Η χώρα χρειάστηκε ένα νέο Αναπτυξιακό Νόμο, πέντε χρόνια μετά την ψήφιση του προγενέστερου, καθώς έπρεπε να αντιμετωπιστούν χρόνιες παθογένειες, γραφειοκρατικές διαδικασίες και ταυτόχρονα να αντιμετωπιστούν οι νέες προκλήσεις των διαρθρωτικών ταμείων (Ταμείο Ανάκαμψης, ΕΣΠΑ), της κλιματικής κρίσης, της νέας επιχειρηματικότητας κ.λπ.
Για τους παραπάνω λόγους, όπως αναφέρει στη συνέντευξή του στο powergame.gr o αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, η κυβέρνηση ψήφισε ένα νέο Αναπτυξιακό Νόμο που είναι ευθυγραμμισμένος με το Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης, τις επιδιώξεις του Ταμείου Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, αλλά και τους περιορισμούς του νέου Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων.
Ταυτόχρονα, στόχος είναι η μείωση του χρόνου υπαγωγής και ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων από σχεδόν δύο χρόνια που ήταν πριν σε δύο μήνες.
Επιπρόσθετα, ο κ. Παπαθανάσης αναφέρει ότι σύντομα ξεκινά η απαλλοτρίωση του ακινήτου της πρώην ΠΥΡΚΑΛ στο Δήμο Δάφνης-Υμηττού, προκειμένου να ξεκινήσει η ανάπλαση του και η κατασκευή του νέου κυβερνητικού κέντρου που θα στεγάσει εννέα υπουργεία και άλλους δημόσιους φορείς.
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, σύμφωνα με τα όσα έχετε δηλώσει, πληροί τα χαρακτηριστικά μιας από τις σημαντικότερες πρωτοβουλίες του υπουργείου Ανάπτυξης. Γιατί, όμως, χρειάστηκε η αλλαγή του Αναπτυξιακού Νόμου μόλις πέντε χρόνια από την ψήφιση του προηγούμενου;
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος, ο οποίος ψηφίστηκε την Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου, είναι το εργαλείο που ευθυγραμμίζεται απόλυτα με τις ανάγκες της σύγχρονης επιχειρηματικότητας. Ο κόσμος των επιχειρήσεων, όπως γνωρίζετε, είναι εξαιρετικά πολυδιάστατος και ευμετάβλητος, ένας δυναμικός κόσμος που παρουσιάζει διαρκείς αλλαγές βάσει των εξελίξεων που καταγράφονται στο ευρύτερο περιβάλλον, εθνικό και διεθνές. Οι χρόνιες παθογένειες των μέχρι τώρα υφιστάμενων αναπτυξιακών νόμων, η χαρακτηριστική δυσκινησία που προκαλεί η γραφειοκρατία στην Ελλάδα, οι ανάγκες που δημιουργεί η κλιματική κρίση και οι νέοι τομείς της επιχειρηματικότητας που δημιουργούνται παγκοσμίως, επέβαλαν την κατάρτιση ενός σύγχρονου, γρήγορου, βιώσιμου και αποτελεσματικού αναπτυξιακού νόμου. Πόσω μάλλον όταν όλα αυτά συμβαίνουν υπό το βάρος τόσο της οικονομικής κρίσης όσο και των συνεπειών της πανδημίας ενώ η ελληνική οικονομία ανακάμπτει σημαντικά, ο ρυθμός ανάπτυξης είναι πλέον εμφανής σε όλους τους τομείς και το επενδυτικό ενδιαφέρον βρίσκεται σε πρωτόγνωρα επίπεδα.
Επιγραμματικά ποιες είναι οι βελτιώσεις που έρχονται;
Κατ’ αρχάς προωθείται η ισότιμη ανάπτυξη στις Περιφέρειες, με ισομερή κατανομή των πόρων και αυξημένα κίνητρα σε παραμεθόριες περιοχές και σε Νομούς με υψηλή ανεργία. Προβλέψαμε αυξημένες ενισχύσεις, εκτός από τις περιοχές της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) και στην Θράκη και τον Έβρο. Επίσης ενισχύονται επενδύσεις σε τομείς αιχμής όπως η εφαρμοσμένη έρευνα και καινοτομία, ο ψηφιακός και πράσινος μετασχηματισμός, το νέο επιχειρείν και ο εναλλακτικός τουρισμός. Για πρώτη φορά ενισχύεται η εξωστρέφεια και την αναβάθμιση των δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού ενώ στηρίζουμε τη οριζόντια την απασχόληση. Επίσης για πρώτη φορά εισάγεται στρατηγική, με ξεχωριστό καθεστώς και αυξημένα κίνητρα για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση. Τέλος, αλλά όχι λιγότερο σημαντικό βοηθάμε την ελληνική οικονομία, δίνοντας ώθηση στη μεταποίηση και την ισχυρή άνοδο της βιομηχανίας στο μέσο όρο της Ευρώπης μέσα στη δεκαετία. Εν γένει, αλλάζουμε όλο το μοντέλο του αναπτυξιακού νόμου ώστε να συμβαδίζει με τη νέα εποχή και χτίζουμε εμπιστοσύνη με τους επενδυτές.
Θα μειωθούν και πόσο οι χρόνοι υπαγωγής και ελέγχου των επενδυτικών σχεδίων που εντάσσονται στον νέο Αναπτυξιακό Νόμο;
Οι διαδικασίες αξιολόγησης και ελέγχου επιταχύνονται δραστικά με μείωση βημάτων, νέο πληροφοριακό σύστημα και σημαντική ενδυνάμωση των ορκωτών ελεγκτών. Να σημειώσουμε κάτι πολύ σημαντικό. Όταν παραλάβαμε, τα επενδυτικά σχέδια υπάγονταν κατά μέσο όρο σε ένα διάστημα 670 ημερών ενώ η διαδικασία του ελέγχου ολοκλήρωσης ενός επενδυτικού σχεδίου απαιτούσε 1,5 με 2 χρόνια. Με τον νέο Αναπτυξιακό Νόμο καταργούμε πολλά χρονοβόρα βήματα και δίνουμε σε εξωτερικούς ορκωτούς ελεγκτές σημαντικό κομμάτι της διαδικασίας. Από τις 670 μέρες που σας προανέφερα “κατεβαίνουμε” στις 60. Θυμίζω ότι με το (αναπτυξιακό) νόμο το 2016 το πρώτο καθεστώς (ενίσχυσης) που βγήκε ήταν το 2018. Δε μπορούμε εμείς να λειτουργήσουμε με τους ρυθμούς αυτούς. Δεν έχουμε δικαίωμα να λειτουργήσουμε με αυτούς τους ρυθμούς.
Υπάρχει σύνδεση του νέου Αναπτυξιακού Νόμου με το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ και αν ναι ποια είναι αυτή;
Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος είναι ένας νόμος που φτιάχτηκε για να μείνει. Είναι ένας νόμος που φτιάχτηκε για να λειτουργήσει κάτω από τις συγκεκριμένες συνθήκες ανάκαμψης και αλλαγής του επιχειρηματικού οικοσυστήματος αλλά και με σκοπό να υπηρετήσει πλήρως το σύνολο της αναπτυξιακής πολιτικής της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας και την θετική προοπτική της ελληνικής οικονομίας. Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος είναι, πλήρως ευθυγραμμισμένος με το Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης (ΕΣΑ) για την ελληνική οικονομία που συνέταξε η Επιτροπή Πισσαρίδη και το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0». Αξιοποιεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τις δυνατότητες που δίνει ο νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων 2022-2027 και εναρμονίζεται με τους εθνικούς μας στόχους για το ΕΣΠΑ 2021-2027 και την ενεργή συμμετοχή της χώρας στην 4η Βιομηχανική επανάσταση. H πρόβλεψη δε καθεστώτων ενίσχυσης, όπως του ψηφιακού μετασχηματισμού, της πράσινης μετάβασης, της έρευνας και της καινοτομίας, πρακτικά σημαίνει ότι ο νέος Αναπτυξιακός, θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να αντλήσει πόρους από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Θα μπορεί δηλαδή να διοχετευθούν πόροι από το Ταμείο Ανάκαμψης και από το ΕΣΠΑ 2021-2027.
Πού βρίσκεται η υπόθεση της δημιουργίας του Κυβερνητικού Κέντρου στον Δήμο Δάφνης – Υμηττού;
Η προετοιμασία για την υλοποίηση του έργου προχωρά κανονικά και απρόσκοπτα, βάσει του αρχικού σχεδιασμού. Πρόσφατα, μάλιστα, εκδόθηκε Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου (ΠΥΣ) ώστε να προχωρήσει η διαδικασία των απαλλοτριώσεων η οποία, με τη σειρά της, θα διευκολύνει τις διαδικασίες του διαγωνισμού. Ο στόχος μας είναι να ολοκληρωθεί η ωρίμανση του έργου ώστε να εισαχθεί στη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) για έγκριση και να ξεκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία. Πρόκειται για ένα μεγαλεπήβολο έργο ύψους 250 εκατ. ευρώ, που θα οδηγήσει στη δημιουργία ενός «πάρκου» όπου θα φιλοξενηθούν εννέα υπουργεία και τέσσερις εποπτευόμενοι φορείς ενώ θα συμβάλλει καθοριστικά στην αναβάθμιση του κέντρου της πόλης, στην προστασία και την αναβάθμιση του φυσικού και οικιστικού περιβάλλοντος του Δήμου Δάφνης – Υμηττού και συνολικά του Λεκανοπεδίου Αττικής.