Quantcast

Παναγιωτόπουλος: Αυτός είναι λόγος που τα αμερικανικά UAV πετούν εντός του FIR Αθηνών

Τα RQ-4 Global Hawk εκτελούν υπερπτήσεις εντός του ΗΕLLAS UIR επ' ωφελεία του ΝΑΤΟ, στο πλαίσιο του Alliance Ground Surveillance (ΑGS) System

Τα UΑV (μη επανδρωμένα αεροσκάφη) τύπου RQ-4 Global Hawk εκτελούν υπερπτήσεις εντός του ΗΕLLAS UIR επ’ ωφελεία του ΝΑΤΟ, στο πλαίσιο του Alliance Ground Surveillance (ΑGS) System και σύμφωνα με τις καθορισμένες διαδικασίες της εν ισχύ Διμερούς Συμφωνίας μεταξύ υπουργείου Εθνικής Άμυνας και του Supreme Headquarters Allied Powers Europe (SΗΑΡΕ), από 10 Μαρτίου 2020, βάσει των οποίων δόθηκε η άδεια της υπέρπτησης, η οποία εκδόθηκε από το ΓΕΕΘΑ, κατόπιν ανάλογου συντονισμού μεταξύ υπουργείου Εξωτερικών και υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Αυτό τόνισε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Παναγιωτόπουλος, απαντώντας σε ερώτηση που κατέθεσαν οι βουλευτές του ΚΙΝΑΛ Βασίλης Κεγκέρογλου, Μιχάλης Κατρίνης, Χρήστος Γκόκας, Ευαγγελία Λιακούλη, Γεώργιος Αρβανιτίδης, Κώστας Σκανδαλίδης, Αχμέτ Ιλχάν, Απόστολος Πάνας, Ανδρέας Πουλάς και Γιώργος Φραγγίδης με θέμα «Πτήσεις UAVs US RQ – 4 Global Hawk εντός ATH FIR/UIR».

Όπως ανέφερε ο κ. Παναγιωτόπουλος, οι πτήσεις εκτελούνται «σύμφωνα με τους υφιστάμενους κανόνες πτήσεων που αναγράφονται στη Διμερή Συμφωνία μεταξύ υπουργείου Εθνικής Άμυνας και SΗΑΡΕ, η οποία συντάχθηκε σύμφωνα με τα διαλαμβανόμενα στα Παραρτήματα του ΙCΑΟ (ΑΝΝΕΧ 2,10,13 &11), στα DOC 7300 και 4444, στους κανόνες της ΕΕ 923/2012 και 376/2014, στα Specifications του EUROCONTROL, καθώς και στις Συμφωνίες Τυποποίησης (STANAGs) του ΝΑΤΟ».

«Παράλληλα», πρόσθεσε, «υπεβλήθησαν σχέδια πτήσεων εντός 24 ωρών πριν την πτήση των UAVs, όπως ορίζεται στην εν ισχύ Διμερή Συμφωνία, η οποία βασίζεται στους κανόνες του ΙCΑΟ (Annex 2/DOC 4444)». Όσο για τις επηρεαζόμενες μονάδες, διευκρίνισε ότι «ενημερώνονται για την πτήση των συγκεκριμένων μέσων, με σκοπό την έγκαιρη λήψη απαραίτητων μέτρων απόκρυψης και ασφάλειας διαβαθμισμένων πληροφοριών».

Για τη χορήγηση Διπλωματικής Άδειας στα UAVs, ισχύουν, όπως επεσήμανε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας, συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Αυτές είναι:

– Τα αεροσκάφη ακολουθούν προεγκεκριμένες διαδρομές και σημεία εισόδου/εξόδου στο ΑΤΗΙΝΑΙ FIR/ΗΕLLAS UIR, πληροφορίες που περιγράφονται στη φόρμα αίτησης της Διπλωματικής Άδειας, από μέρους τους.

– Απαγορεύεται η χρήση μέσων/υλικού συλλογής πληροφοριών και η επιτήρηση – αναγνώριση, εντός του Ελληνικού Εναερίου Χώρου. Επίσης, κατά τις πτήσεις των UAVs εντός ΑΤΗΙΝΑΙ FIR/HELLAS, το RADAR SAR (Synthetic Aperture Radar) και οι ηλεκτρο-οπτικοί/υπέρυθροι αισθητήρες είναι απενεργοποιημένοι.

«Ο πολιτικο-στρατιωτικός συντονισμός υλοποιείται σύμφωνα με όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες, καθώς αποτελεί συνεχή επιδίωξη» συμπλήρωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.

Για τη σύναψη συμφωνιών εναέριας κυκλοφορίας, όπως η Διμερής Συμφωνία, «απαιτείται η σύμφωνη γνώμη του υπουργείου Εξωτερικών και της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας» επεσήμανε ο κ. Παναγιωτόπουλος.

Επίσης, για την έκδοση Διπλωματικής Άδειας σημείωσε ότι «ενημερώνεται το υπουργείο Εξωτερικών και ζητείται η σύμφωνη γνώμη του».

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, «ως αρμόδιος εθνικός πάροχος υπηρεσιών διαχείρισης εναέριας κυκλοφορίας», παρακολουθεί την εκτέλεση των πτήσεων, ξεκαθάρισε ο ίδιος.

«Με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, δεν απαιτείται έκδοση ΝΟΤΑΜ στις υπερπτήσεις, διότι τα συγκεκριμένα UAVs διέρχονται του εναερίου χώρου χωρίς παραμονή (ORBIT) σε συγκεκριμένη περιοχή, δηλαδή πραγματοποιούν απλή ελεγχόμενη διέλευση», κατέληξε στην απάντησή του ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.