Δύο δανειακές συμβάσεις του Δημοσίου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), συνολικού ύψους 330 εκατ. ευρώ, υπεγράφησαν στο υπουργείο Οικονομικών.
Η πρώτη αφορά στη συγχρηματοδότηση από πλευράς ΕΤΕπ για την κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι στην Κρήτη, ύψους 180 εκατ. ευρώ (σε τέσσερις δόσεις).
Το συνολικό κατασκευαστικό κόστος ανέρχεται σε 517 εκατ. ευρώ και το δάνειο θα είναι 28ετούς διάρκειας. Το Δημόσιο θα κατέχει πλειοψηφικό ποσοστό και τη διαχείριση αναλαμβάνει ιδιώτης με 35ετή σύμβαση παραχώρησης. Σήμερα, στο υπάρχον αεροδρόμιο «Ν. Καζαντζάκης» (που θα πάψει να λειτουργεί μόλις τεθεί σε λειτουργία το νέο) διακινούνται περίπου 8 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως, ενώ το νέο αεροδρόμιο θα βασίζεται κυρίως σε διεθνείς πτήσεις. Η κατασκευή του αναμένεται να διαρκέσει μία πενταετία και το έργο θα συμπεριλαμβάνει έναν αυτοκινητόδρομο μήκους 18 χλμ. και οδούς πρόσβασης μήκους 6 χλμ.
Η δεύτερη δανειακή σύμβαση αφορά στο τρίτο μέρος συνολικότερου «Έργου» για τη συγχρηματοδότηση εκ μέρους της ΕΤΕπ μέρους της εθνικής συμμετοχής για την κάλυψη επιλεγμένων επιχειρησιακών προγραμμάτων που συγχρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκούς πόρους της προγραμματικής περιόδου 2014- 2020, ύψους 150 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, το νέο δάνειο θα επιτρέψει στο επενδυτικό πρόγραμμα να παρέχει αυξημένη στήριξη προς μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, βοηθώντας, μεταξύ άλλων, επιχειρήσεις να αναπτύξουν νέες αγορές και να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους. Θα συμβάλει, επίσης, στη βελτίωση των δεξιοτήτων και στη ενίσχυση των ικανοτήτων των επιχειρήσεων.
Όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος είχε και κατ’ ιδίαν συνάντηση με τον αντιπρόεδρο της ΕΤΕπ Andrew McDowell, η ΕΤΕπ διαδραματίζει ουσιαστικό ρόλο στη στήριξη της ελληνικής οικονομίας, με την ενίσχυση της ρευστότητας και τη στήριξη επενδυτικών σχεδίων, αλλά και την παροχή τεχνικής βοήθειας. Από το 2011, οι δανειακές συμβάσεις με την ΕΤΕπ είναι περίπου 13 δισ. ευρώ και ειδικά πέρυσι ήταν άνω των 2 δισ. ευρώ. Εκτίμησε δε, ότι το τρέχον έτος οι δανειακές συμβάσεις μπορούν να υπερβούν τα 3,1 δισ. ευρώ, τόσο για έργα δημοσίου συμφέροντος, όσο και ιδιωτικού.
Σύμφωνα με τον υπουργό, επιδίωξη είναι η επιτάχυνση των συμφωνημένων χρηματοδοτήσεων και η διεύρυνση των τομέων ιδιαίτερα στο πεδίο της κλιματικής αλλαγής και του περιβάλλοντος. Παράλληλα, στόχος είναι η ενίσχυση της ρευστότητας του τραπεζικού συστήματος για τη χρηματοδότηση μικρομεσαίων επιχειρήσεων, η ενίσχυση της υποστήριξης χρηματοδότησης των επενδύσεων του ιδιωτικού τομέα συμπεριλαμβανομένων των ξένων ιδιωτικών επενδύσεων στη χώρα, καθώς και η χρηματοδότηση της επενδυτικής πολιτικής της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών και Περιουσίας (υπερταμείο). Σύμφωνα με πληροφορίες, διεξάγονται προκαταρκτικές συζητήσεις με την ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση και του έργου στο Ελληνικό.
Από την πλευρά του, ο κ. McDowell ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως η ΕΤΕπ θα συνεχίσει να στηρίζει την Ελλάδα και δεν έχει σκοπό να μειώσει την παρουσία της στη χώρα. Επεσήμανε δε, πως βασική προτεραιότητά της είναι να μπορέσει η χώρα να επανέλθει στα προ κρίσης επίπεδα. Ενώ, ειδικά για το αεροδρόμιο είπε ότι χαιρετίζει τη δέσμευση που έχει αναληφθεί για ανάπλαση της περιοχής του υπάρχοντος αεροδρομίου του Ηρακλείου, από την οποία θα προκύψουν οικονομικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη και πως αυτή η ανάπλαση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος των όρων του δανείου.
Σημειώνεται ότι τις δανειακές συμβάσεις υπέγραψαν ο αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ, ο υπουργός Οικονομικών, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής και τον υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Γιάννης Τσακίρης, παρουσία του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνη Γεωργιάδη.