Quantcast

Τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου «Δουλειές ξανά» ανέλυσε ο Κωστής Χατζηδάκης

Τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου «Δουλειές ξανά» ανέλυσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συζήτησης που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής

Τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου «Δουλειές ξανά» ανέλυσε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης κατά τη διάρκεια διαδικτυακής συζήτησης που διοργάνωσε το Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής.

Όπως είπε, στο υπουργείο Εργασίας, στοχεύοντας στην αύξηση της απασχόλησης και στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας – καλά αμειβόμενων – «έχουμε υιοθετήσει σειρά μέτρων τα οποία συνετέλεσαν, μεταξύ άλλων, στη μείωση της ανεργίας από 17,2%, που ήταν το καλοκαίρι του 2019, στο 12,8% τον Ιανουάριο του 2022». Ο υπουργός έκανε ειδική αναφορά στον νόμο για την Προστασία της Εργασίας, «που περιελάμβανε σειρά από ρυθμίσεις οι οποίες επιδίωκαν να εναρμονίσουν τις ρυθμίσεις της εργασιακής νομοθεσίας της Ελλάδας με αυτά που ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση», ενώ υπογράμμισε ότι με το νομοσχέδιο, με τίτλο «Δουλειές Ξανά», στόχος είναι, μεταξύ άλλων, να εκσυγχρονιστεί ο ΟΑΕΔ, να ενισχυθεί η απασχόληση και να αντιμετωπιστούν χρόνιες αδυναμίες του συστήματος της συνεχιζόμενης κατάρτισης.

Όσον αφορά στον εκσυγχρονισμό του ΟΑΕΔ, ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε ότι εισάγονται νέα ψηφιακά εργαλεία «στη διάθεση του ίδιου του Οργανισμού, των υπαλλήλων του, αλλά και των ανέργων και των εργαζομένων, όπως είναι το ψηφιακό μητρώο και το ψηφιακό ατομικό σχέδιο δράσης» και συμπλήρωσε επίσης ότι προβλέπονται νέες μέθοδοι για αναβαθμισμένη στεγαστική πολιτική με αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού.

Παράλληλα, ο υπουργός Εργασίας σημείωσε ότι θα συσταθεί Συμβούλιο Κοινωνικών Εταίρων και προβλέπεται μεταφορά του ΛΑΕΚ στους κοινωνικούς εταίρους.

Ο κ. Χατζηδάκης τόνισε ότι στόχος είναι να βοηθηθούν οι άνεργοι, ιδίως οι μακροχρόνια, με νέα ψηφιακά εργαλεία, να βρουν δουλειά και να επιβραβευθούν όσοι αναζητούν ενεργά ή βρίσκουν εργασία, καθώς και να αντιμετωπιστούν φαινόμενα κατάχρησης που έχουν εντοπιστεί, ώστε τα επιδόματα και οι παροχές να κατευθύνονται σε εκείνους που τα έχουν πραγματικά ανάγκη. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι προβλέπεται διαγραφή από το μητρώο ανέργων για δύο χρόνια, μετά από τρεις αρνήσεις κατάλληλων θέσεων εργασίας («π.χ. ως κατάλληλη ορίζεται η θέση εργασίας που αντιστοιχεί στο προφίλ του ανέργου, στις δεξιότητές του και είναι κοντά στον τόπο κατοικίας του αναζητούντος εργασία»).

Μεταξύ άλλων, ο υπουργός Εργασίας επεσήμανε ότι, με ρύθμιση του νομοσχεδίου, προβλέπεται καταβολή 300 ευρώ σε όσους μακροχρόνια ανέργους (πάνω από πέντε χρόνια) καταρτίζουν ατομικό ψηφιακό σχέδιο δράσης και συμπλήρωσε ότι βασική παρέμβαση του νομοσχεδίου είναι και η καθιέρωση του επιδόματος εργασίας, δηλαδή όσοι βρίσκουν δουλειά κατά την περίοδο καταβολής του επιδόματος ανεργίας, θα συνεχίσουν να εισπράττουν το 50% του επιδόματος, μέχρι την προβλεπόμενη ημερομηνία λήξης της περιόδου καταβολής του.

Τέλος, ο κ. Χατζηδάκης υπογράμμισε ότι το νομοσχέδιο στοχεύει και στον εκσυγχρονισμό του συστήματος κατάρτισης. «Με το νομοσχέδιο, αυστηροποιούμε το πλαίσιο μέσα στο οποίο λειτουργεί η κατάρτιση. Γι’ αυτόν τον λόγο, βασιζόμενοι στους άξονες ποιότητα, αξιολόγηση και πιστοποίηση, θεσπίζουμε υποχρεώσεις τόσο για τους καταρτιζόμενους όσο και για τους παρόχους κατάρτισης και συνδέουμε τις απολαβές τους από το κράτος (και των παρόχων και των καταρτιζομένων) με τα αποτελέσματα της κατάρτισης» ανέφερε ο υπουργός Εργασίας, επισημαίνοντας ότι κοινωνική πολιτική δεν είναι διακηρύξεις, «κοινωνική πολιτική είναι μέτρα τα οποία βοηθούν στην πράξη – όχι στα λόγια – τους ανέργους να βρουν δουλειά και τους εργαζόμενους να βρίσκουν καλύτερες δουλειές σε σχέση με αυτές που έχουν. Αυτή είναι η επιδίωξή μας και με αυτό το νομοσχέδιο θεωρούμε ότι συμβάλλουμε στο να υπάρχει πιο σύγχρονο πλαίσιο για την απασχόληση στην Ελλάδα κυρίως προς όφελος των εργαζομένων και των ανέργων».

Από την πλευρά του, ο διοικητής του ΟΑΕΔ Σπύρος Πρωτοψάλτης δήλωσε ότι ο ΟΑΕΔ δεν κατάφερε να είναι συνώνυμος της απασχόλησης. «Είναι κάτι το οποίο πρέπει να αλλάξει» σχολίασε ο κ. Πρωτοψάλτης, σημειώνοντας ότι ο κόσμος αντιλαμβάνεται τον ΟΑΕΔ ως εσωστρεφή και γραφειοκρατικό Οργανισμό. Όπως ανέφερε, το νομοσχέδιο έχει σκοπό τη μετατροπή του σε σύγχρονη ευρωπαϊκή Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), η οποία έχει στο επίκεντρο των δράσεών της τις ενεργητικές πολιτικές για την ταχύτερη δυνατή επανένταξη των ανέργων στην αγορά εργασίας. «Το νομοσχέδιο έχει όραμα για τον Οργανισμό και τη μετεξέλιξή του, που είναι στη σωστή κατεύθυνση» έκρινε ο κ. Πρωτοψάλτης, εκφράζοντας την άποψη ότι με το νέο θεσμικό πλαίσιο που θα διαμορφωθεί, θα μπορέσει να καθιερωθεί ο Οργανισμός στη συνείδηση του πολίτη και της επιχείρησης ως μεσολαβητής στην αγορά εργασίας, που πραγματικά κάνει το καλύτερο δυνατό, για να βρει δουλειά στους ανέργους και το κατάλληλο προσωπικό για τις επιχειρήσεις.

Ακόμη, ο κ. Πρωτοψάλτης τόνισε ότι το νομοσχέδιο έρχεται σε πολύ κομβικό σημείο, διότι, όπως είπε, ο ΟΑΕΔ πρέπει να διαχειριστεί πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης που προορίζονται για τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης και να υλοποιήσει νέες δράσεις που αφορούν την κατάρτιση, προγράμματα απασχόλησης, τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Οργανισμού, αλλά και νέες πιλοτικές και καινοτόμες δράσεις «οι οποίες θα προωθήσουν την απασχόληση και θα μειώσουν την ανεργία».

Την άποψη ότι οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου κινούνται σε μεγάλο βαθμό προς τη σωστή κατεύθυνση εξέφρασε ο Διευθυντής του Τομέα Απασχόλησης και Αγοράς Εργασίας του ΣΕΒ Χρήστος Ιωάννου.

Μιλώντας στη διαδικτυακή συζήτηση, ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ Χρήστος Γούλας δήλωσε ότι χρειάζεται νομοθετική πρωτοβουλία για τον εκσυγχρονισμό, την αναβάθμιση και τη βελτίωση του συστήματος συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης στην Ελλάδα. Υπογράμμισε ότι στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται κάποιες θετικές διατάξεις, αλλά και ρυθμίσεις που χρειάζονται βελτιωτικές παρεμβάσεις.

Ο κ. Γούλας ανέφερε, μεταξύ άλλων: «ενώ το νομοσχέδιο επικαλείται την ευρωπαϊκή εμπειρία σε σχέση με τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών απασχόλησης, και ορθώς, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ευρωπαϊκή εμπειρία, ωστόσο διακρίνουμε μία επιφύλαξη σε σχέση με τον ενεργό ρόλο και την ενεργή συμμετοχή των λεγόμενων κοινωνικών εταίρων».

Για το εκπαιδευτικό επίδομα και την κατάρτιση, ο κ. Γούλας τάχθηκε υπέρ της αξιολόγησης των παρόχων κατάρτισης, ενώ εξέφρασε την άποψη ότι θα πρέπει να χορηγείται το εκπαιδευτικό επίδομα στους καταρτιζόμενους, ανεξάρτητα αν έχουν κάποια αποτυχία στις εξετάσεις. Τόνισε την αναγκαιότητα θέσπισης αυστηρού πλαισίου για τους παρόχους κατάρτισης, με κριτήρια «την εμπειρία των εκπαιδευτών που διδάσκουν, τις μεθοδολογίες που εφαρμόζουν, αν απασχολούν συμβούλους προώθησης της απασχόλησης, τι εκπαιδευτικό υλικό χρησιμοποιείται και σειρά άλλα ζητήματα που σχετίζονται με την ικανότητα του παρόχου να προσφέρει αποτελεσματική κατάρτιση».

Τη διαδικτυακή συζήτηση συντόνισε η δημοσιογράφος Χριστίνα Βίδου.