Νίκος Μιχαλόπουλος
Ο Carlos Tavares σήμανε συναγερμό σε ανύποπτο χρόνο για το κόστος παραγωγής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων που κυμαίνεται 40/50% υψηλότερα από τα αντίστοιχα θερμικά και, ως εκ τούτου, οι κατασκευαστές δεν θα έχουν εύκολο χρόνο να απορροφήσουν μια διαφορά κόστους αυτού του εύρους. Είναι, ωστόσο, σίγουρο ότι ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stellantis δεν έλαβε υπόψη του την πρόσφατη και πολύ έντονη αύξηση της τιμής των πρώτων υλών που οδηγεί πολλές εταιρείες, κυρίως κινέζικες, να αυξήσουν τις τιμές των μπαταριών των μοντέλων τους. Μόνο τις τελευταίες ημέρες, περίπου είκοσι εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων των πιο γνωστών Tesla, Xpeng και BYD, αναθεώρησαν τους τιμοκαταλόγους τους προς τα πάνω (για συνολικά 40 επηρεαζόμενα μοντέλα) ακριβώς για να συμπεριλάβουν τις αυξήσεις στην αξία ορισμένων κρίσιμων στοιχείων για την παραγωγή .
Οι συνέπειες της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία
Τις τελευταίες εβδομάδες, ορισμένα εμπορεύματα έχουν φτάσει σε υψηλά επίπεδα τιμών, σπάζοντας ρεκόρ λόγω αρκετών αρνητικών παραγόντων. Φυσικά, οι συνέπειες του πολέμου στην Ουκρανία ξεχωρίζουν μεταξύ όλων. Το ανθρακικό λίθιο, για παράδειγμα, κοστίζει σχεδόν 80.000 δολάρια ο τόνος, 10 φορές περισσότερο από ό,τι πριν από ένα χρόνο, ενώ το κοβάλτιο και το νικέλιο έχουν σχεδόν διπλασιαστεί σε λιγότερο από τρεις μήνες. Ισχυρές ανοδικές τάσεις κατέγραψαν και άλλα σημαντικά στοιχεία όπως το παλλάδιο και ο χαλκός ή από μέταλλα όπως το αλουμίνιο και ο χάλυβας. Εν ολίγοις, ορισμένοι από τους κύριους συντελεστές παραγωγής έχουν πλέον γίνει όλο και πιο ακριβοί και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ολοένα και πιο δύσκολο να βρεθούν στην αγορά λόγω των συνεχιζόμενων δυσκολιών του παγκόσμιου δικτύου logistics.
Οι τιμές όλο και ψηλότερα
Στο πλαίσιο αυτό πρέπει να διαβαστεί η γενικευμένη αύξηση των τιμοκαταλόγων. Οι αυξήσεις των τιμών επηρεάζουν πρωτίστως τους Κινέζους κατασκευαστές, πολύ πιο έντονα από τους δυτικούς ανταγωνιστές τους χάρη στη θέση που κατέλαβε η Κίνα στην αλυσίδα εφοδιασμού των κύριων εξαρτημάτων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Αρκούν μερικά παραδείγματα. Η Xpeng ήταν από τις τελευταίες που αύξησε τις τιμές της, αυξάνοντάς τις κατά τουλάχιστον 10 χιλιάδες γιουάν (λίγο πάνω από 1.400 ευρώ). Η WM Motor επέλεξε μια αύξηση ξεκινώντας από 7.000 γιουάν και BYD από 3.000. Η Tesla, μετά από δύο συνεχόμενες αυξήσεις σε διάστημα μιας εβδομάδας, αύξησε τον βασικό τιμοκατάλογο του μοντέλου Y που παράγεται στη Σαγκάη κατά 15.060 γιουάν, επιβεβαιώνοντας έτσι τους κινδύνους που ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος Έλον Μασκ για «σημαντική πληθωριστική πίεση» εξαιτίας των πρώτων υλών και των logistics. Η Great Wall Motor αποφάσισε μάλιστα να αναστείλει τη συλλογή παραγγελιών για τα μοντέλα της μάρκας Ora, επειδή η αύξηση των πρώτων υλών έχει ωθήσει το κόστος παραγωγής να υπερβεί τις τιμές πώλησης.
Σε κίνδυνο η ηλεκτροκίνηση;
Η απάντηση δεν είναι απλή, ειδικά όταν εκτυλίσσονται μεγάλα, ταχέως εξελισσόμενα γεωπολιτικά γεγονότα. Σύμφωνα με τον Colin McKerracher, τον επικεφαλής ανάλυσης μεταφορών και αυτοκινήτων στο BloombergNEF, η ζήτηση δεν μπορεί αυτή την στιγμή να καλυφθεί από τους κατασκευαστές, με την λίστα αναμονής να υπερβαίνει τους έξι μήνες. Παράλληλα η συνολική αύξηση του κόστους των πρώτων υλών θα επηρεάσει τις τιμές των μπαταριών. Αυτό θα ανατρέψει την τάση δεκαετιών πτώσης των τιμών και πιθανότατα θα ωθήσει την ισοτιμία των τιμών των EV με τα οχήματα εσωτερικής καύσης κατά δύο χρόνια πίσω.
Όπως τονίζει ο Colin McKerracher, υπάρχει μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά μπαταριών τώρα από ό,τι στο παρελθόν. Οι μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου — που δεν χρησιμοποιούν κοβάλτιο ή νικέλιο — θα ενισχυθούν από αυτήν την απότομη άνοδο των τιμών και θα πάρουν μεγαλύτερο μερίδιο στην αγορά μπαταριών και φέτος. Οι υψηλές τιμές μετάλλων θα επιταχύνουν επίσης την επόμενη γενιά τεχνολογιών μπαταριών, συμπεριλαμβανομένων των ιόντων νατρίου.
Ωστόσο ούτε τα οχήματα εσωτερικής καύσης ξεφεύγουν από αυτό αλώβητα. Το κόστος της πλατίνας και του παλλαδίου που χρησιμοποιούνται στους καταλυτικούς μετατροπείς έχουν επίσης αυξηθεί πρόσφατα, και οι τιμές του αλουμινίου βρίσκονται κοντά σε υψηλά ρεκόρ.
Από τα παραπάνω προκύπτει το συμπέρασμα πως είναι δύσκολο ακόμα να γνωρίζουμε πόσο μεγάλο θα είναι το πλήγμα στην παγκόσμια οικονομία και στην αγορά των αυτοκινήτων από αυτόν τον πόλεμο. Αλλά ελπίζουμε και με σύμμαχο την ταχέως αναπτυσσόμενη τεχνολογία των EV να είναι παροδική.