Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Αρχική εφαρμογή σε τράπεζες – σούπερ μάρκετ

Πότε μπαίνει σε λειτουργία

Ο εντοπισμός των παραβατών εργοδοτών και η αντιμετώπιση της «μαύρης εργασίας» αλλά και των απλήρωτων υπερωριών φαίνεται ότι περνά μέσα από τον δρόμο της ψηφιοποίησης της αγοράς εργασίας.

 

 

Και στο υπουργείο Εργασίας θεωρούν ότι η ψηφιακή κάρτα εργασίας αποτελεί ένα από τα βασικά κλειδιά που θα μπορέσουν να φρενάρουν τους επιρρεπείς σε παραβάσεις εργοδότες.

Πότε μπαίνει σε λειτουργία

Η ψηφιακή κάρτα εργασίας μπαίνει σε λειτουργία τον Ιούνιο του 2022 και θα έχει τη δυνατότητα να καταγράφει ηλεκτρονικά τις συνολικές ώρες εργασίας κάθε εργαζόμενου, όλες τις νόμιμες υπερωρίες, όπως επίσης και τον προβλεπόμενο ημερήσιο χρόνο ανάπαυσης – διακοπής από τη δουλειά.

Στο σύστημα θα απεικονίζεται επίσης, ο μισθός και σε επίπεδο ώρας, ενώ θα υπάρχουν προβλέψεις σε τεχνικό επίπεδο για όλες τις ειδικές συνθήκες που καταγράφηκαν κατά τη διαβούλευση, όπως ενδεικτικά εργασίες εκτελούμενες έξω από την έδρα της επιχείρησης, επαγγελματικά ταξίδια, έκτακτη απουσία του εργαζόμενου για προσωπικούς λόγους κ.λπ.

Πού θα υλοποιηθεί πρώτα

Το μέτρο αυτό αναμένεται να υλοποιηθεί πρώτα στις μεγάλες επιχειρήσεις, όπως είναι οι τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ, ενώ σταδιακά θα επεκταθεί σε όλους τους κλάδους, ώστε όλες οι εργασιακές σχέσεις να «ακτινογραφούνται» από τον νέο «ηλεκτρονικό εγκέφαλο» του υπουργείου Εργασίας.

Πρόσβαση των εργαζομένων σε όλες τις πληροφορίες του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» για τον εργασιακό τους βίο

Το πρώτο βήμα, το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη, είναι οι εργαζόμενοι να έχουν ηλεκτρονικά πλήρη πρόσβαση σε όλες τις πληροφορίες που καταχωρίζονται στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ» σχετικά με τον εργασιακό τους βίο. Μέσω της νέας εφαρμογής που έθεσε σε λειτουργία το υπουργείο Εργασίας, κάθε εργαζόμενος μπορεί να δει ο ίδιος όσα έχει δηλώσει ο εργοδότης του για εκείνον.

Η αναζήτηση των πληροφοριών γίνεται μέσω του myΕrgani.gov.gr και ο εργαζόμενους έχει τρεις βασικές επιλογές, να ενημερωθεί για τις σχέσεις εργασίας με τους εργοδότες που έχει απασχοληθεί (εφόσον έχουν δηλωθεί στο πληροφοριακό σύστημα Εργάνη), να αναζητήσει όλες τις δηλώσεις (έντυπα) που έχουν υποβληθεί στο σύστημα Εργάνη από τους εργοδότες του και τέλος να έχει πρόσβαση σε όλες τις πληρωμές που έχει λάβει από το υπουργείο Εργασίας, στο πλαίσιο των μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας.

Με αυτό τον τρόπο, επιτυγχάνεται ο αμοιβαίος έλεγχος της δήλωσης του ωραρίου, της υπερεργασίας, των υπερωριών κλπ. τόσο από τους εργαζόμενους όσο και από τους εργοδότες με «κόφτες» που θα αποκλείουν τις παράτυπες δηλώσεις.
Μόλις τελειοποιηθεί η «μήτρα» της κάρτας εργασίας, δηλαδή του ηλεκτρονικού συστήματος που θα υποδέχεται τις πληροφορίες που θα καταχωρούν ψηφιακά εργαζόμενοι και εργοδότες θα ξεκινήσει η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας.

Η ψηφιακή κάρτα ενδέχεται να είναι μία εφαρμογή στο κινητό

Η ψηφιακή κάρτα δεν θα είναι απαραίτητα μια κάρτα σε φυσική μορφή, όπως αυτές που χρησιμοποιούν ήδη φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, εφαρμόζοντας συστήματα ωρομέτρησης του χρόνου εργασίας. Ενδέχεται να είναι μια εφαρμογή στο κινητό και ένα πρόγραμμα στους υπολογιστές της επιχείρησης, διασυνδεδεμένα αμφότερα με το Εργάνη.

Το «κερασάκι στην τούρτα» θα μπει με την αναβάθμιση του συστήματος «ΕΡΓΑΝΗ» σε «ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ», κάτι που αναμένεται να συμβεί εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους.

Ο στόχος του υπουργείου Εργασίας

Στόχος του υπουργείου Εργασίας είναι μέσω της βελτίωσης του συστήματος να μειωθεί ο διοικητικός φόρτος για τις επιχειρήσεις, να απλοποιηθούν οι διαδικασίες μέσω της κατάργησης των πολλαπλών δηλώσεων για το ίδιο αντικείμενο που υποχρεούνται να υποβάλλουν σήμερα οι εργοδότες και να ψηφιοποιηθούν οι διαδικασίες που μέχρι σήμερα πραγματοποιούνται χειρόγραφα, όπως η υποβολή εκπρόθεσμων και τροποποιητικών δηλώσεων ΟΑΕΔ και η διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής ώστε να καλύψει επιπλέον κατηγορίες απασχολούμενων.

Πηγή: powergame.gr