Ρωσία: Tα brands που θέλουν αλλά δεν μπορούν να φύγουν

Τι τις εμποδίζει να κλείσουν τα καταστήματά τους

Η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία οδήγησε πολλές επιχειρήσεις να εγκαταλείψουν τη Ρωσία, αλλά ορισμένες εξακολουθούν να έχουν ανοιχτά καταστήματα στη χώρα και λένε ότι δεν μπορούν να τις κλείσουν.

Οι Marks and Spencer, Burger King και οι ξενοδοχειακοί όμιλοι Marriott και Accor περιορίζονται από πολύπλοκες συμφωνίες franchise που τους εμποδίζουν να αποσυρθούν.

Οι εταιρείες έχουν αναθέσει τις ρωσικές επιχειρήσεις σε τρίτους και δεν κατέχουν τις δραστηριότητες που φέρουν το όνομά τους.

Και έχουν σχεδόν χίλια σημεία πώλησης ακόμα ανοιχτά στη Ρωσία.

Η M&S έχει 48 καταστήματα και η Burger King έχει 800 εστιατόρια που είναι ακόμα ανοιχτά, ενώ η Marriott και η Accor έχουν ανοιχτά 28 και 57 ξενοδοχεία αντίστοιχα.

Το BBC αναφέρει ότι τα εν λόγω brands έχουν δεσμευτεί σε νόμιμες συμφωνίες franchise, γεγονός που τους καθιστά δύσκολο να αφαιρέσουν το όνομά τους από τους δρόμους και τα εμπορικά κέντρα της Ρωσίας.

Πολλές δυτικές εταιρείες έχουν συνάψει τέτοιες συμφωνίες για δεκαετίες. Για παράδειγμα, τα καταστήματα Marks and Spencer λειτουργούν από μια τουρκική εταιρεία με την ονομασία FiBA, η οποία κατέχει τα δικαιώματα πώλησης των προϊόντων του λιανοπωλητή σε όλη την Ανατολική Ευρώπη από το 1999. Ο γίγαντας λιανικής έχει δηλώσει ότι έχει αναστείλει τις αποστολές των προϊόντων του στη FiBA ως απάντηση στον πόλεμο.

Εν τω μεταξύ, ο ιδιοκτήτης του Burger King Restaurant Brands International είπε επίσης στο BBC τα εστιατόρια του διοικούνται από δικαιοδόχους. Αυτές οι «μακροχρόνιες νομικές συμφωνίες δεν μπορούν εύκολα να αλλάξουν στο άμεσο μέλλον», ανέφερε.

Είναι κατανοητό ότι οι ξενοδοχειακές ομάδες Marriott, IHG και η γαλλική αλυσίδα Accor, η οποία έχει μεταξύ των εμπορικών σημάτων της τα Ibis και Novotel, λειτουργούν στη Ρωσία με παρόμοιες συμφωνίες.

Η Marriott είπε στο BBC ότι τα ξενοδοχεία της στη Ρωσία ανήκουν σε τρίτα μέρη, αλλά είπε ότι «θα συνεχίσει να αξιολογεί την ικανότητα αυτών των ξενοδοχείων να παραμένουν ανοιχτά», υποδηλώνοντας ότι εξετάζει τις συμφωνίες franchise της.