Μπορεί το πλοίο «Παναγιώτης», το φημισμένο ναυάγιο, να αποτελεί σήμα κατατεθέν της Ζακύνθου, ωστόσο σήμερα το πανέμορφο νησί του Ιονίου απειλείται από ένα διαφορετικό ναυάγιο, αυτό της αποτυχίας μιας σημαντικής επένδυσης, που θα άλλαζε για πάντα τη θέση του νησιού στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.
Η υπόθεση
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το 2014 η Ελλάδα είναι στο μέσον μιας πρωτόγνωρης οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής κρίσης.
Η οικονομία βρίσκεται στο ναδίρ, με τις επιχειρήσεις να προχωρούν σε αποεπενδύσεις και την ανεργία να εκτινάσσεται στα ύψη. Είναι τότε που μια είδηση σπάει τη μονοτονία της πολιτικής αντιπαράθεσης: «Το Κατάρ επενδύει στη Ζάκυνθο». Τα επενδυτικά σχέδια ξεκίνησαν όταν η «Al Rayyan», μία από τις μεγαλύτερες κρατικές εταιρείες επενδύσεων του Κατάρ, αγόρασε μια μεγάλη -πλην αναξιοποίητη- έκταση στα ορεινά της Ζακύνθου. Αυτή ήταν η αρχή μιας Οδύσσειας που τα είχε όλα: Μακροχρόνιες δικαστικές διαμάχες, πολιτική σπέκουλα, αλλά και μια οργανωμένη επιχείρηση αντιεπενδυτικής υστερίας, με ευφάνταστους μύθους και συνωμοσιολογικά σενάρια για τα σχέδια των επενδυτών.
Η Ελλάδα δεν ήταν ποτέ επενδυτικός παράδεισος
Η Ελλάδα δεν ήταν ποτέ επενδυτικός παράδεισος. Το ασταθές φορολογικό περιβάλλον, η αργή απονομή δικαιοσύνης και η γραφειοκρατία στις αδειοδοτήσεις είναι μερικές από τις χρόνιες ασθένειες του ελληνικού κράτους που κράτησαν μακριά από τη χώρα μας εκατοντάδες επενδύσεις.
Το ίδιο θα είχε ήδη συμβεί και με την επένδυση στη Ζάκυνθο, αν το 2019 η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν άλλαζε το διεθνές επενδυτικό αφήγημα της χώρας. Τόσο το ξεπάγωμα της επένδυσης στο Ελληνικό όσο και τα ξένα κεφάλαια που προσέλκυσε η παρούσα κυβέρνηση έκαναν τους εξ ανατολών επενδυτές της Ζακύνθου να δώσουν μια μικρή παράταση στα σχέδιά τους.
Το project της επένδυσης στη Βορειοδυτική Ζάκυνθο
Σύμφωνα με έγκυρες πηγές, κοντά στην ομάδα που σχεδιάζει το project τον τελευταίο χρόνο έχει εμφανιστεί ένας νέος ιδιώτης επενδυτής από το Κατάρ με διάθεση και ενθουσιασμό να υλοποιήσει μια επένδυση στη Βορειοδυτική Ζάκυνθο, η οποία θα μπορούσε να ξεπεράσει το 1,1 δισ. ευρώ. Οι ίδιες πηγές επιβεβαιώνουν πως το έργο σχεδιάζεται από ένα από τα κορυφαία αρχιτεκτονικά γραφεία στον κόσμο, μαζί με μια ελληνική ομάδα designers.
«Πράσινες» και «έξυπνες» τεχνολογίες, σε συνδυασμό με όλες τις νέες φιλικές προς το περιβάλλον υποδομές, θα αποτελέσουν πρότυπο για το μέλλον της πολυτελούς, βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, καθώς και για την προστασία του φυσικού τοπίου και την ενίσχυση της τοπικής κοινωνίας. Αξίζει να σημειωθεί πως το έργο έχει σχεδιαστεί πάνω στις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης, σε μια περιοχή που έχει απειληθεί πολλές φορές από φυσικές καταστροφές, όπως πυρκαγιές. Στην καρδιά της επένδυσης φαίνεται να βρίσκονται έως και τρία μοναδικά ξενοδοχεία, τα οποία συνδυαστικά θα διεκδικήσουν τον τίτλο του πολυτελέστερου resort της Μεσογείου.
Το σκληρό πρέσινγκ που ασκούν όσοι είναι κατά του έργου δεν αντανακλά τις φιλοδοξίες των κατοίκων του νησιού για ανάπτυξηΕκτός από τα ξενοδοχεία, το έργο -εφόσον προχωρήσει- θα περιλαμβάνει αναβάθμιση της τοπικής μαρίνας, κατασκευή δημόσιων αθλητικών εγκαταστάσεων, κέντρο ευεξίας και νέες κατοικίες, που θα ενσωματωθούν στον χαρακτήρα της περιοχής – όλα σχεδιασμένα και κατασκευασμένα μέσα από μια βιώσιμη προσέγγιση, που συνδυάζει αρμονικά την οικονομική ανάπτυξη με τη φυσική ομορφιά του νησιού. Το έργο αυτό φαίνεται πως θα διαθέτει, επίσης, φωτοβολταϊκά πάρκα, με στόχο να παράγει την ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνει το καλοκαίρι, αφήνοντας θετικό ενεργειακό αποτύπωμα στο δίκτυο σε περιόδους εκτός αιχμής.
Πρόκειται για ένα πρωτοποριακό μοντέλο αειφόρου ανάπτυξης, όχι μόνο για την περιοχή, αλλά και για την τουριστική βιομηχανία της χώρας. Εν ολίγοις, από τις συζητήσεις με όσους γνωρίζουν σχετικά με το έργο φαίνεται να υπάρχει πρόθεση από τον νέο επενδυτή να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα, «ανοικτό» σε όλους, που όμοιό του δεν υπάρχει στο νησί, με ανέσεις και υπηρεσίες που θα απολαμβάνουν οι διεθνείς επισκέπτες και θα ωφελήσουν την τοπική κοινωνία. Το καινοτόμο αυτό έργο θα έφερνε ένα νέο μοντέλο βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης, με σημαντικές προοπτικές για τους κατοίκους της περιοχής και της Ελλάδας γενικότερα.
Αντιδράσεις που δεν αντανακλούν τις φιλοδοξίες των κατοίκων για ανάπτυξη
Όμως, όπως και τα εμβόλια, έτσι και οι επενδύσεις έχουν και τους αρνητές τους. Το είδαμε στο Ελληνικό, τότε που ο δήμαρχος της πόλης καλούσε σε ξεσηκωμό τους κατοίκους της περιοχής. Το ξαναείδαμε και στα περιφερειακά αεροδρόμια, τότε που ο ΣΥΡΙΖΑ κήρυττε τον πόλεμο σε όποιον τολμούσε να βάλει χέρι στους εγκαταλελειμμένους αερολιμένες της χώρας. Σήμερα πολλά έχουν αλλάξει. Οι αντιδράσεις απέναντι στις επενδύσεις έχουν περιοριστεί σε μικρές ομάδες ειδικών συμφερόντων και σε άτομα με ιδεολογικές αγκυλώσεις.
Η συντριπτική πλειονότητα της ελληνικής κοινωνίας όχι μόνο αποδέχεται, αλλά αποζητά πλέον ιδιωτικές επενδύσεις που δημιουργούν ανάπτυξη, θέσεις εργασίας και αναβάθμιση τοπικών υποδομών.
Αν οι πληροφορίες ευσταθούν, η επένδυση στη Ζάκυνθο φαίνεται να έχει όλα εκείνα τα θετικά χαρακτηριστικά που την καθιστούν πραγματικά επωφελή, καθώς θα προσφέρει άμεσα και έμμεσα θέσεις εργασίας σε εκατοντάδες κατοίκους του νησιού και θα πολλαπλασιάσει την αξία της ακίνητης περιουσίας για όλους στην περιοχή.
Το σίγουρο είναι πως το σκληρό πρέσινγκ που ασκούν όσοι είναι κατά του έργου δεν αντανακλά τις φιλοδοξίες των κατοίκων της Ζακύνθου για ανάπτυξη και αναβάθμιση του τουρισμού, ούτε συμβαδίζει με τις επενδυτικές βλέψεις της κυβέρνησης. Ηδη υπάρχουν φήμες ότι η υπομονή του νέου επενδυτή αρχίζει να εξαντλείται. Εάν συνεχιστούν οι αρνητικές αντιδράσεις, θα μπορούσαμε να οδηγηθούμε στο ναυάγιο μιας σημαντικής για τη Ζάκυνθο και τον ελληνικό τουρισμό επένδυσης. Είναι πλέον στο χέρι της κυβέρνησης, και πιο συγκεκριμένα του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνι Γεωργιάδη, να αποτρέψει κάτι τέτοιο, προς όφελος της Ζακύνθου και της χώρας.
Πηγή: parapolitika.gr