Νίκος Μιχαλόπουλος
Συνοψίζοντας, οι πολιτικές πρωτοβουλίες πιέζουν προς τον ηλεκτρικό μετασχηματισμό του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας με σκοπό την κλιματική ουδετερότητα και οι κατασκευαστές συμμορφώνονται με τις οδηγίες της διεθνούς κοινότητας.
Ας δούμε αναλυτικά τα σχέδια των υπολοίπων αυτοκινητοβιομηχανιών:
Lancia: Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία θα μεταβεί ολοκληρωτικά στον ηλεκτρισμό το 2024, ενώ από το 2026 τα νέα μοντέλα θα αφορούν αποκλειστικά αυτοκίνητα με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Lexus: Η Premium μάρκα της Toyota θα γίνει μία πλήρως ηλεκτρική μάρκα στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Κίνα και θα σταματήσει να παράγει οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035, ενώ το πρώτο της αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο θα το δούμε μέσα στο 2022.
Lotus: Η βρετανική φίρμα παρουσίασε τον περασμένο Ιούλιο το τελευταίο της αυτοκίνητο με κινητήρα εσωτερικής καύσης, την Emira. Ωστόσο το μέλλον της θα βασίζεται αποκλειστικά σε αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Mazda: Όπως πολλές άλλες εταιρείες από την Ιαπωνία, έτσι και η μάρκα από την Χιροσίμα σκοπεύει να ακολουθήσει μια πολυτεχνολογική προσέγγιση που δεν περιλαμβάνει τον πλήρη αποχαιρετισμό των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Η Mazda στοχεύει σε πωλήσεις το 2030 που αποτελούνται από μοντέλα μπαταριών μόνο στο 25%.
Mercedes: Μέχρι το 2025 όλα τα πλαίσια της εταιρείας με σύμβολο το «τριάκτινο αστέρι» θα υποστηρίζουν την ηλεκτροκίνηση. Η μάρκα στοχεύει να εγκαταλείψει πλήρως την παραγωγή θερμικών κινητήρων εντός του 2030 για να μετατραπεί σε μια φίρμα με μόνο αμιγώς ηλεκτρικά προϊόντα, τουλάχιστον στην Ευρώπη και την Κίνα.
Mini: Η δημοφιλής μάρκα του ομίλου BMW θα παρουσιάσει το τελευταίο της μοντέλο με θερμικό κινητήρα το 2025. Στα επόμενα χρόνια, λοιπόν, θα λανσάρει αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα, έτσι ώστε στα πρώτα χρόνια της επόμενης δεκαετίας η γκάμα να είναι 100% ηλεκτρική.
Mitsubishi: Η μάρκα με τα τρία διαμάντια στοχεύει να φτάσει στο 2030, με το 50% των συνολικών πωλήσεων να αποτελείται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Nissan: Η μάρκα από την Γιοκοχάμα σκοπεύει έως το 2026, πάνω από το 75% των συνολικών πωλήσεων της στην Ευρώπη να αποτελείται από ηλεκτρικά αυτοκίνητα, περισσότερο από 55% στην Ιαπωνία και τουλάχιστον 40% στην Κίνα. Για τις ΗΠΑ ο στόχος του 40% των πωλήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων ορίστηκε για το οικονομικό έτος 2030.
Opel: Η μάρκα από το Ρουσελσχάιμ στοχεύει να συγκεντρώσει όλη την προσοχή και τους πόρους στον ηλεκτρισμό για να προσφέρει στην Ευρώπη μόνο αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα από το 2028. Από το 2024 όλα τα μοντέλα θα έχουν τουλάχιστον μια αμιγώς ηλεκτρική έκδοση.
Peugeot: Η ευρωπαϊκή γκάμα θα εξηλεκτριθεί κατά 85% εντός του 2023 και θα φθάσει στο 100% ήδη από το 2024. Για το 2030 η γαλλική μάρκα θα μετατραπεί σε αμιγώς ηλεκτρική, αλλά μόνο στην Ευρώπη. Οι θερμικοί κινητήρες, ωστόσο θα εξαφανιστούν από τις αγορές.
Porsche: Μέχρι το τέλος της δεκαετίας, πάνω από το 80% της γκάμας της θα αποτελείται είτε από πλήρως ηλεκτρικά είτε από υβριδικά μοντέλα. Το 2025 το βάρος των συνολικών πωλήσεων των ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα φτάσει το 50%, σύμφωνα με τις προβλέψεις της εταιρείας. Μόνο η 911 θα συνεχίσει να διατίθεται με κινητήρα εσωτερικής καύσης, αλλά θα τροφοδοτείται από συνθετικά καύσιμα.
Ram: Το 2024 αναμένεται το ντεμπούτο της αμιγώς ηλεκτρικής έκδοσης του Pick-Up 1500. Ενώ μέχρι το 2030, κάθε μοντέλο της γκάμας, θα διαθέτει τουλάχιστον μια έκδοση μηδενικών ρύπων.
Renault: Στη Boulogne-Billancourt το θέμα της ηλεκτρικής κινητικότητας βρίσκεται στο επίκεντρο μιας έντονης εσωτερικής συζήτησης. Ο Διευθύνων Σύμβουλος Luca De Meo ζητά αναβολή της ευρωπαϊκής οδηγίας για τους κινητήρες εσωτερικής καύσης για το 2040 και ποντάρει έντονα στην υβριδική τεχνολογία. Σε κάθε περίπτωση, η γαλλική εταιρεία στοχεύει μέχρι το 2025 να έχει εξηλεκτρισμένη σχεδόν το 60% της γκάμας της, για να φτάσει το 90% έως το 2030.
Rolls Royce: Η υπερπολυτελής βρετανική μάρκα θα ξεκινήσει την πορεία της προς την ηλεκτρική κινητικότητα το 2023, με την κυκλοφορία του πρώτου της αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου, του Spectre. Μέχρι το 2030 η γκάμα της θα αποτελείται αποκλειστικά από μοντέλα μηδενικών εκπομπών ρύπων.
Skoda: Η τσέχικη μάρκα δεν έδωσε προθεσμία για τη σταδιακή κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Σε κάθε περίπτωση, στο πλαίσιο της ισχυρής ώθησης για την ηλεκτροκίνηση της μητρικής εταιρείας Volkswagen, στη Μλάντα Μπόλεσλαβ, προβλέπουν ότι έως το 2030 μεταξύ 50 και 70% των πωλήσεων θα αφορά μοντέλα μηδενικών εκπομπών.
Subaru: Η μάρκα με σήμα των αστερισμό των Πλειάδων αναμένει ότι τουλάχιστον το 40% των παγκόσμιων πωλήσεων της θα είναι ηλεκτρικά ή υβριδικά. Μέχρι το 2035, ολόκληρη η γκάμα θα ηλεκτροδοτηθεί.
Toyota: Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον πλανήτη βρίσκεται επικεφαλής σε μια ομάδα Γιαπωνέζων κατασκευαστών, που σκοπεύει να ακολουθήσει μια πολυτεχνολογική προσέγγιση και ως εκ τούτου δεν έχει ορίσει προθεσμία για την κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης. Μέχρι το 2030 περίπου το 80% του παγκόσμιου ετήσιου όγκου πωλήσεων θα πρέπει να αντιπροσωπεύεται από υβριδικά οχήματα, ηλεκτρικά ή από κυψέλες υδρογόνου, αλλά αυτό το ποσοστό αυξάνεται στο 90% για την Ευρώπη, 95% για την Ιαπωνία και 100% για την Κίνα και πέφτει στο 70% για τη Βόρεια Αμερική. Τέλος με επένδυση μαμούθ 35 δις δολάρια στην ηλεκτροκίνηση έως το 2030, η Toyota φιλοδοξεί να πρωταγωνιστήσει, έχοντας ένα τουλάχιστον ηλεκτρικό μοντέλο σε κάθε κατηγορία, δεδομένου πως στην Γηραιά Ήπειρο από το 2035 θα απαγορευτούν οι πωλήσεις νέων μοντέλων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Volkswagen: Η μάρκα από το Βόλφσμπουργκ είναι σθεναρά προσηλωμένη στην προετοιμασία ενός πλήρους ηλεκτρικού μέλλοντος, ιδιαίτερα στην Ευρώπη. Μέχρι το 2030, το 70% των νέων ταξινομήσεων θα τροφοδοτείται με μπαταρίες, ενώ η παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης για τις ευρωπαϊκές αγορές θα σταματήσει μεταξύ 2033 και 2035. Λίγο μετά, σειρά θα έχουν η Κίνα και οι ΗΠΑ. Σε κάθε περίπτωση, ο παγκόσμιος στόλος θα έχει μηδενικές εκπομπές έως το 2050.
Volvo: Η σουηδική εταιρεία έχει προγραμματίσει το οριστικό αντίο στους κινητήρες εσωτερικής καύσης αλλά και στα υβριδικά το 2030. Τα ηλεκτρικά μοντέλα θα μπορούσαν να φθάσουν το 50% των πωλήσεων ήδη από το 2025 και το 100% την επόμενη δεκαετία.
Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία προετοιμάζεται για την ηλεκτρική μετάβαση των επόμενων χρόνων, που επιβάλλεται κυρίως από πολιτικές αποφάσεις. Ωστόσο τα πλάνα αυτά των κατασκευαστών είναι πιλοτικά, καθώς πάντα υπάρχει ο απρόβλεπτος παράγοντας που μπορεί να ανατρέψει μακροπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα σχέδια, όπως η πανδημία που διανύουμε, η κρίση των τσιπ, αλλά και ενδεχόμενη νέα κρίση πρώτων υλών ή της εφοδιαστικής αλυσίδας. Ή η ραγδαία εξέλιξη της τεχνολογίας, που μπορεί να φέρει νέες λύσεις όπως συνθετικά καύσιμα ή το υδρογόνο. Φυσικά δεν μιλάω για ολοκληρωτική ακύρωση αυτών των πλάνων, αλλά για αναβολή τους, αφού ήδη οι κατασκευαστές έχουν επενδύσει πολλά στην ηλεκτροκίνηση και το «νερό έχει μπει στο αυλάκι». Σε τόσο μεγάλες και σημαντικές αλλαγές, πρέπει ωστόσο να θυμόμαστε πως όλα είναι ρευστά και ευμετάβλητα.
Ο «κύβος ερρίφθη» και βρισκόμαστε στις επάλξεις της νέας εποχής της αυτοκίνησης. Τώρα πως διαμορφωθεί ο αυτοκινητιστικός χάρτης; Η απάντηση θα έρθει σε μερικά χρόνια!