Στην κοινοβουλευτική επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου άνοιξε σήμερα Τετάρτη η συζήτηση για την τραγωδία στα Τέμπη και τα αίτια που οδήγησαν στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα.
Ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης, ενημέρωσε τους βουλευτές για την κατάσταση που παρελήφθη το σιδηροδρομικό δίκτυο, για τα πραγματικά δεδομένα που αφορούν την πορεία εγκατάστασης συστημάτων ασφάλειας και τηλεδιοίκησης ενώ παράλληλα θα τοποθετηθεί και για τα άμεσα μέτρα που θα επιτρέψουν την επαναλειτουργία των σιδηροδρομικών δρομολογίων στις 22 Μαρτίου, ενώ το πολιτικό θερμόμετρο ανέβηκε μετά την την τοποθέτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Χρήστου Γιαννούλη.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ επιχείρησε να κεφαλοποιήσει πολιτικά την τραγωδία των Τεμπών υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση έχει την αποκλειστική ευθύνη για το δυστύχημα και αναζητεί «σανίδα σωτηρίας» στην σύμβαση ασφάλειας και τηλεδιοίκησης που δεν ολοκληρώθηκε το 2016, προκαλώντας την σφοδρή αντίδραση του υπουργού Επικρατείας.
Ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε αρχικά πως για την αξιωματική αντιπολίτευση «φταίνε μόνο οι άλλοι» ενώ παρουσίασε με έγγραφα ότι το 2019 «η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ παρέδωσε το σιδηροδρομικό δίκτυο χωρίς καμία δικλείδα ασφαλείας».
Υπήρχαν υποχρεωτικές δικλείδες ασφαλείας – Προσωπική επιλογή του σταθμάρχη να μην τις χρησιμοποιήσει
«Ειδικά για τον σταθμό της Λάρισας είπε ότι «μας παρεδόθη το 2019 με διαλυμένη τηλεδιοίκηση γιατί είχε προηγηθεί φωτιά. Όταν αναλάβαμε δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση. Ανακτήθηκε σε πλήρη λειτουργία στη Λάρισα η τηλεδιοίκηση την 1.11.2022. Καταθέτω και το πρωτόκολλο διοικητικής παραλαβής» ενώ υπογράμμισε ότι «την κρίσιμη νύχτα που συνέβη το δυστύχημα πέραν ότι είχαν προβλεφθεί 2 επιπλέον σταθμάρχες που δεν βρίσκονταν στην θέση τους το κέντρο τηλεδιοίκησης Λάρισας λειτουργούσε απολύτως. Πως αποδεικνύεται; Όλη εκείνη την ημέρα όλες οι δρομολογήσεις τρένων έγιναν μέσω του συστήματος τηλεδιοίκησης. Αυτό που συνέβη είναι ότι ο συγκεκριμένος σταθμάρχης αντί να κάνει την αυτόματη δρομολόγηση έκανε χειροκίνητη.
Αυτό δρομολόγησε σωρευτικά λάθη που οδήγησε στο δυστύχημα. Ο σταθμάρχης θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη σωστή θέση και δεν έκανε επιτόπιο έλεγχο για να δεί ότι ήταν στη λάθος. Εδωσε εντολή στο τρένο να περάσει με κόκκινο σηματοδότη και δεν ήταν πάνω από τον πίνακα ελέγχου για να δει ότι το τρένο κινούταν σε λάθος γραμμή. Αρα, δεν έγινε αυτόματη χάραξη, θεώρησε ότι τα κλειδιά ήταν στη γραμμή ανόδου, έδωσε εντολή να περάσει με κόκκινο, είδε τον πίνακα ενώ δεν υπήρξε καμία αντίδραση».
Ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε ότι αν ο σταθμάρχης προχωρούσε σε αυτόματη χάραξη μέσω του τοπικού συστήματος τηλεδιοίκησης που διέθετε ο σταθμός και ήταν εν λειτουργία «θεωρώ ότι θα γλίτωνε το κακό» και εξήγησε ότι «ήταν υποχρέωση του σταθμάρχη από την στιγμή που υπήρχε τηλεδιοίκηση στην Λάρισα. Αυτό είναι σημαντικό.
Έπρεπε να έχει γίνει αυτόματη χάραξη μέσω τηλεδιοίκησης. Αυτή είναι υποχρέωση που είχε επιβάλει ο ΟΣΕ στις 23.12.2022. Δεν έγινε. Προφανώς ήταν προσωπική επιλογή. Όταν λοιπόν μιλάμε για δικλίδες αυτές εννοούμε. Δεν ήταν τυφλό το σημείο. Όταν μιλάμε λοιπόν για ασφαλιστικές δικλίδες εννοούμε τους 2 επιπλέον σταθμάρχες που έπρεπε να είναι στις θέσεις τους και δεν ήταν, αυτόματη χάραξη που έπρεπε να γίνει και δεν έγινε, επιτόπιος έλεγχος κλειδιών και παρακολούθηση του πίνακα. Επρεπε να είναι πάνω στον πίνακα. Αν ήταν θα είχε στη διάθεσή του 10 λεπτά για να δει ότι το τρένο κατευθυνόταν σε λάθος γραμμή».
Τι ίσχυε το 2019
Ο κ. Γεραπετρίτης απαντώντας στις αναφορές του ΣΥΡΙΖΑ που υποστηρίζει πως εάν ίσχυαν σήμερα οι ασφαλιστικές δικλίδες που την περίοδο 2015 – 19 είχε αναπτύξει ο τότε Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης δεν θα γινόταν το δυστύχημα είπε: «Τι ίσχυε το 2019; Δεν υπήρχε τηλεδιοίκηση στη Λάρισα. Ήταν καμένη. Αρα όλες αυτές οι ασφαλιστικές δικλίδες δεν υπήρχαν. Υπήρχε μόνο ο φυσικός σταθμάρχης. Δεν υπήρχε υποχρέωση για δύο σταθμάρχες. Δεν υπήρχε ποτέ.
Δεν υπάρχει προϊστάμενος αμαξοστοιχίας γιατί καταργήθηκε τον Μάρτιο του 2019. Η κατάσταση το 2019 ήταν πολύ χειρότερη. Έχει γίνει αναβάθμιση και η πραγματικότητα είναι ότι πρέπει να ολοκληρωθεί».
Παράλληλα, ο υπουργός απάντησε και στο σχόλιο των βουλευτών της αξιωματικής αντιπολίτευσης για την απουσία από την συνεδρίαση των υφυπουργών του Υπουργείου Μεταφορών: «θεωρώ ότι μπορώ να σας δώσω επαρκείς απαντήσεις. Ο κ. Σπίρτζης γιατί δεν είναι εδώ. Είναι εμπειρότατος και μπορεί να μας απαντήσει σε όλα τα ζητήματα που σας έθεσα. Εγώ και ο αγαπητός μου φίλος ο κ. Σπίρτζης θα βρεθούμε τη Δευτέρα. Θα ήθελα να είναι και σήμερα εδώ γιατί κατά τεκμήριο γνωρίζει καλύτερα. Σας εγγυώμαι όμως ότι θα απαντηθούν και θα τεθούν τα πάντα. Δεν θα μείνει τίποτα αναπάντητο».
Πέραν αυτών, ο Υπουργός Επικρατείας τοποθετήθηκε και για την κριτική της αντιπολίτευσης που αφορά τον αριθμό των προσλήψεων Ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι την τελευταία τετραετία έχουν γίνει 417 προσλήψεις μόνιμων αλλά και με δελτίο παροχής υπηρεσιών με το σύνολο να ακολουθούν την διαδικασία ΑΣΕΠ.
«Πόσους έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ; Ξέρετε; Σε αυτές τις θέσεις; Προέβλεψε 35 και έκανε 24 εκ των οποίων 13 σταθμάρχες. Αρα όταν μιλάμε για αποκλειστική ευθύνη αυτής της κυβέρνησης ας είμαστε πιο προσεκτικοί» πρόσθεσε ο ίδιος.
«Δεν πρέπει αυτή η υπόθεση να μετατραπεί σε πεδίο αντιπαράθεσης, όμως οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ επέλεξαν την αντιπαράθεση. Άκουσα τον κ. Γιαννούλη να λέει πως αν εφαρμόζονταν όσα ίσχυαν το 2019 δεν θα γινόταν η τραγωδία και πως το δυστύχημα οφείλεται αποκλειστικά στην κυβέρνηση. Το είπε δυο φορές. Την συγγνώμη που εμείς είπαμε συνολικά ως πολιτικό σύστημα από εσάς δεν την έχουμε ακούσει. Για εσάς φταίνε μόνο οι άλλοι. Ας είμαστε ειλικρινείς. Εμείς κάναμε την αυτοκριτική που οφείλουμε. Μιλήσαμε για τις ευθύνες τις κυβέρνησης. Και αναλάβαμε να πάμε την έρευνα μέχρι τέλους. Η έρευνα θα πάει μέχρι τέλους χωρίς καμία συγκάλυψη. Ας έχουμε όμως όλοι το θάρρος να αναλάβουμε τις ευθύνες και το χρέος που μας αναλογεί» τόνισε ο κ. Γεραπετρίτης.
Ειδικά για την περίφημη σύμβαση 717 που αφορά την εγκατάσταση συστήματος τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης είπε «Το 2016 έληγε η σύμβαση και το σύστημα τηλεδιοίκησης έπρεπε να παραδοθεί. Παραδόθηκε; Όχι. Παραδόθηκαν 17 από τους 52 σταθμούς και κανένα κέντρο τηλεδιοίκησης. Όλα αυτά συνιστούν εκπλήρωση της σύμβασης; Η απάντηση είναι ότι υπάρχουν ευθύνες διαχρονικές. Από το 2017 εως το 2019 δεν έγινε απολύτως τίποτα για την συμπληρωματική σύμβαση. Μεσολάβησαν 10 μήνες από την απόφαση του Ελεγκετικού Συμβουλίου για να υπογραφεί η σύμβαση . Γιατί;
Το 2016 έπρεπε να ολοκληρωθεί όλο το έργο. Δεν έγινε. Και από το 2017 εως το 2019 δεν έγινε απολύτως τίποτα. Δεν μπορώ να το πω διαφορετικά Καταθέτω όλα τα στοιχεία στα πρακτικά. Μου ζητήσατε με έμφαση να καταθέσω όσα πιστοποιούν την έκταση του παραδοθέντος έργου. Τα έχετε».
Τέλος, είπε ότι η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, είναι διοικητική και πως δεν υποκαθιστά τη Δικαιοσύνη σημειώνοντας πως το πρώτο της πόρισμα θα είναι έτοιμο πριν από το Πάσχα.