Quantcast

Ανώμαλη προσγείωση για τον Στυλιανίδη – Η έλλειψη υποδομών, οι ευθύνες και οι συσκέψεις για την «Ελπίδα»

Χωρίς κάμερες για real time ενημέρωση τις ώρες της κακοκαιρίας το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας

Ανώµαλη προσγείωση αποτέλεσε για τον Χρήστο Στυλιανίδη η ανάληψη της ευθύνης για την πολιτική προστασία της χώρας, καθώς από την ασφάλεια της λειτουργικότητας των Βρυξελλών ήρθε αντιµέτωπος µε το «αθάνατο ελληνικό κράτος».

Ο πρώην επίτροπος της Κύπρου στην Ε.Ε., που από τον περασµένο Σεπτέµβριο είναι υπουργός Κλιµατικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αντιµετώπισε την… «Ελπίδα» µε γυµνά χέρια.

Oσο και αν ακούγεται απίστευτο, στο υπουργείο όπου προΐσταται δεν υπάρχουν κάµερες. Τι εννοούµε; Οπως αποκαλύπτουν τα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ», ο κ. Στυλιανίδης και οι συνεργάτες του δεν είχαν καµία εικόνα σε real time για όσα συνέβαιναν στην Αττική Οδό και στις κεντρικές αρτηρίες της πρωτεύουσας, πέραν των όσων έβλεπαν στις τηλεοράσεις! Κοινώς, το νεοσύστατο υπουργείο, που έχει εδώ και λίγους µήνες την ευθύνη, δεν έχει την παραµικρή υποδοµή.

 

Το χρονικό

Ας πάρουµε, όµως, τα πράγµατα από την αρχή, προκειµένου να ξετυλίξουµε το κουβάρι των όσων (δεν) έγιναν και οδήγησαν στο φιάσκο.

Ο κ. Στυλιανίδης προήδρευσε σε δύο διαδοχικές συντονιστικές συσκέψεις, την Παρασκευή 21 και την Κυριακή 23 Ιανουαρίου. Σύµφωνα µε καλά πληροφορηµένες πηγές, από τα συµπεράσµατα των συσκέψεων δεν προέκυπτε το εύρος των ακραίων καιρικών φαινοµένων.

Επισηµάνθηκε, ωστόσο, πως, λόγω των πιθανά απρόβλεπτων καιρικών φαινοµένων, η ενδεχόµενη απαγόρευση της κίνησης των βαρέων οχηµάτων στους αυτοκινητοδρόµους θα αποφασίζεται κατά περίσταση. Και στις δύο συσκέψεις, οι εκπρόσωποι των παραχωρησιούχων εταιρειών δεσµεύτηκαν πως έχουν όλα τα αναγκαία µέσα (αλάτι, εκχιονιστικά µηχανήµατα κ.λπ.) για να αντιµετωπίσουν τις έκτακτες προβλεπόµενες συνθήκες.

Με βάση το καθεστώς που επικρατεί, την ευθύνη διαχείρισης των αυτοκινητοδρόµων έχουν οι παραχωρησιούχοι, οι οποίοι σε συνεργασία µε την Τροχαία λαµβάνουν την απόφαση για τη διακοπή της κίνησης των βαρέων οχηµάτων κ.λπ. Και στο πλαίσιο αυτό, είναι προφανές πως θα πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες συγκρίσεις, οι οποίες είναι καταλυτικά εις βάρος της εταιρείας διαχείρισης Αττικής Οδού.

Με την έννοια ότι στην περίπτωση της Νέας Οδού ο συντονισµός λειτούργησε ικανοποιητικά και έγκαιρα το πρωί της ∆ευτέρας απαγορεύθηκε η κίνηση των βαρέων οχηµάτων στην Αθηνών – Λαµίας. Στον αντίποδα, η Αττική Οδός παρουσίασε σηµάδια πλήρους κατάρρευσης, χωρίς πολλά µηχανήµατα, και µάλιστα κάποιες πληροφορίες υπογραµµίζουν ότι τα µηχανήµατά της είχαν βουλγαρικές πινακίδες και ήταν χωρίς καύσιµα και εκπαιδευµένους χειριστές!

 

Το κυκλοφοριακό κομφούζιο

Η ταχύτητα της χιονοκαταιγίδας, σε συνδυασµό µε το γεγονός ότι στις 12 το µεσηµέρι της ∆ευτέρας αποφασίστηκε να κλείσουν το ∆ηµόσιο και οι υπηρεσίες, προκάλεσαν κοµφούζιο. Στο πλαίσιο αυτό, πρέπει να διευκρινιστεί ότι στις αρµοδιότητες του υπουργού Κλιµατικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας δεν είναι το κλείσιµο των δρόµων.

Η ευθύνη του είναι στον συντονισµό, εκεί όπου, για παράδειγµα, λειτούργησε σωστά το κοµµάτι του ΕΚΑΒ και των υποδοµών Υγείας, όπως φάνηκε και από τα συγχαρητήρια του πρωθυπουργού. Σε ό,τι αφορά τις συζητήσεις για την εµπλοκή του Στρατού, η επικοινωνία του Χρήστου Στυλιανίδη µε τον αρχηγό ΓΕΕΘΑ, Κ. Φλώρο, έγινε λίγο µετά τις 3 το µεσηµέρι της ∆ευτέρας.

Οι τελικές αποφάσεις, όµως, σε πολιτικό επίπεδο πάρθηκαν µετά τις 5 το απόγευµα. Από εκεί και πέρα, ο χρόνος που χρειάζονται οι Ενοπλες ∆υνάµεις για την εµπλοκή τους εξηγεί γιατί βρέθηκαν να επιχειρούν λίγο µετά τις 8 το βράδυ της ∆ευτέρας.

 

Ευρωπαϊκά κονδύλια

Συµπερασµατικά, είναι σαφές ότι παθογένειες ετών, δυσλειτουργίες, γραφειοκρατία, συναρµοδιότητες κ.λπ., δεν µπορούν να αλλάξουν µέσα σε τέσσερις µήνες από τη συγκρότηση του υπουργείου Κλιµατικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

Ο Χρήστος Στυλιανίδης είναι πεπεισµένος πως απαιτούνται µεγάλα κονδύλια για να συγκροτηθεί το υπουργείο στα πρότυπα ευρωπαϊκών κρατών. Επ’ αυτού, είναι διατεθειµένος να τα διεκδικήσει από χρηµατοδότηση της Ε.Ε. και να αξιοποιήσει την αντίστοιχη εµπειρία κρατών που έχουν τέτοιες υποδοµές.

 

*Δημοσιεύτηκε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ στις 29 Ιανουαρίου 2022