«Εμείς ψηφίσαμε για μεγαλύτερες συντάξεις των νέων και η αντιπολίτευση το αντίθετο, τονίζει συνέντευξή του στα Παραπολιτικά, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης. Ο κ. Χατζηδάκης εξηγεί παράλληλα αναλυτικά πως θα λειτουργεί και ποιους αφορά το νέο σύστημα επικουρικής ασφάλισης.
Τι σηµατοδοτούν το νέο κυβερνητικό σχήµα και οι αλλαγές σε πρόσωπα και δοµές που έγιναν; Πώς κρίνετε τη στάση του πρώην Α/ΓΕΕΘΑ Ευάγγελου Αποστολάκη;
Ο πρόσφατος ανασχηµατισµός ήταν η τρίτη στοχευµένη παρέµβαση του πρωθυπουργού για την ενίσχυση της αποτελεσµατικότητας µιας κυβέρνησης που µέσα σε εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες έχει κατορθώσει να αξιολογείται θετικά από τους πολίτες. Ηµασταν και παραµένουµε προσανατολισµένοι στο αποτέλεσµα. Σε σχέση µε το δεύτερο ερώτηµά σας, παρότι δεν µου αρέσει να µιλάω για πρόσωπα, πιστεύω ότι ο κ. Αποστολάκης ζηµίωσε τον εαυτό του.
Ζηµιώθηκε όµως και η υπόθεση της συναίνεσης. Ενώ ο κ. Μητσοτάκης κινήθηκε προς την κατεύθυνση που ζήτησε ο κ. Τσίπρας για συναίνεση στα ζητήµατα της πολιτικής προστασίας, στη συνέχεια ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ αντέδρασε σαν κάποιος που ρίχνει µία τουφεκιά στον αέρα και τροµάζει µόνος του από τον θόρυβο! Με άλλα λόγια, πρότεινε συναίνεση, έγινε πρόταση σε δικό του άνθρωπο και ο ίδιος στη συνέχεια αντέδρασε χολερικά σε αυτήν την πρόταση. ∆εν πιστεύει ο κ. Τσίπρας στη συναίνεση! Πιστεύει στο δόγµα «Ή τους τελειώνουµε ή µας τελειώνουν». ∆εν εννοεί τίποτα περί συνεργασίας και συναντίληψης. Εχει µετατρέψει το κόµµα του σε µια θεατρική πολιτική παράσταση.
Ψηφίστηκε το νοµοσχέδιο για την επικουρική ασφάλιση, χωρίς στήριξη από κάποιο κόµµα της αντιπολίτευσης. Πότε ξεκινά η εφαρµογή του;
Είναι ένα σύστηµα για τη νέα γενιά, βασισµένο στην πολιτική των προηγµένων ευρωπαϊκών χωρών. Ολοι οι νεοεισερχόµενοι στην αγορά εργασίας από 01.01.2022 και, προαιρετικά, οι εργαζόµενοι µέχρι 35 ετών από 01.01.2023 θα µεταβούν, από το σηµερινό σύστηµα, όπου βάζουν τις εισφορές τους σε έναν µεγάλο κουβά για να παίρνουν συντάξεις οι σηµερινοί συνταξιούχοι, στο νέο σύστηµα των «ατοµικών κουµπαράδων».
Θα δηµιουργηθούν, δηλαδή, ατοµικοί λογαριασµοί, στους οποίους θα αποταµιεύονται οι εισφορές τους. Θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέγουν το επενδυτικό προφίλ (συντηρητικό, ισορροπηµένο, επιθετικό) µε βάση, το οποίο θα επενδύονται αυτές οι εισφορές και θα µπορούν να το αλλάζουν κάθε πέντε χρόνια. Ενώ θα µπορούν και να παρακολουθούν την εξέλιξη των αποταµιεύσεών τους ανά πάσα στιγµή (µέσω κινητού, π.χ.), όπως κάνουν και µε το e-banking. Με λίγα λόγια, οι νέοι ασφαλισµένοι θα έχουν έλεγχο πάνω στη σύνταξή τους! Με βάση την εµπειρία των χωρών που εφαρµόζουν αυτό το σύστηµα στην Ε.Ε. και τον ΟΟΣΑ, δηµιουργείται προοπτική για υψηλότερες επικουρικές από 43% µέχρι 68% σε σχέση µε τις σηµερινές. Οι νέοι θέλουν νέα πράγµατα και η κυβέρνηση «ακούει» αυτό το µήνυµα.
Πώς θα εξασφαλιστεί η γενναία κρατική χρηµατοδότηση που απαιτεί;
Η χρηµατοδότηση που απαιτείται δεν είναι τόσο υψηλή, αν σκεφτούµε ότι θα απαιτηθούν επιπλέον 120 εκατοµµύρια ετησίως σε έναν προϋπολογισµό που δίνει κάθε χρόνο για τις συντάξεις 15 δισε[1]κατοµµύρια ευρώ! Είναι µια επένδυση που είµαστε διατεθειµένοι να κάνουµε, ώστε να δώσουµε µια καλύτερη προοπτική για τις επικουρικές συντάξεις των νέων. Αντίστοιχα ζητήµατα έχουν αντιµετωπιστεί άλλωστε και στις υπόλοιπες ευρω[1]παϊκές χώρες που έχουν υιοθετήσει ένα παρόµοιο σύστηµα, π.χ. Σουηδία, ∆ανία, Ολλανδία κ.λπ.
∆εν υπάρχει όµως κίνδυνος για τις µελλοντικές συντάξεις των νέων λόγω των αγορών;
Κανένας απολύτως. Περιλαµβάνεται στο νοµοσχέδιο ρητή εγγύηση ότι, ακόµη και στην απίθανη περίπτωση που κάτι πάει στραβά µε τις αγορές, όσοι ενταχθούν στο νέο σύστηµα θα πάρουν πίσω τις εισφορές τους συν τον πληθωρισµό. Αυτά τα περί τζόγου ήταν κινδυνολογίες του κ. Τσίπρα, που έπεσαν στο κενό. Εµείς ψηφίσαµε για µεγαλύτερες συντάξεις των νέων και η αντιπολίτευση το αντίθετο. Η στάση τους θα οδηγούσε στο να παραµείνει το σηµερινό -καταδικασµένο στη συνείδηση των νέων – σύστημα.
Πώς θα επιλεγεί η διοίκηση του νέου Ταµείου Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης;
Το ΤΕΚΑ θα είναι Νοµικό Πρόσωπο ∆ηµοσίου ∆ικαίου και θα διαχειρίζεται τους προσωπικούς «κουµπαράδες» των νέων ασφαλισµένων. Το διοικητικό του συµβούλιο θα έχει αυξηµένα προσόντα και θα επιλέγεται µέσα από ενισχυµένες διαδικασίες διαφάνειας συγκριτικά µε τον υπόλοιπο δηµόσιο τοµέα. ∆ηλαδή, µε ανοιχτό διαγωνισµό και προεπιλογή από ανεξάρτητο Συµβούλιο Επιλογής, που θα απαρτίζεται από τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ, την πρόεδρο της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, τον υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, τον γενικό διευθυντή του Ο∆∆ΗΧ και έναν καθηγητή ΑΕΙ. Ειδικά ο πρόεδρος του ∆.Σ. θα υπόκειται σε δηµόσια ακρόαση και γνώµη από την Επιτροπή Θεσµών και ∆ιαφάνειας της Βουλής. Ενώ ο διευθύνων σύµβουλος θα πρέπει να είναι πιστοποιηµένος στη διαχείριση χαρτοφυλακίων, να έχει πολυετή εµπειρία σε αντίστοιχες θέσεις και θα προεπιλέγεται από το Συµβούλιο ∆ιοίκησης έπειτα από ανοιχτό διαγωνισµό. Το κράτος θα έχει ισχυρή εποπτεία του Ταµείου, τα δε κεφάλαιά του θα επενδύονται µε αυστηρά και διαφανή κριτήρια. Εχουν γίνει διαχρονικά πολλά λάθη στο Ασφαλιστικό. Είµαστε αποφασισµένοι ,ακολουθώντας τον δρόµο της Ευρώπης, να µη γίνουν άλλα.
Πόσες εκκρεµείς συντάξεις υπάρχουν σήµερα και τι στόχο βάζετε µέχρι το τέλος του έτους;
Σύµφωνα µε την τελευταία έκθεση του συστήµατος «Ατλας», οι εκκρεµείς κύριες συντάξεις µειώθηκαν τον Ιούνιο σε 130.510, έναντι 155.000 τον Ιανουάριο. Πρόκειται για µείωση για 9ο συνεχόµενο µήνα. Αλλά το αποτέλεσµα αυτό δεν µας αρκεί καθόλου. Για αυτό έχουµε ξεκινήσει µια συντονισµένη προσπάθεια (απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης συντάξεων µε τον νόµο 4798/2021, 2.000 καινούργιοι ηλεκτρονικοί υπολογιστές στον ΕΦΚΑ, ειδική οµάδα στο «πράσινο» κτίριο του ΕΦΚΑ για την απονοµή των διαδοχικών συντάξεων, πιστοποιηµένοι δικηγόροι και λογιστές κ.λπ.) που θα µας επιτρέψει να επιταχύνουµε πολύ περισσότερο την έκδοση των συντάξεων. Υπολογίζουµε ότι, ενώ το καλοκαίρι του 2019 έβγαιναν περίπου 10.000 συντάξεις τον µήνα και φέτος το καλοκαίρι φτάσαµε στις 20.000 συντάξεις τον µήνα, σε 2-3 µήνες από σήµερα θα έχουµε φτάσει στις 30.000 συντάξεις τον µήνα, έτσι ώστε µέχρι το τέλος του έτους η κατάσταση να έχει βελτιωθεί αισθητά.
Συζητήθηκε πολύ η ανακοίνωση που εκδώσατε σχετικά µε το νέο πλαίσιο για τις απεργίες και κατηγορηθήκατε ότι περιορίζετε πολύ το δικαίωµα των εργαζοµένων να απεργήσουν. Τι απαντάτε;
Αναφέρεστε στην εγκύκλιο που εκδόθηκε κατ’ εφαρµογή του νόµου για την προστασία της εργασίας. Και ρωτώ: Είναι άραγε περιορισµός του δικαιώµατος της απεργίας η πρόβλεψη για προσωπικό ελάχιστης εγγυηµένης υπηρεσίας (ένα τρίτο) στις επιχειρήσεις κοινής ωφελείας (π.χ. µετρό), ώστε να µην ταλαιπωρείται το κοινωνικό σύνολο από τις απεργίες; Ετσι γίνεται σε πάρα πολλές ευρωπαϊκές χώρες. Είναι άραγε άδικο να µην επαναπροκηρύσσεται από µια δευτεροβάθµια οργάνωση µια απεργία που έχει κριθεί ήδη παράνοµη; Είναι υπερβολικό να έχει αστική ευθύνη κάποιος συνδικαλιστής που προβαίνει σε παράνοµες πράξεις κατά τη διάρκεια µιας απεργίας, ιδιαίτερα µάλιστα όταν αυτή γίνεται καταχρηστικά; Ή είναι µήπως αντεργατικό να υπάρχει διαφάνεια στο συνδικαλιστικό κίνηµα, έτσι ώστε µέσω των ηλεκτρονικών µητρώων να γνωρίζουµε όλοι ποια είναι τα υπαρκτά σωµατεία και ποια τα σωµατεία-σφραγίδες; Τι θέλει άραγε η αντιπολίτευση; Εν ονόµατι της δήθεν υπεράσπισης του συν[1]δικαλισµού, να διαιωνίζουµε φαινόµενα παρανοµίας και ασυδοσίας; Αλλο συνδικαλισµός και άλλο ασυδοσία.