Οι συνέπειες από τα lockdown της Κίνας -εν όψει μάλιστα ενδεχόμενης καραντίνας και στο Πεκίνο- είναι πλέον μετρήσιμες για τις πολυεθνικές του πλανήτη, καθώς αποτυπώνονται αυξημένα κόστη, μειωμένα έσοδα ή έστω επιβράδυνση της ανάπτυξης, λόγω της παρατεταμένης αποκοπής της βιομηχανικής δραστηριότητας στη Σαγκάη και σε άλλα παραγωγικά κέντρα και λόγω μείωσης της κατανάλωσης στην κινεζική αγορά.
Από τη General Electric και τη Mercedes Benz ως την Apple ή την Kering, μητρική εταιρεία της Gucci, διαπιστώνονται απώλειες κερδών, εντεινόμενες αναταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες και αβεβαιότητα για το επιχειρηματικό κλίμα που θα διαμορφωθεί μέσα στο επόμενο διάστημα, με δεδομένη και την πολιτική «μηδενικών κρουσμάτων» (Zero-Covid) του Πεκίνου.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της General Electric Λάρι Καλπ, «συνολικά τα ζητήματα στις εφοδιαστικές αλυσίδες, ο πόλεμος Ρωσίας-Ουκρανίας και οι συνέπειες από τον κορονοϊό στην Κίνα επηρέασαν αρνητικά τα έσοδα τριμήνου κατά περίπου 6 ποσοστιαίες μονάδες». Παρότι ο Καλπ δεν αναθεώρησε τις εκτιμήσεις για τα κέρδη της εταιρείας που είχαν ανακοινωθεί τον Ιανουάριο και κυμαίνονταν μεταξύ 2,80-3,50 δολάρια ανά μετοχή και μεταξύ 5,5 δισ-6,5 δισ. δολάρια σε ελεύθερες ταμειακές ροές, υπογράμμισε πως η εταιρεία αναμένεται να «πιάσει» τις κατώτερες τιμές του φάσματος.
Ένας ακόμη βιομηχανικός γίγαντας των ΗΠΑ, η 3M, ανακοίνωσε πως τα λοκ-ντάουν της Κίνας και η κατάσταση στην Ουκρανία έχουν επιβραδύνει τις πωλήσεις τον Απρίλιο. Η εταιρεία που δυσκολεύεται ήδη να διαχειριστεί τις ελλείψεις σε μικροτσίπ και τα αυξημένα κόστη των πρώτων υλών, δήλωσε πως θα προχωρήσει σε αύξηση των τιμών.
Οι προμηθευτές της Apple
Την ίδια ώρα, όπως γράφουν οι Financial Times, οι μισοί από τους 200 μεγαλύτερους προμηθευτές της Apple έχουν τις εγκαταστάσεις τους μέσα ή γύρω από τη Σαγκάη. Τα στοιχεία, προερχόμενα από ανάλυση του Nikkei Asia, δείχνουν πως περισσότερες από 70 μονάδες παραγωγής στην επαρχία Γιανγκσού προμηθεύουν κατευθείαν τον αμερικανικό τεχνολογικό γίγαντα, οι πιο πολλές σε γειτονικές πόλεις της Σαγκάης, ενώ ακόμη 30 μονάδες παραγωγής βρίσκονται μέσα στη Σαγκάη, είτε πρόκειται για την Pegatron, την εταιρεία που συναρμολογεί εξαρτήματα των iPhone είτε για την κατασκευάστρια των iPad, Compal Electronics.
Σύμφωνα με το Reuters, οι κινεζικές πόλεις σε ολικά και μερικά lockdown φτάνουν τις 40 -το CNN τις υπολογίζει σε τουλάχιστον 27, ενώ εκτιμά πως οι περιορισμοί επηρεάζουν συνολικά 180 εκατ. ανθρώπους. Μόνο στη Σαγκάη, σχεδόν το σύνολο των 25 εκατ. κατοίκων έχουν περιοριστεί στις οικίες τους, την ώρα που και στο Πεκίνο οι αρχές πραγματοποιούν μαζικούς εμβολιασμούς, βάζουν λουκέτα στα σχολεία και επιβάλλουν στοχευμένες καραντίνες σε συγκεκριμένες συνοικίες, εντείνοντας τους φόβους για εκτεταμένο lockdown τύπου Σαγκάης.
Στο μεταξύ στη Σαγκάη, η εβδομάδα έκλεισε με διαμαρτυρίες των κατοίκων μετά από πέντε εβδομάδες σκληρών περιοριστικών μέτρων, εν μέσω των οποίων αντιμετώπισαν δυσκολίες στην εξασφάλιση τροφίμων και προμηθειών
Την Τετάρτη, η τιμή της μετοχής της ιαπωνικής ζυθοποιίας Asahi Group’s ανέβηκε και πάλι καθώς -για πρώτη φορά εδώ και 14 χρόνια- ανακοίνωσε πως θα αυξήσει την τιμή στο κουτί της μπύρας για να μπορέσει να ανταποκριθεί στα αυξημένα κόστη των υλικών, της ενέργειας και των μεταφορών.
Η κρίση αγγίζει και τα είδη πολυτελείας: Από τα Ray-Βan στα Gucci
Η επέκταση της καραντίνας στην Κίνα επηρεάζει ταυτόχρονα τις εταιρείες εκείνες που βασίζουν μεγάλο μέρος των κερδών τους στην κινεζική αγορά.
Μεταξύ όσων ανακοίνωσαν πως τα lockdown της Κίνας έχουν επηρεάσει αρνητικά τις πωλήσεις τους είναι η EssilorLuxottica, που υπογράφει τα γυαλιά ηλίου Ray-Ban και προμηθεύει τις Prada και Versace, ενώ και η Kering, μητρική της Gucci, δήλωσε πως η κατάσταση στην Κίνα έχει περιορίσει την αναμενόμενη αύξηση στην κερδοφορία.
Η EssilorLuxottica κατέγραψε μείωση των πωλήσεων στην Κίνα, αναφέροντας πως περί τα ¾ των καταστημάτων και σημείων πώλησής της στη χώρα επηρεάστηκαν από lockdown ή μείωση της αγοραστικής κίνησης.
«Η αγορά και ειδικά η αγορά ειδών πολυτελείας και καταναλωτικών ειδών υποφέρουν από τις αυξανόμενες ανησυχίες σχετικά με τα lockdown στην Κίνα», αναφέρει ο Σέντρικ Ρόσι, αναλυτής της Bryan Garnier. Την Παρασκευή, μία μέρα αφού η Kering ανακοίνωσε τα αποτελέσματά της του πρώτου τριμήνου, η τιμή της μετοχής της υποχώρησε κατά 7%.
Κι αυτό γιατί το brand Gucci, παρόλο που σημείωσε αύξηση πωλήσεων 13,4% χάρη στην κίνηση των αγορών στις ΗΠΑ, την Ευρώπη και την Ιαπωνία, ωστόσο δεν έπιασε τις εκτιμήσεις για 23%, κυρίως λόγω των λουκέτων που μπήκαν σε κινεζικά καταστήματα τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Ωστόσο, o οικονομικός διευθυντής της Kering, Ζαν-Μαρκ Ντιπλέ δήλωσε πως είναι νωρίς ακόμη να αποτιμήσει κανείς τις πληθωριστικές πιέσεις στα είδη πολυτελείας.
Μεγάλο πλήγμα για τις εταιρείες μικροτσιπ
Σοβαρές συνέπειες από τη μείωση της κατανάλωσης συνδυαστικά με την παράλυση στη γραμμή παραγωγής, πάλι, φαίνεται πως έχουν οι εταιρείες μικροτσίπ. Η νοτιοκορεατική SK Hynix, που είναι και η δεύτερη μεγαλύτερη παραγωγός μικροτσίπ στον πλανήτη, επεσήμανε πως το λοκ-ντάουν τη Κίνας αποτελεί τον μεγαλύτερο κίνδυνο για μειωμένη ζήτηση σε μικροτσίπ για κινητά τηλέφωνα και υπολογιστές, αλλά πως -πάντως- αναμένεται η αγορά να επανέλθει το β’ τρίμηνο.
Από πλευράς της η LG Display Co Ltd, η θυγατρική της LG που είναι από τις μεγαλύτερες κατασκευάστριες παγκοσμίως σε οθόνες υγρών κρυστάλλων αναφέρει προβλήματα στην παραγωγή και τις αποστολές φορτίων το α’ τρίμηνο.
«Στην αγορά των smartphone, η ζήτηση επιβραδύνεται, ιδιαίτερα στην Κίνα, και οι αποστολές μικροτσιπ μνήμης στα κινητά τηλέφωνα αναμένεται να αυξηθούν σε μονοψήφιους αριθμούς επί τοις εκατό, το οποίο είναι κάπως χαμηλότερο από ό,τι αναμέναμε στις αρχές του έτους» αναφέρει ο Κέβιν Νο, υπεύθυνος μάρκετινγκ της SK Hynix.
Στην άλλη πλευρά του Ειρηνικού, η αμερικανική εταιρεία μικροτσίπ Texas Instruments ανέφερε προβλήματα στις μονάδες παραγωγής και προβλέψεις για το τρέχον τρίμηνο χαμηλότερες από τις εκτιμήσεις της Γουόλ Στριτ. Μείωση στην παραγωγή κατέγραψε και η γαλλο-ιταλική STMicroelectronics, στους πελάτες της οποίας περιλαμβάνεται η Tesla και η Apple.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες- Τί ανακοίνωσαν Tesla και Mercedes-Benz
Την προπερασμένη εβδομάδα, η αυτοκινητοβιομηχανία Tesla του Έλον Μασκ ανακοίνωσε ότι έχασε περίπου έναν μήνα εργασιών στο εργοστάσιο της Σαγκάης λόγω των λοκ-ντάουν και πως η παραγωγή έχει μεν ανακτηθεί, αλλά σε μειωμένα επίπεδα, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει τις παραδόσεις το τρίμηνο Απριλίου-Ιουνίου. Ως αποτέλεσμα των πληθωριστικών πιέσεων στις πρώτες ύλες και του κόστους των logistics, η αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων αύξησε τις τιμές στην Κίνα, τις ΗΠΑ και άλλες χώρες.
«Τα εργοστάσιά μας λειτουργούν κάτω των δυνατοτήτων τους για αρκετά τρίμηνα, με κυριότερο ανασταλτικό παράγοντα την εφοδιαστική αλυσίδα, κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί και για το υπόλοιπο του έτους 2022» ανέφερε η σχετική εταιρική ανακοίνωση.
Από πλευράς της η Mercedes-Benz ανακοίνωσε την Τετάρτη πως αναμένει τα προβλήματα ανεφοδιασμού και οι ελλείψεις μικροτσιπ να επιδράσουν την παραγωγή, προειδοποιώντας πως η αβεβαιότητα για τη βιομηχανία της Κίνας και τις εξελίξεις στην κινεζική αγορά εκτιμάται πως θα συνεχιστεί.