Quantcast

Γεραπετρίτης για τρένα: Δύο σταθμάρχες παντού – Στόχος η επανεκκίνηση έως το τέλος του μήνα

«Τρία επίπεδα ασφάλειας δεν τηρήθηκαν»

Τα βήματα και τα μέτρα για την επανεκκίνηση του σιδηρόδρομου «μόνο υπό συνθήκες απόλυτης ασφάλειας» ανέδειξε ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος και για θέματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Γεραπετρίτης, στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στον απόηχο της τραγωδίας στα Τέμπη.

 

Ο κ. Γεραπετρίτης ανέφερε ότι θα είναι υποχρεωτική η παρουσία δύο σταθμαρχών σε κάθε σταθμό, ενώ επεσήμανε ότι θα υπάρξει μείωση μεταφορικού έργου.

 

«Επιθυμία μας είναι ο σιδηρόδρομος να επανεκκινήσει το συντομότερο δυνατό χρόνο.Ενδεχομένως και έως το τέλος του μήνα» σημείωσε ερωτηθείς σχετικά, ενώ περιγράφοντας το πλαίσιο μείωσης του μεταφορικού έργου, μίλησε για μείωση συρμών – δρομολογίων ή και μείωση σταθμών που θα σταματά το τρένο. Εκανε, δε, λόγο για σύνθετο πλαίσιο, υπογραμμίζοντας ότι δεν πρόκειται να υλοποιηθεί αν δεν έχει εξασφαλιστεί το πρόσθετο επίπεδο ασφαλείας, με παράλληλη συνεννόηση με όλους τους φορείς.

Ως προς το δυστύχημα τα Τέμπη, τόνισε ότι είναι μια πρωτοφανής εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους και σημείωσε ότι «η οδύνη αυτή θα πρέπει να βρει μία κάθαρση». Ζήτησε επίσης συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για το ότι δεν κατέστη εφικτό να αποτραπεί το δυστύχημα.

«Τρία επίπεδα ασφάλειας δεν τηρήθηκαν»

Οπως ανέφερε, τρία επίπεδα ασφάλειας δεν τηρήθηκαν στα Τέμπη:

«Το τοπικό κέντρο τηλεδιοίκησης στη Λάρισα λειτουργούσε απόλυτα και αδιαλείπτως, δεν υπήρξε διακοπή της λειτουργίας στο τοπικό κέντρο. Το βράδυ έπρεπε να υπήρξε η αυτόματη χάραξη στον πίνακα πορείας, κάτι που δεν έγινε όμως» σημείωσε ο υπουργός.

Ένα δεύτερο επίπεδο ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού, η οποία δεν συντελέστηκε, συμπλήρωσε ο κ. Γεραπετρίτης.

«Ένα τρίτο επίπεδο, έπρεπε να υπάρξει παρακολούθηση στον ηλεκτρονικό πίνακα ελέγχου, μετά την αποχώρηση του τρένου από τη Λάρισα, και για μια απόσταση 5 χλμ. αφού έφυγε. Αν είχε γίνει η παρακολούθηση πάνω στον πίνακα μετά την αναχώρηση, θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο», συνέχισε ο υπουργός.

«Με ένα πλήρες, καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα, θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία»

Ο κ. Γεραπετρίτης σημείωσε ότι το τρένο μπήκε σε λανθασμένη γραμμή χωρίς να υπάρξει αντίδραση και από την πλευρά της αμαξοστοιχίας. «Δεν τα λέω αυτά για να τονίσω το ανθρώπινο λάθος. Υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση, αλλά αν είχαμε ένα πλήρες, καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα, θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία» υπογράμμισε.

Ανέφερε επίσης ότι θα υπάρξει πλαίσιο στήριξης των οικογενειών των θυμάτων που θα ανακοινωθεί σύντομα και το οποίο θα περιλαμβάνει όλα τα ζητήματα και όχι μόνο αποζημιώσεων.

«Απαιτείται περισσότερο και πιο εξειδικευμένο προσωπικό»

Ο υπουργός Επικρατείας υπογράμμισε ότι είναι προφανές ότι απαιτείται περισσότερο και πιο εξειδικευμένο προσωπικό στον σιδηρόδρομο. Οπως τόνισε, την τελευταία 15ετία, υπήρξε σημαντική μείωση λόγω των μνημονίων και ενός μαζικού κύματος συνταξιοδοτήσεων. Σε αυτό το σημείο αναφέρθηκε στις προσπάθειες ενίσχυσης του προσωπικού, λέγοντας ότι έγινε μια προσπάθεια με την παρούσα κυβέρνηση 1) μέσω κινητικότητας, 2) μέσω περίπου 200 προσλήψεων με δελτία παροχής υπηρεσίων, 3) μέσω δρομολόγησης 217 μόνιμων προσλήψεων με δύο διαγωνισμούς το 2021 και το 2022.

Απαντώντας σε ερώτηση του moneyreview.gr, ο υπουργός σημείωσε ότι υπάρχει σημαντική μείωση του προσωπικού. Μεγάλο πρόβλημα προέκυψε την τελευταία τριετία με μαζικές αποχωρήσεις λόγω συνταξιοδοτήσεων, σημείωσε. Όπως είπε, έγιναν γρήγορες κινήσεις με περίπου 200 άτομα που προσήλθαν με δελτίο παροχής υπηρεσιών. Εφόσον ολοκληρωθεί το σχήμα θα προσέλθουν επιπλέον 217 άτομα.

Σύμφωνα με τον υπουργό, επί ΣΥΡΙΖΑ είχαν προκηρυχθεί 35 θέσεις και είχαν προσληφθεί 24 άτομα. Θα υπάρξει ένα νέο οργανόγραμμα, είπε ο υπουργός, ενώ ήδη εκπονείται ένα νέο επιχειρησιακό σχέδιο που έχει να κάνει μεταξύ άλλων και με το οργανόγραμμα του προσωπικού. Οπως πρόσθεσε, θα υπάρξει στήριξη και στο επίπεδο της εκπαίδευσης και της επιμόρφωσης. Με ένα νέο σύστημα θα χρειάζονται και νέες τεχνολογικές δεξιότητες από τους εργαζόμενους, επεσήμανε.

 

Επικοινωνία Μητσοτάκη με Alstom Γαλλίας

Σε ό,τι αφορά την καθολική αναβάθμιση ηλεκτρονικών υποδομών (σηματοδότηση σε όλο το φάσμα του δικτύου και καθολική λειτουργία τηλεδιοίκησης), είπε ότι υπεγράφη σύμβαση για πρώτη φορά το 2014. Η σύμβαση αυτή, όπως ανέφερε ο υπουργός, αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 (περίπου σε ποσοστό 32%). Ωστόσο, όπως τόνισε, στο παραδοτέο υπήρχαν σφάλματα και ένα μόνο ποσοστό 18% ήταν γνήσια λειτουργικό, καθώς το υπόλοιπο έπρεπε να ανακατασκευαστεί. Ο υπουργός πρόσθεσε ότι το 2017 σταμάτησε η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρά σφάλματα.

Τόνισε επίσης ότι από το 2019 έγινε μια προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης και υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση το 2021. Οπως τόνισε, σήμερα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και η εκτίμηση είναι πως εντός του έτους θα γίνει και η παράδοση και του υπόλοιπου ποσοστού.

Σε αυτό το σημείο, υπογράμμισε πως ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επικοινώνησε με τον CEO της μητρικής εταιρείας Alstom Γαλλίας και έδωσε σαφή εντολή για επίσπευση όλων των διαδικασιών. Στο επόμενο διάστημα αναμένονται ανακοινώσεις για τους χρόνους αποπεράτωσης.

Νέο πλαίσιο για τις δολιοφθορές

Ο υπουργός Επικρατείας προανήγγειλε εξάλλου ότι θα αξιολογηθεί εκ νέου το πλαίσιο εκπαίδευσης προσωπικού, καθώς και ότι θα κατατεθεί διάταξη που θα προβλέπει αυστηρότερο πλαίσιο ως προς τις δολιοφθορές, τις κλοπές και τις καταστροφές στο δίκτυο.

Συμπλήρωσε, δε, ότι σήμερα στην Ελλάδα βρίσκεται κλιμάκιο του ευρωπαϊκού γραφείου για σιδηροδρόμους, ενώ υπήρξε επικοινωνία του πρωθυπουργού και με τον Γερμανό καγκελάριο Ολαφ Σολτς. Οπως πρόσθεσε, θα υπάρξει συνεργασία με αποστολή κλιμακίου από τη Γερμανία για την περαιτέρω διερεύνηση και κατάθεση προτάσεων ασφαλείας.

Ανέφερε επιπλέον ότι θα δρομολογηθεί η σύσταση του εθνικού οργανισμού διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών δυστυχημάτων.

Γιατί παραπέμπεται η Ελλάδα στο Ευρωδικαστήριο και ποιες συμβάσεις ελέγχονται;
Σε ερώτημα του moneyreview.gr, ο κ. Γεραπετρίτης απάντησε ότι υπάρχει μια σειρά από συμβάσεις που αφορούν στην αναβάθμιση υποδομών και δικτύου και τις εσωτερικές σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των εμπλεκόμενων (μεταξύ ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Hellenic Train). Αναφέρθηκε στη σύμβαση του ελληνικού Δημοσίου με τον Οργανισμό που βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στο ζήτημα της σύμβασης για τις άγονες γραμμές. Κάποιες έχουν υπογραφεί και άλλες βρίσκονται σε εξέλιξη, είπε.

Σε ερώτηση της «Κ» αν θα εγείρει ζητήματα αποζημίωσης από το Δημόσιο η Hellenic Train, ανέφερε ότι το Δημόσιο κατανοεί πως δεν θα υπάρξει ζήτημα αποζημίωσης και πρόσθεσε ότι η Πολιτεία βρίσκεται σε συνεννόηση με τη Hellenic Train.