«Οι αριθμοί που έχουν κυκλοφορήσει στο πρόσφατο παρελθόν για τα λεγόμενα υπερκέρδη των παραγωγών ενέργειας έχουν προκύψει από γρήγορους και βιαστικούς υπολογισμούς, προκειμένου να εξαχθούν κάποια πρώτα συμπεράσματα» υποστήριξε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περιστέρης. Κατά τη διάρκεια της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης της εισηγμένης, ο κ. Περιστέρης τόνισε πως «τα υπερκέρδη είναι λέξη της μόδας», αλλά «υπάρχουν και υπερέξοδα, που δεν αναφέρονται». Πρόσθεσε πως «όταν απομονώνουμε μια συγκεκριμένη περίοδο – τρεις μήνες από έναν χρόνο και τρεις μήνες από έναν άλλο, παραμορφώνουμε την εικόνα». Αν δούμε ολόκληρη την περίοδο, από τα μέσα του 2021, που άρχισε να ανεβαίνει η διεθνής τιμή του φυσικού αερίου μέχρι το τέλος του 2022, τότε θα διαπιστώσουμε πως η συζήτηση «δεν έχει καμία ουσία» κατέληξε. «Πρέπει να αφαιρεθούν τα υπερέξοδα και οι παροχές προς τους πελάτες» των εταιρειών τόνισε ο κ. Περιστέρης.
Ο ίδιος είπε πως «λείπει οποιαδήποτε αυτοκριτική» για τη σημερινή κατάσταση σε σχέση με το ενεργειακό κόστος και την ενεργειακή ασφάλεια της χώρας. «Της ομηρίας μας λόγω ενεργειακής μη αυτονομίας και λόγω της εξάρτησης από τιμές που προσδιορίζονται από άλλους». Κατά τη Γενική Συνέλευση του Ομίλου, τόνισε πως η διοίκηση του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ «εδώ και 15 χρόνια» μιλάει για το τρίπτυχο «εγχώριες πηγές ενέργειας, διασυνδέσεις και αποθήκευση». Όμως «δίνεται μάχη για να αποτρέψουμε την ανάπτυξη της πράσινης ενέργειας και όχι για να αξιοποιήσουμε τα σημαντικά πλεονεκτήματα της χώρας».
Οι επενδύσεις
Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ συμμετέχει ή υλοποιεί αυτή την περίοδο επενδύσεις 6,5 δισ. ευρώ, μέσω των οποίων θα δημιουργηθούν 20.000 νέες θέσεις εργασίας, είπε ο κ. Περιστέρης. Τόνισε πως ο τομέας των παραχωρήσεων είναι εξαιρετικά σημαντικός για τον όμιλο με τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού να υπογράφεται προς το τέλος του έτους ή στις αρχές του 2023. Πρόσφατα, υπεγράφη η σύμβαση παραχώρησης για το τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (IRC) στο Ελληνικό, όπου η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει το 49% και η Hard Rock International το 51%. Ο κ. Περιστέρης εκτίμησε πως το κατασκευαστικό αντικείμενο της ΤΕΡΝΑ από τη συγκεκριμένη σύμβαση (αν και δεν έχουν οριστικοποιηθεί τα σχέδια) θα φτάσει τα 600 εκατ. ευρώ. Ο όμιλος συμμετέχει και στην κοινοπραξία που επικράτησε στο διαγωνισμό για την παραχώρηση του λιμανιού «Φίλιππος Β» στην Καβάλα.
«Τα χρήματα είναι εξασφαλισμένα για τις επενδύσεις, δεν έχουμε ανάγκη άντλησης πρόσθετης χρηματοδότησης και δεν υπάρχει καμία σκέψη για έκδοση νέου ομολόγου ή αύξηση κεφαλαίου» είπε ο επικεφαλής του ομίλου απαντώντας σε σχετική ερώτηση.
Φέτος, εκτιμάται πως θα επενδυθούν περί τα 300 εκατ. ευρώ στον τομέα των παραχωρήσεων και της συμβατικής παραγωγής ενέργειας (στη μονάδα ηλεκτροπαραγωγής της Κομοτηνής που προωθείται από κοινού με την Motor Oil), ποσό που θα αυξηθεί κατά περίπου 700 εκατ. ευρώ στην περίπτωση που υπογραφεί εντός του έτους η σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.
Για την άνοδο του κόστος υλικών και πρώτων υλών, ο επικεφαλής του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είπε πως «είναι πολύ σοβαρό θέμα», αλλά τον τελευταίο καιρό «παρατηρείται μια επιπέδωση της καμπύλης ανόδου και πολύ μικρή μείωση σε συγκεκριμένα υλικά». Πρόσθεσε πως η αύξηση τιμών στα υλικά «δεν θα αλλάξει το πρόσημο της κερδοφορίας της κατασκευαστικής δραστηριότητας διότι δεν έχει την ίδια επίπτωση σε όλα τα έργα λόγω και της διαφορετικής διάρθρωσης στο κέντρο κόστους και του διαφορετικού χαρακτήρα».
Για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου είπε πως «δημοπρατήθηκε το φθινόπωρο του 2016 και για διαφόρους λόγους η έναρξη παραχώρησης έγινε τον Φεβρουάριο του 2020. Η κατασκευή έχει αρχίσει με εντατικούς ρυθμούς για τα έργα υποδομής. Μετά από οριστικοποίηση και εγκρίσεις από διάφορες αρχές (ΥΠΑ, υπουργεία, κλπ) πιστεύουμε πως μέσα στο καλοκαίρι θα αρχίσουν οι υπόλοιπες εργασίες». Η εμπορική λειτουργία προγραμματίζεται προς το τέλος του 2025.