Παπαθανάσης: Τέσσερις νέοι νόμοι για προσέλκυση επενδύσεων

«Tο νέο σ/ν είναι το πρώτο από τέσσερα που θα παρουσιαστούν μέσα στις επόμενες εβδομάδες»

Τις επιδιώξεις του νέου σχεδίου νόμου περί Στρατηγικών Επενδύσεων στην χώρα μας, αναλύει ο αν. υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης σε συνέντευξή του στο powergame.gr.

Ο κ. Παπαθανάσης σημειώνει ότι το νέο σ/ν είναι το πρώτο από τέσσερα που θα παρουσιαστούν μέσα στις επόμενες εβδομάδες και τα οποία στόχο έχουν να διευκολύνουν την υλοποίηση ιδιωτικών επενδυτικών σχεδίων στη χώρα μας, ενόψει του Ταμείου Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ 2021-2027.

Κατ’ αρχάς θα ήθελα ένα σχόλιο για τον ανασχηματισμό αλλά και την αντίδραση του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την τοποθέτηση κοινή συναινέσει υπουργού στο νέο υπουργείο Κλιματική Αλλαγής.

O Πρωθυπουργός. από την πρώτη στιγμή της διακυβέρνησης, έδειξε ότι θέλει να είναι ο πρωθυπουργός όλων των Ελλήνων και, γι’ αυτό στην κυβέρνησή του, συμμετείχαν πρόσωπα που είχαν προηγούμενη διαφορετική πολιτική καταβολή. Με την πρόταση του κ. Αποστολάκη επιχειρήθηκε μια συναίνεση, όπως ακριβώς είχε ζητήσει ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

Προφανώς ο κ. Αποστολάκης αποδείχθηκε κατώτερος των περιστάσεων. Από εκεί κι έπειτα, η κυβέρνηση συνεχίζει. Ο ανασχηματισμός είχε θετικό πρόσημο, δίνει νέα δύναμη και προοπτική. Τα προβλήματα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι της πανδημίας, της επανεκκίνηση της οικονομίας, της στήριξης των εργαζομένων και σε αυτό προσανατολιζόμαστε.

Οι τελευταίες πολιτικές εξελίξεις νομίζετε ότι μπορούν να αλλάξουν τον χρόνο εκλογών, φέρνοντας τες ίσως πιο μπροστά από ότι στο τέλος της τετραετίας;

Η κυβέρνηση κάνει τον απολογισμό της για τα δύο πρώτα χρόνια και τον προγραμματισμό της για τα επόμενα δύο χρόνια. Από την πρώτη στιγμή έχουμε υποστηρίξει ότι θα εξαντλήσουμε την τετραετία. Έχουμε μπροστά μας ένα πρόγραμμα ανάπτυξης, πόροι που έρχονται στο Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και στο ΕΣΠΑ 2021-2027.

Οι πόροι αυτοί, μαζί με όσους μοχλευθούν, θα επιτρέψουν την ανάπτυξη που αναμένουμε και που έρχεται. Οι εκλογές θα γίνουν στο τέλος της τετραετίας.

Η Ελλάδα έχει σταθερή, ισχυρή και προοδευτική κυβέρνηση που θα παραμείνει ως το τέλος της τετραετίας. Κι εκεί θα την κρίνει ο Ελληνικός λαός για τα αποτελέσματα που έχει φέρει.

Πρόσφατα ισχυριστήκατε ότι δεν τίθεται θέμα εφαρμογής μέτρων για τους ανεμβολίαστους στο λιανεμπόριο. Νομίζετε ότι το ζήτημα αυτό έχει αποτραπεί οριστικά ή μπορεί μια άσχημη εξέλιξη της πανδημίας να το επαναφέρει στο τραπέζι;

Μετά την ανακοίνωση των μέτρων -ορισμένα από αυτά ξεκινούν από τις 13 Σεπτεμβρίου- αναφέραμε εξαρχής ότι θα παρακολουθήσουμε και θα αξιολογήσουμε την εξέλιξη της πορείας, τόσο της πανδημίας, όσο και των μέτρων που λήφθηκαν, και στη συνέχεια θα αποφασίσουμε. Όλα είναι στο τραπέζι.

Η εμπειρία ωστόσο που έχουμε δείχνει ότι το λιανικό εμπόριο, με τον τρόπο που λειτούργησε, δεν επιβάρυνε στα προηγούμενα lockdown την διασπορά του ιού. Και θα πρέπει να σημειώσουμε, επειδή συχνά αναφέρθηκε η διαφορετική αντιμετώπιση της εστίασης με το λιανεμπόριο, ότι στη εστίαση ο πελάτης εισέρχεται, κάθεται, συζητά, φωνάζει, τρώει χωρίς να φορά να τη μάσκα.

Στο λιανικό εμπόριο ο πελάτης εισέρχεται σε ένα χώρο με περιορισμένο αριθμό ατόμων και φορά τη μάσκα, χωρίς να υπάρχει ανάγκη για την αφαίρεσή της. Επομένως, όλα θα εξαρτώνται από την πορεία της πανδημίας και όλα είναι στο τραπέζι.

Ποιες είναι επιγραμματικά οι επιδιώξεις και σκοπιμότητες του νέου σχεδίου νόμου (σ/ν) για τις στρατηγικές επενδύσεις, τις ρυθμίσεις για τον αναπτυξιακό και τις ξένες επενδύσεις;

Το υπουργείο μας θα φέρει τέσσερις νόμους που σχετίζονται με τις στρατηγικές, ιδιωτικές και άλλες επενδύσεις.

Ο πρώτος είναι αυτός που έχει έλθει για δημόσια διαβούλευση στο opengov.gr και αφορά κατά κύριο λόγο τις στρατηγικές επενδύσεις και την επιτάχυνση των διαδικασιών, ο δεύτερος νόμος που έχει παρουσιαστεί στο Υπουργικό Συμβούλιο είναι ο Αναπτυξιακός νόμος και τα καθεστώτα ενίσχυσης και οποίος θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση μέσα στο μήνα.

Ο τρίτος νόμος αφορά στο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ), δηλαδή την απολιγνιτοποίηση και τη στήριξη των περιοχών τους, και ο οποίος θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση επίσης μέσα στο μήνα.

Ο τέταρτος που τώρα μελετάμε, αφορά στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Άρα αναμένουμε νέο Αναπτυξιακό Νόμο, πέρα από τις ρυθμίσεις που συμπεριλήφθηκαν στο σ/ν για τις στρατηγικές επενδύσεις

Ο νόμος των στρατηγικών επενδύσεων που παρουσιάστηκε περιλαμβάνει διατάξεις επιτάχυνσης του Αναπτυξιακού Νόμου.

Ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος που θα παρουσιαστεί μέσα στο Σεπτέμβρη φέρνει τα νέα θεματικά καθεστώτα ενίσχυσης. Θα έχουμε 12 + 1 νέα καθεστώτα, με το «συν ένα» να αναφέρεται στα επενδυτικά σχέδια που θα υποβληθούν στο πλαίσιο του προγράμματος της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ).

Επομένως τις επιταχύνσεις των ιδιωτικών επενδύσεων τις φέραμε στο (σχέδιο) νόμο περί Στρατηγικών Επενδύσεων και στο νέο Αναπτυξιακό Νόμο θα φέρουμε τα νέα καθεστώτα…

Επανερχόμενοι επομένως στο θέμα των επιδιώξεων του σ/ν για τα Στρατηγικές Επενδύσεις

Τέσσερις είναι οι βασικές επιδιώξεις. Πρώτον, δημιουργούμε ένα νόμο-βίβλο για τις Στρατηγικές Επενδύσεις.

Πλέον εγχώριοι και ξένοι επενδυτές μπορούν να αναφέρονται μόνον σε έναν νόμο, έτσι ώστε να μην υπάρχει σύγχυση ή ασάφεια. Ότι γράφουμε, το γράφουμε στην ολότητά του και στη σωστή του διάσταση. Ταυτόχρονα εισάγουμε και κλάδους της οικονομίας που στο παρελθόν δεν μπορούσαν να υπαχθούν στις Στρατηγικές Επενδύσεις. Π.χ. τα data centers, τα οποία -όπως καλά γνωρίζεται- χάρις την Microsoft έχει δημιουργηθεί μια νέα δυναμική δημιουργίας στην Ελλάδα.

Φέρνουμε ακόμη τα κινηματογραφικά studios, τις επιχειρήσεις βιοτεχνολογίας, αλλά και άλλους κλάδους (επιχειρήσεων) με διαφορετικά στοιχεία στις στρατηγικές επενδύσεις. Επίσης μειώνουμε το κατώφλι υπαγωγής στις Στρατηγικές Επενδύσεις όσες αφορούν την υψηλή τεχνολογία και την καινοτομία, με στόχο να τις ενθαρρύνουμε όσο το δυνατόν περισσότερες.

Η δεύτερη επιδίωξη, είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών των στρατηγικών επενδύσεων, έτσι ώστε να μην έχουμε καθυστερήσεις π.χ. στις αδειοδοτήσεις.

Και αυτό το επιτυγχάνουμε, είτε επειδή αξιοποιούμε εξωτερικούς περιβαλλοντικούς επιθεωρητές του, είτε επειδή αξιοποιούμε ορκωτούς ελεγκτές στην πιστοποίηση και τον έλεγχο των επενδύσεων. Κάνουμε ουσιαστικά outsource διαδικασίες, διατηρώντας πάντα τον επιτελικό χαρακτήρα του κράτους και το δικαίωμα να πραγματοποιούμε ελέγχους.

Το τρίτο που επιδιώκουμε είναι η επιτάχυνση των αξιολογήσεων και των ελέγχων του Αναπτυξιακού Νόμου. Όταν παραλάβαμε τη διακυβέρνηση το 2019, μεσοσταθμικά ο χρόνος αξιολόγησης ενός επενδυτικού σχεδίου για την υπαγωγή του στον Αναπτυξιακό Νόμο ανέρχονταν στις 670 ημέρες.

Στο τελευταίο κύκλο υπαγωγής σχεδίων του περασμένου Μαρτίου ο χρόνος μειώθηκε στις 110 ημέρες και τώρα, με το νέο σ/ν, θέλουμε να το μειώσουμε στις 60 έως 70 ημέρες. Το ίδιο ισχύει και στον έλεγχο των επενδύσεων. Κι εδώ παραλάβαμε μια κατάσταση ελέγχου των επενδύσεων που εκτείνονταν έως και τρία χρόνια.

Τώρα υποχρεώνοντας τα επενδυτικά σχέδια άνω του 1 εκατ. ευρώ να ελέγχονται από εξωτερικούς ελεγκτές, στόχος μας είναι η διαδικασία αυτή να ολοκληρώνεται σε έως δύο μήνες.

Επίσης συμπυκνώνουμε τα επτά βήματα σε μόλις ένα. Κατ’ ουσίαν θα έχουμε μια δηλωτική πράξη του ορκωτού ελεγκτή και αυτό που πριν συντελούνταν μέσα δύο χρόνια, τώρα θα το επιτύχουμε μέσα σε δύο μήνες.

Το τέταρτο που εισάγουμε είναι η δυνατότητα των ξένων επιχειρήσεων να εκκινούν τις δραστηριότητες με την υποβολή της σχετικής αίτησης και με κάποια απλά δικαιολογητικά. Στην συνέχεια θα πρέπει να υποβάλλουν ex post (εκ των υστέρων) όλα τα απαραίτητα έγγραφα λειτουργίας της επιχείρησης. Με το τρόπο αυτό θα ξεκινά άμεσα τη λειτουργία τους, χωρίς καθυστερήσεις.

Το καθεστώς που ισχύει σήμερα είναι ότι μπορεί να απαιτηθεί μέχρι και ένα έτος για την έναρξη των δραστηριοτήτων.

Αυτό όμως δεν είναι άδικο για τις ημεδαπές επιχειρήσεις;

Στις ελληνικές εταιρείες ήδη ισχύει. Σχεδόν το 80% των επιχειρήσεων σήμερα εκκινούν τις δραστηριότητές τους με μια δηλωτική πράξη. Μάλιστα μέσω της υπηρεσίας notify business μπορείς να δημιουργήσεις μια εταιρεία μέσα σε 6,5 λεπτά. Μπορεί να καθυστερεί στο άνοιγμα του λογαριασμού, αλλά έχουμε κάνει κι εκεί πρόοδο. Μέχρι πριν καθυστερούσε σχεδόν ένα μήνα, σήμερα το μειώσαμε σε περίπου 15 ημέρες και πρέπει να βελτιωθεί περαιτέρω.

Ποια η συνάφεια του σ/ν των στρατηγικών επενδύσεων με το Ταμείο Ανάκαμψης;

Το Ταμείο Ανάκαμψης περιλαμβάνει πόρους για την ανάπτυξη της χώρας. Ένα μέρος των πόρων θα περάσει μέσα από τις στρατηγικές επενδύσεις. Εκεί δημιουργήσαμε μια ειδική κατηγορία που τις ονομάσαμε «εμβληματικές επενδύσεις ιδιαίτερης σημασίας», οι οποίες θα μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.

Γιατί δεν υπάρχει όριο στις εμβληματικές επενδύσεις ιδιαίτερης σημασίας; Δεν θα έπρεπε να υπάρχει κάποιο όριο, έστω χαμηλού ύψους;

Οι εμβληματικές επενδύσεις θα είναι μεγάλες επενδύσεις, μεγάλου ύψους, που δημιουργούν πολλές νέες θέσεις εργασίας. Να ξέρετε όμως ότι μια πτυχή του Ταμείου Ανάκαμψης, η οποίο σύντομα θα γίνει γνωστή, είναι η στήριξη των επιχειρήσεων, έτσι ώστε να μεγαλώσουν και να καταστούν πιο ανταγωνιστικές.

Στο πλαίσιο αυτό αναμένουμε μεγάλες επενδύσεις, μεγάλων επιχειρήσεων που δημιουργούν μεγάλης κλίμακας συνέργιες μεταξύ τους, αλλά και με την ελληνική κοινωνία.

Η πρόκληση ωστόσο αυτή παραμένει ανοικτή σε όλο το φάσμα μεγέθους των επιχειρήσεων και όχι μόνον για τις μεγάλες.

Έτσι δεν περιορίζουμε καμία επιχείρηση ή κατηγορία επιχειρήσεων. Φυσικά θέλουμε τις μεγάλες επενδύσεις που φέρνουν καινοτομία, έρευνα, εξειδικευμένο προσωπικό, όπως για παράδειγμα είναι οι γιγαντιαίες επενδύσεις των τεχνολογικών πρωταθλητών, Microsoft, Pfizer κ.ά.

Και αυτού τους είδους οι επενδύσεις δεν προέρχονται μόνον από ξένες επιχειρήσεις, αλλά και από Ελληνικές, για τις οποίες επιδιώκουμε την ενδυνάμωσή τους και να καταστούν πιο ανταγωνιστικές σ’ ένα ευρωπαϊκό περιβάλλον που διατηρεί πολλές και μεγάλες επιχειρήσεις.

Γι’ αυτό ενισχύουμε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με επιχορηγήσεις, ενώ οι μεγάλες κυρίως λαμβάνουν κυρίως φορολογικές απαλλαγές. Και αυτό είναι κάτι που θα φανεί περισσότερο όταν έρθει ο νέος Αναπτυξιακός Νόμος.

Γιατί μειώνετε το επιλέξιμο ύψους της επένδυσης που υποβάλλεται για αξιολόγηση στις Περιφέρειες της Χώρας από τα 3 στο 1 εκατ. ευρώ; Αυτό δεν δημιουργεί πρόσθετο φόρτο εργασίας στο υπουργείο και ταυτόχρονα πως προάγεται το αποκεντρωμένο κράτος;

Με το νέο νόμο θα αλλάξει όλο το μοντέλο αξιολόγησης των επενδύσεων. Στο πλαίσιο αυτό, η επιλέξιμη δαπάνη άνω του 1 εκατ. ευρώ μπαίνει σε μια νέα διαδικασία, καθώς στις περιφέρειας, κυρίως λόγω υποστελέχωσης, υπάρχουν κάποιες καθυστερήσεις. Σημειώνεται ότι στο τελευταίο κύκλο υπαγωγών, μέσα σε 100 ημέρες εκδόθηκαν οι αποφάσεις. Αυτό δεν συμβαίνει στις περιφέρειες. Μπορούν όμως οι περιφέρειες, στα σχέδια μέχρι ένα εκατ. ευρώ που μπορούν να διαχειριστούν, να το κάνουν καλύτερα και πιο γρήγορα. Επομένως καθώς αλλάζει ο τρόπος λειτουργίας του Αναπτυξιακού Νόμου, μεταφέρουμε αυτά κεντρικά, ώστε να γίνονται με ένα τρόπο πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά. Ταυτόχρονα πιο αποτελεσματικά θα γίνονται οι αξιολογήσεις των σχεδίων που μένουν στις περιφέρειες.

Πού βρίσκεται η δημιουργία του κυβερνητικού πάρκου στην Δάφνη;

Το πρόγραμμα ανάπτυξης του πάρκου τηρείται απαρεγκλίτως έτσι όπως έχει ανακοινωθεί. Τώρα εργαζόμαστε στους χαρακτηρισμούς των κτιρίων που βρίσκονται εντός (του ακινήτου), στην αποτύπωση, το ειδικό πολεοδομικό σχέδιο (ΕΠΣ), στην απαλλοτρίωση. Όλα αυτά γίνονται παράλληλα. Επίσης το συντονιστικό όργανο που έχει δημιουργηθεί για την προώθηση της ανάπτυξης, συνεδριάζει κάθε εβδομάδα και παρακολουθεί από κοντά την πρόοδο που συντελείται. Ταυτόχρονα εκπονείται η μελέτη μετεγκατάστασης της ΠΥΡΚΑΛ.

Ένα σχόλιο για τις επενδύσεις των Microsoft, Pfizer κ.λπ.;

Τρέχουν σύμφωνα με τα αρχικά χρονοδιαγράμματα.

 

Πηγή: powergame.gr