Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ζωτικής σημασίας για τη σημαντική και ταχεία μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων, μας λένε 51 ΜΚΟ από 12 χώρες πριν από την κρίσιμη ψηφοφορία για την αύξηση των προτύπων εκπομπών.
Η ψηφοφορία της επόμενης εβδομάδας για τους κανόνες της ΕΕ για καθαρά αυτοκίνητα θα μπορούσε να βοηθήσει να ανοίξει ο δρόμος προς την ευρωπαϊκή ενεργειακή ανεξαρτησία και να αποφέρει σημαντικά κέρδη για το περιβάλλον, τους καταναλωτές και τη δημόσια υγεία, δήλωσαν 51 ΜΚΟ σε δημόσια έκκληση προς τους ευρωβουλευτές σήμερα. Ο καθορισμός υψηλότερων στόχων CO2 για τις αυτοκινητοβιομηχανίες αυτή τη δεκαετία θα επιταχύνει τη μετάβαση της Ευρώπης στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία – μαζί με λιγότερα ταξίδια με ιδιωτικό αυτοκίνητο και ένα πιο αποτελεσματικό και κοινό σύστημα κινητικότητας – είναι το κλειδί για την απελευθέρωση των οδικών μεταφορών, λένε οι οργανισμοί.
«Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα καταναλώνουν μηδενικό πετρέλαιο, και έτσι είναι ένα βασικό διαρθρωτικό μέτρο για να απομακρυνθεί η Ευρώπη από την εξάρτηση της για το πετρέλαιο», λένε οι οργανώσεις στους ευρωβουλευτές και προσθέτουν: «Ως υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής της ΕΕ, έχετε την ευκαιρία –μέσω της αναθεώρησης των προτύπων CO2 της ΕΕ για αυτοκίνητα και φορτηγά– να αποφασίσετε πόσο γρήγορα η Ευρώπη θα απομακρυνθεί από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και θα οδηγήσει σε μια οικονομικά προσιτή κινητικότητα χωρίς εκπομπές ρύπων, με όλα τα πρόσθετα οφέλη που θα φέρουν για το περιβάλλον, τους οδηγούς και τη δημόσια υγεία».
Για να έχουν μια ευκαιρία μάχης για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και για να καθαρίσουν την ατμοσφαιρική ρύπανση τερματίζοντας ταυτόχρονα την εξάρτηση της Ευρώπης από τα ορυκτά καύσιμα, οι ομάδες καλούν τους ευρωβουλευτές:
1. Υποστηρίξτε μια ημερομηνία σταδιακής κατάργησης σε ολόκληρη την ΕΕ για τις πωλήσεις νέων αυτοκινήτων και φορτηγών με κινητήρα εσωτερικής καύσης (συμπεριλαμβανομένων των plug-in υβριδικών) όσο το δυνατόν πλησιέστερα στο 2030 αλλά όχι αργότερα από το 2035.
2. Να τεθούν σε εφαρμογή σημαντικά υψηλότεροι στόχοι μείωσης του CO2 για τις αυτοκινητοβιομηχανίες τόσο το 2025 όσο και το 2030, με πρόσθετο ενδιάμεσο στόχο τουλάχιστον 45% το 2027.
3. Απορρίψτε τις ψεύτικες «πράσινες» λύσεις – όπως τα ηλεκτρονικά καύσιμα – που προωθούνται από τη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου που θα επέτρεπε στις αυτοκινητοβιομηχανίες να αγοράζουν πιστώσεις καυσίμων για να συμμορφωθούν με τους στόχους τους για CO2.
4. Σταματήστε να δίνετε στις αυτοκινητοβιομηχανίες το λεγόμενο μπόνους ZLEV, το οποίο αποδυναμώνει σημαντικά τους στόχους CO2 εάν πουλήσουν οχήματα μηδενικών και χαμηλών εκπομπών – αυτοκίνητα που πρέπει να παράγουν ούτως ή άλλως.
5. Τερματίστε το δωρεάν πέρασμα CO2 για βαρύτερα αυτοκίνητα αφαιρώντας τον παράγοντα προσαρμογής μάζας που είναι ένας από τους κύριους λόγους για τις αυξανόμενες πωλήσεις των SUV υψηλής ρύπανσης.
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο θα ψηφίσει στις 7 Ιουνίου για τον νόμο για το CO2 των αυτοκινήτων. Οι ευρωβουλευτές θα κληθούν να αυξήσουν τα πρότυπα για τις αυτοκινητοβιομηχανίες τις δεκαετίες 2020 και 2030, κάτι που οι ΜΚΟ θεωρούν ζωτικής σημασίας τόσο για να διασφαλίσουν ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες τηρούν τις υποσχέσεις τους για ηλεκτρικά αυτοκίνητα όσο και για να μπορέσουν οι χώρες της ΕΕ να επιτύχουν τους εθνικούς τους στόχους για το κλίμα. Επιταχύνοντας τη μαζική παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, θα οδηγήσει επίσης στο να γίνουν τα EV φθηνότερα στην αγορά κατά μέσο όρο από τα ισοδύναμα βενζίνης μέχρι τα μέσα αυτής της δεκαετίας.
Μια πρόταση για τον τερματισμό της πώλησης αυτοκινήτων και φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035 θα επιτρέψει σε όλα τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά στο δρόμο να έχουν μηδενικές εκπομπές έως το 2050, κάτι που σύμφωνα με τους ομίλους είναι το ελάχιστο για να γίνει η Ευρώπη κλιματικά ουδέτερη μέχρι εκείνη την ημερομηνία. Ωστόσο, τυχόν παραθυράκια που επιτρέπουν στα αυτοκίνητα που καίνε ηλεκτρονικά καύσιμα να παραμείνουν στην πώληση θα οδηγούσε σε έναν ανεφάρμοστο νόμο που θα αύξανε το κόστος για τους καταναλωτές και τις εταιρείες αυτοκινήτων, εκτρέποντας παράλληλα τις περιορισμένες ποσότητες συνθετικών καυσίμων που διατίθενται μακριά από πιο δύσκολες μεταφορές, όπως τα αεροπλάνα και τα πλοία. Τα αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικό καύσιμο εκπέμπουν επίσης τόσο δηλητηριώδη οξείδια του αζώτου (NOx) όσο και οι κινητήρες ορυκτών καυσίμων.
Τα επιβατικά αυτοκίνητα και τα φορτηγά είναι η πηγή του 15% του συνόλου των εκπομπών CO2 της Ευρώπης και είναι η μοναδική μεγαλύτερη αιτία τοξικής ρύπανσης από το διοξείδιο του αζώτου, η οποία μειώνει τη ζωή σε περισσότερους από 40.000 Ευρωπαίους κάθε χρόνο.