµολογιακό και κατηχητικό του χαρακτήρα, όπως εξάλλου έχει ήδη καθορίσει µε απόφασή του το Συµβούλιο της Επικρατείας. Σύµφωνα µε το σκεπτικό της γνωµοδότησης της Αρχής: «Η γενική ελευθερία της συνείδησης δεν έχει ένα τυποποιηµένο περιεχόµενο, καθώς εκφράζει την ελευθερία του αυτοκαθορισµού της προσωπικής συνείδησης και καλύπτει όλες τις συνειδησιακές πεποιθήσεις του ατόµου και όχι µόνο εκείνες που αφορούν το θρησκευτικό φαινόµενο».
Ορθοδοξία: Επίσηµα άγιος ο Βησσαρίων ο Αγαθωνίτης
Kαι επίσηµα άγιος της Ορθόδοξης Εκκλησίας είναι πλέον ο Βησσαρίων ο Αγαθωνίτης µετά την υπογραφή της Συνοδικής Πράξεως αγιοκατάταξης. Η αγιοκατάταξη του ηγουµένου της Μονής Αγάθωνος στη Φθιώτιδα είχε αποφασιστεί τον περασµένο Ιούνιο, µε καθυστέρηση 16 χρόνων, καθώς από το 2006 είχε χαρακτηριστεί η αφθαρσία του λειψάνου «σηµείον εξ ουρανού».
Ο γέροντας Βησσαρίων γεννήθηκε το 1908 στο Πεταλίδι της Μεσσηνίας και στα 20 του µετακόµισε στην Καρδίτσα για να υπηρετήσει τον τότε µητροπολίτη Ιεζεκιήλ.
Σε ηλικία 47 ετών βρέθηκε στη Μονή Αγάθωνος, όπου το 1991 άφησε την τελευταία πνοή του σε ηλικία 83 ετών. Στις 3 Μαρτίου 2006 έγινε αναγκαστική εκταφή του λόγω οικοδοµικών έργων για τη στήριξη της µονής. Εργάτες και µοναχοί έµειναν άναυδοι όταν άνοιξαν το φέρετρο και διαπίστωσαν πως το σκήνωµα είχε παραµείνει αναλλοίωτο!
Η Μονή Αγάθωνος έχει γίνει ευρύτερα γνωστή για την αντιστασιακή δράση των µοναχών και κυρίως του Γερµανού (παπα-Ανυπόµονου), που βρέθηκε στο πλευρ ό του Αρη Βελουχιώτη.