Εκτός από το μεγάλο πρόγραμμα των 320 εκατ. ευρώ για τις «Έξυπνες Πόλεις», το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα ανακοινώσει τις επόμενες ημέρες ένα νέο πρόγραμμα, ύψους τουλάχιστον 50 εκατ. ευρώ, που θα απευθύνεται στις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) με στόχο να αναβαθμίσουν τα τεχνολογικά τους συστήματα, να περιορίσουν τη σπατάλη νερού, να βελτιώσουν την ανταπόκριση σε βλάβες των δικτύων με χρήση αισθητήρων κ.α.
Το πρόγραμμα ανακοίνωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης της Βουλής στην οποία παρουσιάστηκαν οι πρωτοβουλίες για την ψηφιοποίηση των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ). Εκτός από τις 125 ΔΕΥΑ θα μπορούν να ενταχθούν και οι δήμοι που δεν διαθέτουν δημοτικές επιχειρήσεις ύδρευσης αλλά εσωτερικές υπηρεσίες.
«Εκτιμούμε ότι το πρόγραμμα αυτό το οποίο επίσης θα διαμορφωθεί σε συνεργασία με τις ΔΕΥΑ, με τη ΚΕΔΕ, σε συνεργασία δηλαδή με τους ενδιαφερόμενους γιατί θα σχεδιαστεί για εκείνους με εκείνους θα παίξει επίσης καταλυτικό ρόλο για να μπορέσουμε να κάνουμε ένα βήμα μπροστά ως χώρα, για να μπορέσουμε να κάνουμε ένα βήμα μπροστά ακόμα και ως τοπική αυτοδιοίκηση» είπε ο κ. Πιερρακάκης.
Ο υπουργός τόνισε πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός δεν αφορά μόνο το κεντρικό κράτος. Πρόσθεσε πως «το Ταμείο Ανάκαμψης μας έχει επιτρέψει να χρηματοδοτήσουμε μαζί με άλλους μηχανισμούς μια σειρά από έργα που δεν είχαν προγραμματιστεί. Όταν το 2019 ξεκινούσαμε να μελετάμε ποια έργα χρειαζόμαστε διαπιστώναμε πως αυτά που είχαμε ανάγκη ήταν πολλαπλάσια από τα χρήματα. Έπρεπε να γίνουν σκληρές επιλογές ανάμεσα σε πτυχές του αναγκαίου. Το Ταμείο Ανάκαμψης μας επέτρεψε να χρηματοδοτήσουμε το αναγκαίο κομμάτι και να μπούμε και στο επιθυμητό».
Το πρόγραμμα «Εξυπνες Πόλεις» είναι ύψους 320 εκατ. για τους 332 δήμους, με τα 90 εκατ. να προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης και να αφορούν τους μεγαλύτερους δήμους. Οι ΟΤΑ έχουν ένα μενού επιλογών για τα έργα που μπορούν να προχωρήσουν, αλλά αυτοί λαμβάνουν τις τελικές αποφάσεις για τις προτεραιότητες. Κατά τον κ. Πιερρακάκη, «η μια κατεύθυνση θα ήταν να κάνουμε κεντρικές πλατφόρμες και η άλλη να αφήσουμε τελείως ελεύθερη τη διαδικασία. Εμείς επιλέξαμε να έχουμε μια σειρά επιλογή αλλά τη στρατηγική την κάνουν οι δήμοι. Ο κάθε δήμος ξέρει ποιος είναι ο προϋπολογισμός ανάλογα με τον πληθυσμό και να πάρει αυτά που του λείπουν».
Το δεύτερο έργο που αφορά του ΟΤΑ είναι η αναβάθμιση των ΚΕΠ. Κατά τον υπουργό «αντί για ένα κεντρικό έργο θα θέσουμε κεντρικές γραμμές και θα εκχωρήσουμε το δικαίωμα στους δήμους ώστε να τα αναβαθμίσουν γρήγορα και να έχουν κοινά χαρακτηριστικά». Στόχος είναι να λειτουργούν δύο παράλληλα συστήματα. Το Gov.gr και τα ΚΕΠ που θα υποστηρίζουν υπηρεσίες οι οποίες απαιτούν αυτοπρόσωπη παρουσία. Έτσι «θα υπάρχουν πολλαπλά κανάλια εξυπηρέτησης για εκείνους που έχουν ψηφιακές δεξιότητες και για εκείνους που δεν έχουν». Τέλος, είναι σε εξέλιξη και το έργο WIFI4GR στο οποίο θα προστεθούν σημεία πρόσβασης στο διαδίκτυο ώστε να καλυφθούν τυχόν ανάγκες των ΟΤΑ.