Άνοδο του πληθωρισμού παντού βλέπουν επικεφαλής μεγάλων εταιρειών καταναλωτικών και βιομηχανικών αγαθών καθώς και προϊόντων, αυξάνοντας τις πιθανότητες για νέες αυξήσεις στις τιμές για καταναλωτές. Πρόκειται μεταξύ άλλων για τους διευθύνοντες συμβούλους πολυεθνικών όπως οι CocaCola, PepsiCo, Kellogg, Tyson Foods, DuPont, Goodyear, Mattel και Hasbro, σύμφωνα με έρευνα που έκανε η Wall Street Journal.
Στην Ευρώπη ήδη ο πληθωρισμός βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων 13 ετών φτάνοντας το 5,1% σε ετήσια βάση τον περασμένο μήνα. Οι προβλέψεις αναφέρουν μείωση του δείκτη τιμών από το δεύτερο εξάμηνο του έτους, αλλά ο κίνδυνος εξακολουθεί και υπάρχει. Στις ΗΠΑ ο πληθωρισμός έφτασε το 7,5% σε ετήσια βάση τον Ιανουάριο που είναι τα υψηλότερα επίπεδα των τελευταίων σαράντα ετών.
Η συνεχιζόμενη αύξηση στο κόστος της ενέργειας λόγω και των ανησυχιών για τις εξελίξεις στο μέτωπο της Ουκρανίας και της Ρωσίας εντείνουν ακόμη περισσότερο το πρόβλημα, καθώς η άνοδος του πληθωρισμού οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο ράλι του πετρελαίου, του φυσικού αερίου και του ηλεκτρικού ρεύματος.
Οι προβλέψεις
Οι προβλέψεις από επικεφαλής μεγάλων αμερικανικών εταιρειών για τον πληθωρισμό, όπως αυτές έγιναν στα πλαίσια ανακοίνωσης οικονομικών αποτελεσμάτων των εταιρειών και συγκεντρώθηκαν από την WSJ, είναι ενδεικτικές για τι μπορούμε να περιμένουμε στη συνέχεια. Οι περισσότεροι από αυτούς χτυπούν το καμπανάκι του κινδύνου τόσο για τις πρώτες ύλες, όσο και για τα κόστη παραγωγής αλλά και για τα μεταφορικά.
Coca-Cola Co. Διευθύνων σύμβουλος James Quincey. «Δεν επιδιώκουμε να μεταφέρουμε απλώς τις τιμές αλλά να το κάνουμε έξυπνα, επειδή ενώ είναι εύκολο να ανταποκριθούμε στον πληθωρισμό ανεβάζοντας τις τιμές είναι σαφές ότι καθώς υπάρχει πληθωρισμός ευρείας βάσης θα υπάρξει συμπίεση των πραγματικών εισοδημάτων σε πολλές χώρες».
PepsiCo Inc. Διευθύνων σύμβουλος Ramon Laguarta. «Βλέπουμε τον πληθωρισμό να αυξάνεται παντού. Έχουμε τις μάρκες, και έχουμε και πάλι τις δυνατότητες να τιμολογήσουμε. Αυτό κάνουμε στην πλειονότητα των αγορών… Είμαι λίγο πιο προσεκτικός στις αναδυόμενες αγορές. Θέλω να δω μερικούς μήνες ακόμη για να καταλάβω πώς απορροφά ο καταναλωτής όλο αυτό το υψηλό κόστος σε πολλαπλά μέρη του προϋπολογισμού, του οικιακού προϋπολογισμού. Ωστόσο, πιστεύουμε πως οι καταναλωτές μας παραμένουν πιστοί στις μάρκες μας παρά ορισμένες από τις αποφάσεις μας για τις τιμές».
Tyson Foods Inc. Διευθύνων σύμβουλος Donnie King. «Έχουμε δει υψηλό πληθωρισμό… Το κόστος εργασίας έχει αυξηθεί κατά 20%, το κόστος των βοοειδών έχει αυξηθεί (…) κατά 22%. Τα δημητριακά αυξήθηκαν κατά 29%. Οι εμπορευματικές μεταφορές είναι 32%. Δεν ζητάμε από τους πελάτες ή τον καταναλωτή να πληρώσουν τελικά για αναποτελεσματικότητές μας. Τους ζητάμε να πληρώσουν για τον πληθωρισμό».
Kellogg Co. Οικονομικός διευθυντής Amit Banati. «Όσον αφορά τον πληθωρισμό, θα ξεκινήσω από εκεί. Συνέχισε να επιταχύνεται, και το έχουμε δει όλο το 2021. Επομένως, αναμένουμε διψήφιο πληθωρισμό το 2022, και το μεγαλύτερο μέρος του εξαρτάται από την αγορά… Βλέπουμε πληθωρισμό στα συστατικά και σε συσκευασίες, σε λάδι, καλαμπόκι, σιτάρι και στην πλευρά της συσκευασίας, σε κονσέρβες, χαρτοκιβώτια. Επομένως, βλέπουμε πληθωρισμό ευρείας βάσης στα συστατικά μας».
DuPont de Nemours Inc. Διευθύνων σύμβουλος Ed Breen. «Σχεδιάζουμε ο πληθωρισμός των πρώτων υλών να παραμείνει εκεί που είναι για ολόκληρο το έτος. Αυτή είναι λοιπόν μια υπόθεση που έχουμε στον προγραμματισμό μας. Έτσι και πάλι πρέπει να συνεχίσουμε να αναλαμβάνουμε το τίμημα για να καλύψουμε τα logistics και κάθε άλλο πληθωρισμό που βλέπουμε».
Goodyear Tire & Rubber Co. Διευθύνων σύμβουλος Richard Kramer. «Αισθανόμαστε σίγουροι ότι θα μπορέσουμε να αντισταθμίσουμε το κόστος των πρώτων υλών. Η πραγματική πρόκληση όσον αφορά τα κέρδη του 2022 θα είναι η αντιμετώπιση του πληθωρισμού σε άλλα κόστη, άρα τα μη υλικά κόστη (…) Αλλά έχουμε ένα πλήθος κόστους σε διάφορες κατηγορίες και κάποια συνεχή ζητήματα στα εργοστάσιά μας από (…) την επίδραση της πανδημίας. Οπότε αυτό δημιουργεί κάποιες προκλήσεις».
Hasbro Inc. Οικονομική διευθύντρια Deborah Thomas . «Περιμένουμε να συνεχιστούν οι προκλήσεις με το κόστος μεταφοράς και το κόστος εισροών για το μεγαλύτερο μέρος του τρέχοντος έτους. Έχουμε την τιμολόγηση να μπαίνει στο παιχνίδι, αλλά πιστεύουμε ότι εξακολουθεί να παραμένει ένα δύσκολο περιβάλλον το 2022.»
Mattel Inc. Οικονομικός Διευθυντής Anthony DiSilvestro. «Μετά από δύο συνεχόμενα χρόνια διψήφιων ρυθμών πληθωρισμού και κόστους πωληθέντων αγαθών, αναμένουμε ότι ο πληθωρισμός θα μετριαστεί το 2023».