Quantcast

Γιώργος Γεραπετρίτης στα «Παραπολιτικά»: ∆εν αποκλείουµε συνεργασία µε άλλα κόµµατα

Για επιτάχυνση διαδικασιών σχετικά με κοιτάσματα φυσικού αερίου και για αποτελέσματα στο συντομότερο δυνατόν στις περιοχές που εμφανίζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον από την άποψη του δυνητικού αποθεματικού, δηλαδή στον θαλάσσιο χώρο του Ιονίου και της δυτικής και νότιας Κρήτης, κάνει λόγο στα «Π» ο υπουργός Επικρατείας

«Η χώρα μας δεν πρόκειται να αντιμετωπίσει πρόβλημα επάρκειας σε προϊόντα του πρωτογενούς τομέα», διαβεβαιώνει σε συνέντευξή του στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, προσθέτοντας επίσης ότι «η επαμφοτερίζουσα πολιτική της Τουρκίας στο θέμα της επιβολής των κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας για τον πόλεμο στην Ουκρανία δεν την έχει ωφελήσει έμπρακτα».

Είναι στόχος της Ν.∆. η αυτοδυναµία στις επόµενες εκλογές; Είναι ανοιχτή σε κυβέρνηση συνεργασίας, αν οι κάλπες τη φέρουν πρώτη, αλλά όχι αυτοδύναµη;

Η επίτευξη αυτοδυναµίας στις εκλογές είναι στόχος µας, αλλά δεν συνιστά αυτοσκοπό. Είναι το µέσο για να κατακτηθεί η κυβερνητική σταθερότητα, που είναι απολύτως αναγκαία για να προχωρήσει η χώρα στον δρόµο των µεταρρυθµίσεων, ιδίως σε περιόδςους πολλαπλών κρίσεων. Ετερόκλητες και ευκαιριακές κυβερνητικές συνεργασίες µπορεί όχι µόνο να προκαλούν αστάθεια, αλλά και να έχουν σοβαρές αρνητικές συνέπειες για τη χώρα, όπως απέδειξε η περίοδος διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝ.ΕΛ. Εµείς θα αναζητήσουµε από τον ελληνικό λαό ισχυρή εντολή, αλλά δεν έχουµε την πολιτική έπαρση να αποκλείουµε εκ προοιµίου τη συνεργασία µε άλλα κόµµατα, µε τα οποία θα µπορούσε δυνητικά να υπάρξει προγραµµατική σύγκλιση, όπως συνέβη πρόσφατα µε τον αρχηγό του ΚΙΝ.ΑΛ. Εξάλλου, η ίδια η σύνθεση της σηµερινής κυβέρνησης υποδηλώνει έναν πολυσυλλεκτικό χαρακτήρα, που δεν είχαµε συναντήσει σε καµία µονοκοµµατική κυβέρνηση της Μεταπολίτευσης.

90Ο πόλεµος στην Ουκρανία µαίνεται για πέντε εβδοµάδες τώρα. Οι κυρώσεις που έχει επιβάλει η ∆ύση στη Ρωσία δεν φαίνεται να έχουν επιφέρει κάποιο σηµαντικό αποτέλεσµα. Πώς µπορεί να τερµατιστεί η εισβολή και τι µπορεί να γίνει προς αυτή την κατεύθυνση;

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία συνιστά βίαιη παραβίαση του ∆ιεθνούς ∆ικαίου, που αφορά την κυριαρχία των κρατών και το απαραβίαστο των συνόρων, και βάλλει κατά των θεµελιωδών αξιών του ανθρωπισµού. Επιπλέον, όπως έγραφε ο Σολζενίτσιν, γεννά ένα άλλοθι για την τυραννία. Η αντίδραση της ∆ύσης, τόσο σε επίπεδο κρατών όσο και λαών, ήταν οµόθυµη και καίρια. ∆εν συµφωνώ ότι οι κυρώσεις δεν είχαν αποτέλεσµα. Οι κυρώσεις που επιβλήθηκαν στη Ρωσία δηµιουργούν συνθήκες οικονοµικής ασφυξίας, που αφεύκτως φέρουν µεγάλη πίεση. Κανείς δεν µπορεί να γνωρίζει τι θα είχε συµβεί εάν δεν είχαν αποφασιστεί και επιβληθεί οι κυρώσεις. Αποδεικνύεται, µάλιστα, ότι η εκβιαστική απειλή αντιποίνων από τη Ρωσία, µε αιχµή την επαπειλούµενη ενεργειακή ένδεια, δεν είχε έως τώρα αποτέλεσµα. Ιδίως όταν βρίσκει απέναντί της µια ενωµένη Ευρώπη που λαµβάνει αποφάσεις, όπως αυτή του Ευρωπαϊκού Συµβουλίου της 25ης Μαρτίου για την κεντρική διαπραγµάτευση προµήθειας φυσικού αερίου. Οσο δεν τερµατίζεται η εισβολή, οι κυρώσεις θα εντείνονται, µαζί µε την προσπάθεια δηµιουργίας ανθρωπιστικών διαύλων στις εµπόλεµες περιοχές.

Ο Ταγίπ Ερντογάν αναλαµβάνει πρωτοβουλίες διαµεσολάβησης µεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας και επιδιώκει να είναι «χρήσιµος» σε όλες τις πλευρές. Σας ανησυχεί η διαφαινόµενη ενίσχυση του περιφερειακού ρόλου της Τουρκίας;

Ας µη βιαζόµαστε να εξαγάγουµε συµπέρασµα για τα διπλωµατικά οφέλη τρίτων χωρών, ενόσω ακόµη µαίνεται ένας απάνθρωπος πόλεµος. Για την ώρα, η επαµφοτερίζουσα πολιτική της Τουρκίας στο θέµα της επιβολής των κυρώσεων σε βάρος της Ρωσίας δεν την έχει ωφελήσει έµπρακτα. Εξακολουθεί να παραµένει εκτός του προγράµµατος των F35, ακόµα και της αναβάθµισης των F16, παρά τις περί του αντιθέτου προαναγγελίες, ενώ και η Ευρωπαϊκή Ενωση υποστήριξε εκ νέου µε σαφήνεια τις εθνικές µας θέσεις στη Στρατηγική Πυξίδα της 21ης Μαρτίου. Όταν δεν καταδικάζεις απερίφραστα µια παράνοµη εισβολή, η Ιστορία θα σε τιµωρήσει. Αντιθέτως, η σθεναρή και ξεκάθαρη θέση που έλαβε η Ελλάδα ενισχύει την παράστασή της στην αιχµή της ενωµένης ∆ύσης. Η στάση µας δεν διαµορφώνεται, κατά βάση, από την προσδοκία εφήµερων ωφεληµάτων στη διεθνή σκακιέρα, αλλά, πρώτιστα, από το αίσθηµα δικαίου που στηρίζεται στις αξίες του ευρωπαϊκού ανθρωπισµού, τις οποίες εξάλλου η χώρα µας συνδιαµόρφωσε σε µεγάλο βαθµό. Η πίστη σε αυτές τις αξίες και η αξιοπιστία της ελληνικής διπλωµατίας µάς έχουν προσδώσει µεγάλη εθνική αυτοπεποίθηση, ώστε να µην ετεροκαθοριζόµαστε από την πολιτική άλλων κρατών.

Η Ελλάδα θα αποτελέσει ενεργειακό κόµβο για τη µεταφορά φυσικού αερίου. Ηδη συζητούµε µε τις χώρες της ανατολικής λεκάνης της Μεσογείου για την περαιτέρω ενίσχυση της ενεργειακής συνεργασίας µας

Ο αγωγός φυσικού αερίου EastMed έχει εγκαταλειφθεί οριστικά; Τι θα πράξετε για την αξιοποίηση τυχόν κοιτασµάτων υδρογονανθράκων στην Ελλάδα αλλά και για τη µεταφορά φυσικού αερίου στη χώρα µας από χώρες της Ανατολικής Μεσογείου, όπως το Ισραήλ και η Αίγυπτος;

Ο EastMed είναι ένα εξαιρετικά σύνθετο έργο από τεχνική και οικονοµική άποψη. Βεβαίως, παραµένει ως επιλογή και θα αξιολογηθεί µε βάση τα κριτήρια σκοπιµότητας και βιωσιµότητας που έχουν τεθεί. Σε σχέση µε τους υδρογονάνθρακες, θα επιταχύνουµε τις απαιτούµενες διαδικασίες, ώστε στον συντοµότερο δυνατό χρόνο να έχουµε αποτελέσµατα στις περιοχές που εµφανίζουν το µεγαλύτερο ενδιαφέρον από την άποψη του δυνητικού αποθεµατικού, δηλαδή στον θαλάσσιο χώρο του Ιονίου και της ∆υτικής και Νότιας Κρήτης. Σε οποιαδήποτε εκδοχή, η Ελλάδα θα αποτελέσει ενεργειακό κόµβο για τη µεταφορά φυσικού αερίου. Ηδη συζητούµε µε τις χώρες της ανατολικής λεκάνης της Μεσογείου για την περαιτέρω ενίσχυση της ενεργειακής συνεργασίας µας. Στο πλαίσιο αυτό, έχει ιδιαίτερη σηµασία η ∆ιακήρυξη των Βερσαλλιών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που συµφωνήθηκε στις 11 Μαρτίου και ενσωµατώνει την ανάγκη για µείωση της ενεργειακής εξάρτησης από τη Ρωσία και για ενεργειακή διαφοροποίηση, ιδίως µέσω του προγράµµατος «RePowerEU», που θα χρηµατοδοτήσει σχετικά έργα. Παράλληλα, σε εθνικό επίπεδο, µελετούµε την αύξηση της προµήθειας υγροποιηµένου φυσικού αερίου, εφόσον απαιτηθεί, µε την προσθήκη πλωτής δεξαµενής στη Ρεβυθούσα, και διερευνούµε τη δυνατότητα διατήρησης στρατηγικών αποθεµάτων φυσικού αερίου σε υπόγειες αποθήκες στην Ιταλία.

Οι πολίτες και οι επιχειρήσεις αντιµετωπίζουν ένα τριπλό κύµα ακρίβειας – στα καύσιµα, στο ηλεκτρικό ρεύµα και στη θέρµανση. Τι άλλο σχεδιάζει η κυβέρνηση έναντι των υψηλών τιµών στην ενέργεια και ποιες αντοχές έχει ο κρατικός Προϋπολογισµός;

Ο εισαγόµενος πληθωρισµός πλήττει καίρια το πραγµατικό εισόδηµα των πολιτών. Η έκρηξη αυτή είχε ήδη ξεκινήσει από το τελευταίο τρίµηνο του περασµένου έτους, µε τη µεγάλη αύξηση της ζήτησης διεθνώς λόγω της διαφαινόµενης ύφεσης της πανδηµίας, που προκάλεσε αδυναµία ανταπόκρισης από την αγορά. Ο πόλεµος επιδείνωσε σηµαντικά την κατάσταση των τιµών λόγω της τροµακτικής αύξησης των τιµών του φυσικού αερίου έως 550% και του αργού πετρελαίου έως 80%. Κάθε χώρα προσπαθεί, µε διαφορετικό µίγµα πολιτικής, να διαχειριστεί την κατάσταση, αλλά καµία δεν µπορεί να την αντιµετωπίσει απολύτως. Σε ό,τι µας αφορά, η καλύτερη του προσδοκώµενου εκτέλεση του Προϋπολογισµού του 2021, τα µεγαλύτερα έσοδα το πρώτο τρίµηνο του 2022 και τα ασφαλή ταµειακά διαθέσιµα 40 δισ. που χτίσαµε µε διορατικότητα µας επιτρέπουν να υιοθετούµε στοχευµένα µέτρα για την ανακούφιση, στο µέτρο του δυνατού, των πιο ευάλωτων συµπολιτών µας. Και, µε πρωτοβουλία του υπουργείου Οικονοµικών, θα έρθει στη Βουλή, το αµέσως επόµενο διάστηµα, συµπληρωµατικός Προϋπολογισµός 2 δισ. ευρώ, ώστε να υπάρχουν διαθέσιµες πιστώσεις για την περαιτέρω ενίσχυση νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Βεβαίως, οι αντοχές µας δεν είναι ανεξάντλητες, ούτε θα πρέπει να παρασυρθούµε σε δηµοσιονοµική ανευθυνότητα. Οµως, προσδοκούµε ότι και µε τα µέτρα που επεξεργάζεται η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τον έλεγχο στη χονδρεµπορική αγορά του φυσικού αερίου θα µπορέσουµε να περιορίσουµε τα επώδυνα αποτελέσµατα του µεγαλύτερου πληθωρισµού της τελευταίας 25ετίας. Επιπλέον, παρά τις αντιξοότητες, συνεχίζουµε το πρόγραµµά µας για φορολογικές και ασφαλιστικές ελαφρύνσεις πολιτών και επιχειρήσεων και την αύξηση του κατώτατου µισθού από την 1η Μαΐου.

Σε εθνικό επίπεδο, µελετούµε την αύξηση της προµήθειας υγροποιηµένου φυσικού αερίου, εφόσον απαιτηθεί, µε την προσθήκη πλωτής δεξαµενής στη Ρεβυθούσα, και τη διατήρηση στρατηγικών αποθεµάτων σε υπόγειες αποθήκες στην Ιταλία

Υπάρχει κερδοσκοπία στο κοµµάτι της ενέργειας ή και των προϊόντων στα σούπερ µάρκετ και πώς µπορεί να παταχθεί;

Με διάταξη που ψηφίστηκε στις αρχές Μαρτίου απαγορεύθηκε η αποκόµιση µεγαλύτερου κέρδους σε σχέση µε πέρυσι από την πώληση οποιουδήποτε προϊόντος που είναι απαραίτητο για την υγεία, τη διατροφή, τη διαβίωση, τη µετακίνηση και την ασφάλεια του καταναλωτή. Στο πλαίσιο αυτής της απαγόρευσης αισχροκέρδειας, έχουν επιβληθεί µέχρι στιγµής πρόστιµα σε επιχειρήσεις συνολικού ύψους 1,4 εκατοµµυρίων ευρώ, ενώ εκκρεµεί η εκκαθάριση πολλών ακόµα περιπτώσεων ελέγχου. Μολονότι οι έλεγχοι αυτοί έχουν υψηλό βαθµό συνθετότητας, διότι πρέπει να προσδιορίζεται διαχρονικά το περιθώριο κέρδους, οι ελεγκτικοί µηχανισµοί καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια. Ειδικά στο ζήτηµα της ενέργειας, αναµένουµε τα επεξεργασµένα δεδοµένα της Ρυθµιστικής Αρχής Ενέργειας. Οσοι στο πλαίσιο της εύκολης πολιτικής αντιπαράθεσης προπετώς επικαλούνται υψηλά κέρδη των παρόχων θα πρέπει να αναµένουν τα επίσηµα στοιχεία. Σε κάθε περίπτωση, όπως εγκαίρως εξήγγειλε ο πρωθυπουργός, θα υπάρξει φορολόγηση 90% στα τυχόν συγκυριακά κέρδη που προέκυψαν την τελευταία περίοδο. ∆εν θα επιτρέψουµε σε κανέναν να λειτουργήσει σε βάρος του κοινωνικού συνόλου κερδοσκοπώντας πάνω στην κρίση.

Αγρότες και κτηνοτρόφοι αντιµετωπίζουν τόσο τις ανατιµήσεις όσο και τις ελλείψεις σε πρώτες ύλες. Πώς µπορεί να στηριχθεί περαιτέρω ο πρωτογενής τοµέας και ταυτόχρονα να προστατευθεί ο καταναλωτής από νέες αυξήσεις;

Ο πόλεµος επιδρά σηµαντικά στις τιµές σιτηρών, ελαίων, λιπασµάτων και πρώτων υλών αγροτικής και κτηνοτροφικής παραγωγής. Είναι λογικό όταν Ρωσία και Ουκρανία έχουν µερίδιο στις παγκόσµιες εξαγωγές 30% στο σιτάρι, 20% στο καλαµπόκι και 80% στο ηλιέλαιο. Επίσης, η αύξηση τιµών στα λιπάσµατα ανέρχεται διεθνώς σε 150% και στις ζωοτροφές 50%. Αποτέλεσµα είναι οι υψηλές τιµές των προϊόντων και η έλλειψη ρευστότητας και λόγω του αυξηµένου ενεργειακού κόστους των παραγωγών. Ηδη έχουν ληφθεί ορισµένα µέτρα, όπως µηδενισµός του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο αγροτικό πετρέλαιο για το 2022 ανάλογα µε τις καλλιεργήσιµες εκτάσεις, επιδότηση κτηνοτρόφων για τις ζωοτροφές, µόνιµη µείωση ΦΠΑ λιπασµάτων και ζωοτροφών στο 6% και κάλυψη του 80% της ρήτρας αναπροσαρµογής στα ηλεκτρικά τιµολόγια. Στα µέτρα αυτά θα προστεθούν και άλλα, όπως υποχρεωτική παρακολούθηση των αποθεµάτων γεωργικών προϊόντων και τροφίµων σε όλα τα επίπεδα της εφοδιαστικής αλυσίδας, µερική κατάργηση της αγρανάπαυσης, αναζήτηση υποκατάστατων προϊόντων και εναλλακτικών αγορών και διευκόλυνση εισαγωγών από τρίτες χώρες. ∆ιαθέτουµε ένα πλήρες σχέδιο για την αποφυγή επισιτιστικής κρίσης, όµως µε βάση όλα τα διαθέσιµα δεδοµένα η χώρα µας δεν πρόκειται να αντιµετωπίσει πρόβληµα επάρκειας σε προϊόντα του πρωτογενούς τοµέα.