Οι «άστοχες» αντιδράσεις στην απόφαση Μενδώνη για την αναβολή των ρωσικών παραστάσεων και το παράδειγμα της Βενετίας

Η αναστολή και ακύρωση παραστάσεων ως μέσο αντίδρασης αποτελεί μία πράξη αλληλεγγύης και σεβασμού στις δύσκολες ώρες που περνά η Ουκρανία

Αντιδράσεις στον κόσμο της Αριστεράς προκάλεσε η απόφαση της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη να αναστείλει οποιαδήποτε εκδήλωσης σχετική με ρωσικούς πολιτιστικούς οργανισμούς.

 

Στην ανακοίνωση, αναφέρεται ότι η εκδήλωση του Gala Όπερας που ήταν προγραμματισμένη για την Πέμπτη 3 Μαρτίου, ακυρώνεται. Επιπλέον η μετάδοση της παράστασης «Η Λίμνη των Κύκνων», που είχε προγραμματιστεί για την Κυριακή 6 Μαρτίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών δεν θα γίνει.

 

Οι αντιδράσεις που εκ πρώτης όψεως φάνηκαν να ξεχωρίζουν έπειτα από την απόφαση αυτήν, μάλλον δεν είναι τόσο παράλογες. Σίγουρα μπορεί να υπάρχει μία σαφής διαφοροποίηση της τέχνης και του πολέμου, ωστόσο η υπουργός Πολιτισμού πήρε μία απόφαση που είναι συντονισμένοι με το πνεύμα των κυρώσεων λόγω της εισβολής. Για παράδειγμα, πληθώρα θεάτρων και αιθουσών ανά τον κόσμο ακυρώνουν προγραμματισμένες παραστάσεις καλλιτεχνών και συγκροτημάτων από την Ρωσία εκφράζοντας την αλληλεγγύη τους στον ουκρανικό λαό.

Για παράδειγμα, δύο βρετανικά θέατρα πρωτοστάτησαν στις αποφάσεις αυτές. Τα θέατρα του Νορθάμπτον και του Γουολβερχάμπτον, τα οποία ακύρωσαν, και μάλιστα την τελευταία στιγμή, τις παραστάσεις που επρόκειτο να δώσει το Ρωσικό Κρατικό Μπαλέτο της Σιβηρίας.

Όταν η ζωή μιμείται την τέχνη

Η αναστολή και ακύρωση παραστάσεων ως μέσο αντίδρασης αποτελεί μία πράξη αλληλεγγύης και σεβασμού στις δύσκολες ώρες που περνά η Ουκρανία. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει και η «εκ των έσω» στήριξη του ρωσικού καλλιτεχνικού κόσμου, αποδομώντας καθ’αυτόν τον τρόπο τις όσες αντιδράσεις προέκυψαν σε σχέση με τη συνάφεια ή μη του πολέμου και των παραστάσεων.

Σύμφωνα με τη Wall Street Journal, η καλλιτεχνική ρωσική ομάδα στη Μπιενάλε της Βενετίας παραιτήθηκε την Κυριακή σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία. Σε μια από τις μεγαλύτερες κινήσεις διαμαρτυρίας στον κόσμο της τέχνης, δύο καλλιτέχνες και η επιμελήτριά τους ανάγκασαν τους Ρώσους διοργανωτές να κλείσουν το δικό τους περίπτερο πριν από τη διάσημη εκδήλωση αυτή την άνοιξη.

Οι Ρώσοι καλλιτέχνες Alexandra Sukhareva και Kirill Savchenkov, μαζί με τον Λιθουανό επιμελητή τους, Raimundas Malašauskas, αποχώρησαν από την εκδήλωση το Σαββατοκύριακο, σύμφωνα με δηλώσεις που αναρτήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης τους. Η Μπιενάλε της Βενετίας ήταν εδώ και πολύ καιρό οι Ολυμπιακοί Αγώνες του κόσμου της τέχνης, όπου τα έθνη στέλνουν τους πιο υποσχόμενους καλλιτέχνες τους.

Η αποχώρηση της Ρωσίας ακολουθεί την κίνηση της Ουκρανίας την περασμένη εβδομάδα να αναστείλει το δικό της έργο Μπιενάλε επειδή οι διοργανωτές είπαν ότι «η ομάδα της είναι διάσπαρτη σε όλη τη χώρα και επικεντρώνεται στη διατήρηση της ζωής και των έργων τέχνης της αντί να αφιερώνει το χρόνο της στις προετοιμασίες». Η Ουκρανία σκόπευε να παρουσιάσει τον εννοιολογικό καλλιτέχνη Pavlo Makov με έδρα το Χάρκοβο.

Τη Δευτέρα, οι διοργανωτές για τη συνολική εκδήλωση στη Βενετία, γνωστή επίσημα ως 59η Διεθνής Έκθεση Τέχνης, χαρακτήρισαν την κίνηση «μια ευγενή πράξη θάρρους».