Οι προκλήσεις των Ουκρανών: Όταν ένα πιάτο Μπορς ακριβαίνει 43%

Η οικονομία της Ουκρανίας βρίσκεται σε πρώτο πλάνο από τη ρωσική εισβολή στις 24 Φεβρουαρίου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης να υπολογίζει πως το κόστος ανοικοδόμησης μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το ένα τρισ. δολάρια

Εάν το βιοτικό επίπεδο των πολιτών της Δύσης έχει επηρεαστεί από την εκτόξευση του κόστους ενέργειας και τροφίμων, οι επιπτώσεις που επωμίζονται οι Ουκρανοί είναι δυσανάλογα υψηλές, καθώς είναι παγιδευμένοι σε έναν πόλεμο με τη Ρωσία που συνεχίζεται επί πέμπτο διαδοχικό μήνα.

Η οικονομία της Ουκρανίας βρίσκεται σε πρώτο πλάνο από τη ρωσική εισβολή στις 24 Φεβρουαρίου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης να υπολογίζει πως το κόστος ανοικοδόμησης μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το ένα τρισ. δολάρια.

Μάλιστα, με εκτιμήσεις που θέλουν την ουκρανική οικονομία να συρρικνώνεται κατά το ένα τρίτο μέσα στο 2022, η καθημερινότητα των κατοίκων της χώρας συναντά εκτός από τις προκλήσεις της αβεβαιότητας του πολέμου και την ακρίβεια. Αφενός το κόστος των καυσίμων έχει εκτοξευθεί στα ύψη. Αφετέρου η γρίβνα έχει υποτιμηθεί κατά 25% έναντι του δολαρίου, ένα μέτρο που η Κεντρική Τράπεζα έκρινε πως ήταν απαραίτητο για να αποφευχθεί μια χρηματοπιστωτική κρίση. Έτσι, η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών έχει συρρικνωθεί, ενώ οι επιχειρηματίες αγωνιούν για την επόμενη ημέρα.

Ο πληθωρισμός στην Ουκρανία κινήθηκε στο 21,5% τον Ιούνιο από το 18% που είχε καταγραφεί τον Μάιο, με την κεντρική τράπεζα να αποδίδει την εκτόξευση των τιμών στις δραματικές ανατροπές που υπάρχουν στην προσφορά εξαιτίας της ρωσικής εισβολής. Σε μεμονωμένη βάση, οι τιμές των καυσίμων έχουν αυξηθεί κατά 90% σε σχέση με έναν χρόνο πριν. Σε μια χώρα με πλούσια αγροτική παραγωγή, το κόστος των τροφίμων έχει αναρριχηθεί 35%.

Όπως επισημαίνεται σε σχετικό δημοσίευμα των New York Times, οι συνθήκες του πολέμου προκαλούν ολέθριες αλυσιδωτές αντιδράσεις. Οι οδικές μεταφορές παίζουν πια κρίσιμο ρόλο καθώς οι ένοπλες δυνάμεις της Ρωσίας έχουν μπλοκάρει τα λιμάνια της Ουκρανίας και έχουν προκαλέσει μεγάλες καταστροφές στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας. Αλλά για να γεμίσει το ντεπόζιτο ενός φορτηγού χρειάζονται 850 ευρώ αντί των 300 ευρώ που ίσχυαν πριν τον πόλεμο. «Το κόστος των προϊόντων είναι πάρα πολύ υψηλό αλλά οι μισθοί παραμένουν ίδιοι» δηλώνει η Μαρίσκα Ουστιμένκο, γενική διευθύντρια της οικογενειακής εταιρείας CSAD-Yavotriv, στην αμερικανική εφημερίδα. Αν και η ανθρωπιστική βοήθεια προσεγγίζει τα 13 δισ. δολάρια, δεν είναι ικανή να φθάσει σε όλους.

Την ίδια στιγμή, όμως, υπάρχουν ορισμένοι κλάδοι που παραμένουν ακμαίοι, όπως ο τεχνολογικός. Όμως, οι ηλικιωμένοι με σταθερές συντάξεις και τα εκατομμύρια Ουκρανών που είναι εκτοπισμένοι ή που έχουν μειωθεί οι μισθοί τους, προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στην καθημερινότητα. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι ο δείκτης Μπόρς, ο οποίος περιλαμβάνει τα συστατικά του ομώνυμου παραδοσιακού πιάτου των Ουκρανών, έχει αναρριχηθεί 43% σε σχέση με έναν χρόνο πριν.

Εκτός των άλλων, η κατοχή μεγάλων αγροτικών εκτάσεων στην ανατολική Ουκρανία από τους Ρώσους έχει καθυστερήσει τη σοδειά για τα παντζάρια, τα οποία είναι βασικό συστατικό του Μπόρς. Παραδόξως, το κόστος του κρέατος δεν έχει αυξηθεί τόσο, αλλά η ζήτηση παραμένει χαμηλή λόγω της αβεβαιότητας του πολέμου.