Τουρισμός: Σήμερα οι κανόνες για μετακινήσεις, πτήσεις, ακτοπλοΐα και οδικές μεταφορές

ΟΙ ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΗΣ ΚΟΜΙΣΙΟΝ

Σήμερα θα γίνουν οι ανακοινώσεις από την κυβέρνηση για το υγειονομικό πρωτόκολλο των μετακινήσεων που αφορούν τις αεροπορικές, τις ακτοπλοϊκές και τις οδικές μεταφορές, για την επανεκκίνηση του τουρισμού.

Οπως ανακοίνωσε χθες ο εκπρόσωπος της κυβέρνησης, Στέλιος Πέτσας, ήδη η κυβέρνηση έχει στα χέρια της το κοινό ευρωπαϊκό πλαίσιο που συνέστησε η Κομισιόν, ώστε να επαναλειτουργήσει σταδιακά ο κλάδος του τουρισμού στην Ευρώπη και θα παρουσιάσει το συνολικό της σχέδιο, με το οποίο οι ταξιδιώτες θα γνωρίζουν λεπτομερώς τους κανόνες που θα πρέπει να ακολουθούν.

«Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρουσίασε το πλαίσιο κατευθυντήριων γραμμών και συστάσεων, εντάσσοντας σ΄ αυτό προτάσεις για υγειονομικά και ταξιδιωτικά πρωτόκολλα, για εργαλεία ιχνηλάτησης, για κοινά χρηματοδοτικά εργαλεία, καθώς και μια πανευρωπαϊκή καμπάνια για την ανάδειξη της Ευρώπης ως παγκόσμιου τουριστικού προορισμού. Συνεκτικός κρίκος του πλαισίου είναι η αρχή της μη-διάκρισης, που διευκολύνει τη μετακίνηση μεταξύ χωρών και περιοχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης με παρόμοια επιδημιολογικά χαρακτηριστικά και όχι με βάση τη γεωγραφική απόσταση, ή το μέσο μεταφοράς. Και αυτό είναι μείζονος σημασίας, καθώς η Ελλάδα, χάρη στην ταχεία και αποτελεσματική αντιμετώπιση της πανδημίας, είναι από τις χώρες με τη χαμηλότερη διασπορά του ιού», ανέφερε χαρακτηριστικά ο κ. Πέτσας χθες, στην ενημέρωση των ΜΜΕ.

Οπως είναι ήδη γνωστό, από την Δευτέρα θα μπορούν πλέον να γίνονται ελεύθερα οι μετακινήσεις στην ηπειρωτική Ελλάδα για όλους τους κατοίκους, καθώς και στην Κρήτη, αλλά και την Εύβοια. Στην περίπτωση της Εύβοιας μάλιστα υπήρξε μία σύγχυση σχετικά με το αν εξαιρείται από το «εμπάργκο» με τα νησιά της χώρας, κάτι που τελικά διευκρινίστηκε πως όντως εξαιρείται και θα μπορούν οι πολίτες από την ηπειρωτική Ελλάδα να ταξιδέψουν προς και από τον Νομό. Αντίθετα, η υπόλοιπη νησιωτική χώρα θα περιμένει άλλη μία εβδομάδα, ως τις 25 Μαΐου, ώστε να μπορούν να μετακινηθούν άνετα. Υπήρξαν ερωτήσεις για το αν και η Λευκάδα θα εξαιρεθεί, κάτι που όμως απορρίφθηκε ως σενάριο.

Ο υπουργός Ναυτιλίας, κ. Πλακιωτάκης μιλώντας στον ΣΚΑΪ, αναφορικά με τα δρομολόγια των πλοίων, πως υπάρχει η πιθανότητα τα νησιά του Αργοσαρωνικού να «ανοίξουν» γρηγορότερα. Ηδη τα πλοία εκτελούν τα δρομολόγιά τους κατά περίπου το 1/3, καθώς πλέει το 35% του στόλου. Οπως τόνισε ο υπουργός, τόσο οι επιβάτες, όσο και το προσωπικό, θα είναι υποχρεωμένο να φορά μάσκες, ενώ θα τηρούνται και οι προβλεπόμενες αποστάσεις. Ηδη έχει γίνει γνωστό πως τα πλοία θα έχουν πληρότητα 50%, με τα μισά καθίσματα να μένουν κενά.

Η Κομισιόν έδωσε μία γενική οδηγία για τις μετακινήσεις από αέρα, ξηρά και θάλασσα, καθώς και μία πιο αναλυτική ανά κατηγορία.

Αναλυτικά οι οδηγίες:

– Οι ταξιδιώτες ενθαρρύνονται να αγοράζουν εισιτήρια, να κάνουν κρατήσεις και check in online.
– Οι επιβάτες θα πρέπει να φορούν προστατευτικές μάσκες, ειδικά όταν δεν θα μπορούν να εφαρμόζονται πλήρως και πάντοτε τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης.
– Οι φυσικές αποστάσεις πρέπει να διασφαλίζονται κατά τους ελέγχους ασφαλείας και την παράδοση και παραλαβή αποσκευών.
– Διάδρομοι θα πρέπει να προβλεφθούν για να διαχωρίζουν την ροή των επιβατών στα λιμάνια, τα αεροδρόμια, τους σιδηροδρομικούς σταθμούς, τους σταθμούς λεωφορείων, τις αποβάθρες πλοίων και τους σταθμούς δημοσίων αστικών μέσων μεταφοράς.
– Από τους επιβατικούς σταθμούς θα πρέπει να απομακρυνθούν οι πάγκοι, τα τραπέζια και κάθε είδους εξοπλισμός που ευνοεί τον συνωστισμό ή να αναδιαταχθούν κατά τρόπο που θα εξασφαλίζει την αποστασιοποίηση.
– Θα πρέπει να επιτρέπεται η επιβίβαση μικρότερου αριθμού επιβατών σε λεωφορεία, τρένα και φέρι μπόουτ και επιβάτες που δεν ανήκουν στην ίδια οικογένεια θα πρέπει να κάθονται χωριστά.
– Το προσωπικό των μέσων μεταφοράς θα πρέπει να φορά προστατευτικό εξοπλισμό.
– Αντισηπτικά διαλύματα πρέπει να είναι διαθέσιμα και τα μέσα μεταφοράς πρέπει να απολυμαίνονται συστηματικά.
– Τρόφιμα, ποτά και άλλα προϊόντα δεν πρέπει να είναι διαθέσιμα προς πώλησιν επί των μέσων μεταφοράς.
– Τα καταστήματα duty-free και άλλα ταξιδιωτικά καταστήματα θα πρέπει να ελέγχουν τις κινήσεις των επιβατών με τον ορισμό σημείων στάσης επί του δαπέδου και να περιορίζουν τον αριθμό των πελατών, να ενισχύσουν τα μέτρα καθαριότητας και να εγκαταστήσουν φραγμούς για την τήρηση αποστάσεων στα ταμεία, μεταξύ άλλων μέτρων.
– Υπηρεσίες ιχνηλάτησης και προειδοποιητικά μηνύματα μπορούν να χρησιμοποιούνται μέσω εφαρμογών κινητών τηλεφώνων σε εθελοντική βάση. Αυτές οι εφαρμογές θα λειτουργούν διασυνοριακά.

ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ
Οι ρυθμιστικές αρχές θα εκδώσουν εντός των προσεχών εβδομάδων πρωτόκολλα τα οποία θα προβλέπουν:

– Ο εξαερισμός πρέπει να ενισχυθεί, με νοσοκομειακού τύπου φίλτρα και κάθετη ροή αέρα.
– Η κίνηση των επιβατών εντός της καμπίνας πρέπει να περιορισθεί, με την μείωση των χειραποσκευών και των επαφών με το πλήρωμα.
– Η ροή των επιβατών πρέπει να παραμένει ελεγχόμενη μέσω της έγκαιρης προσέλευσης στο αεροδρόμιο. Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στο on line check-in, στον περιορισμό των επαφών κατά την παράδοση των αποσκευών, τους ελέγχους ασφαλείας και τους συνοριακούς ελέγχους, στην επιβίβαση και κατά την παραλαβή των αποσκευών.
– Η προπαραγγελία υπηρεσιών στο εσωτερικό του αεροσκάφους θα πρέπει να γίνεται, όπου είναι δυνατόν, την ώρα της κράτησης.

ΟΔΙΚΑ ΤΑΞΙΔΙΑ
– Τερματικοί σταθμοί, χώροι ανάπαυσης κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων, χώροι στάθμευσης και σταθμοί ανεφοδιασμού και φόρτισης θα πρέπει να διατηρούν υψηλά επίπεδα υγιεινής
– Στους σταθμούς θα πρέπει να γίνεται η κατάλληλη ρύθμιση της ροής των επιβατών
– Όπου δεν μπορεί να εξασφαλιστούν επαρκή επίπεδα σε ό,τι αφορά την προστασία της δημόσιας υγείας, θα πρέπει να εξετάζεται το κλείσιμο στάσεων ή σταθμών.

ΛΕΩΦΟΡΕΙΑ
– Η επιβίβαση θα πρέπει να γίνεται από την πίσω πόρτα και να χρησιμοποιούνται τα παράθυρα αντί του κλιματισμού για τον αερισμό των οχημάτων.
– Ο καθορισμός των θέσεων θα πρέπει, όπου είναι δυνατόν, να οργανωθεί ούτως ώστε τα μέλη μιας οικογένειες να μπορούν να καθίσουν μαζί, ενώ θα πρέπει να διαχωρίζονται οι μεμονωμένοι επιβάτες.
– Στα μικρά λεωφορεία (mini-bus), δεν θα πρέπει να επιτρέπεται στους επιβάτες να κάθονται δίπλα στον οδηγό εκτός κι να είναι δυνατός ο φυσικός διαχωρισμός τους απ’ αυτόν.
– Εάν είναι δυνατόν, οι επιβάτες θα πρέπει να διαχειρίζονται μόνοι τους τις αποσκευές τους.

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
– Η συχνότητα των δρομολογίων των τρένων και η χωρητικότητα των συρμών θα πρέπει να αυξηθούν, εάν κριθεί απαραίτητο να περιοριστεί η πυκνότητα του επιβατικού κοινού.
– Οι εταιρίες διαχείρισης σιδηροδρόμων θα πρέπει να εφαρμόσουν υποχρεωτικές κρατήσεις θέσεων σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων και σε περιφερειακά τρένα.
– Για διαδρομές μικρών αποστάσεων, οι επιβάτες θα πρέπει να αφήνουν κενά καθίσματα μεταξύ τους, εκτός και αν είναι μέλη της ίδιας οικογένειας
– Οι εταιρίες διαχείρισης σιδηροδρόμων θα πρέπει να χρησιμοποιούν συστήματα καταμέτρησης επιβατών, κυρίως σε τρένα που εξυπηρετούν εργαζομένους που μετακινούνται από και προς τη δουλειά τους καθώς και στον προαστιακό σιδηρόδρομο, προκειμένου να υπάρχει διαχείρισης της χωρητικότητας.
– Θα πρέπει να υπάρχει διαχείριση της ροής επιβατών στις στάσεις και θα πρέπει να κλείνουν οι σταθμοί εάν δεν μπορούν να διασφαλιστούν επαρκή επίπεδα σε ό,τι αφορά την προστασία της δημόσιας υγείας.
– Θα πρέπει να παρέχονται κίνητρα προκειμένου να ενθαρρύνεται η μετακίνηση εκτός των ωρών αιχμής, όπως προσαρμοσμένη τιμολόγηση ή ευέλικτο ωράριο εργασίας στην περίπτωση τρένων που εξυπηρετούν εργαζομένους, προκειμένου να αποφεύγεται ο συνωστισμός.
– Οι πόρτες θα πρέπει να ανοίγουν σε κάθε στάση είτε αυτόματα είτε από απόσταση από τον οδηγό.