Σε ποσοστό 21,2% και 29,2% υπολείπονται των προϋπολογισθέντων οι συνολικές ακαθάριστες εισπράξεις από τα χαρτοφυλάκια Cairo I και Cairo II αντίστοιχα, ενώ οι εισπράξεις από το χαρτοφυλάκιο Cairo III υπερκαλύπτουν τον στόχο κατά 20,8%.
Μάλιστα, από το τρίτο χαρτοφυλάκιο έχει εξοφληθεί μέρος – 27 εκατ. ευρώ – των εγγυημένων ομολογιών, το ύψος των οποίων περιορίστηκε από 754 σε 727 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται ότι το ύψος των εγγυημένων ομολογιών υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας για τα άλλα δύο χαρτοφυλάκια ανέρχεται σε 681 εκατ. ευρώ για το Cairo I και 974,3 εκατ. για το Cairo II.
Για τι αφορά
Τα παραπάνω αναφέρει για τις τρεις πρώτες τιτλοποιήσεις που μεταβιβάστηκαν στον «Ηρακλή», ο γενικός διευθυντής του ΟΔΔΗΧ και πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης της πορείας των τιτλοποιήσεων του «Ηρακλή», Δημήτρης Τσάκωνας, στην επιστολή του προς τον πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, Ιωάννη Σαρμά.
Τα στοιχεία που παραθέτει ο κ. Τσάκωνας αφορούν τις προβλεπόμενες ανακτήσεις των χαρτοφυλακίων για το διάστημα 1/1/2020 – 30/6/2021, σύμφωνα με το επιχειρηματικό πλάνο του διαχειριστή των τιτλοποιήσεων. Τα στοιχεία τέθηκαν υπόψιν της Επιτροπής από την Τράπεζα της Ελλάδος και την εταιρεία – σύμβουλο του Δημοσίου KPMG.
Πόσα έχει εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο
Σημειώνεται ότι για το διάστημα των έξι πρώτων τριμήνων των τριών τιτλοποιήσεων, το Ελληνικό Δημόσιο έχει εισπράξει προμήθεια 33,8 εκατ. ευρώ, έναντι προϋπολογισθέντων 23,8 εκατ. ευρώ. Ταυτόχρονα, οι ομολογιούχοι υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας εισέπραξαν τόκους 118,3 εκατ. ευρώ έναντι προϋπολογισθέντων 112,8 εκατ. ευρώ.
«Συνεπώς συνάγεται το συμπέρασμα ότι και στα τρία χαρτοφυλάκια, οι υποχρεώσεις των αποκτώντων έχουν πλήρως ικανοποιηθεί έναντι των ομολογιούχων υψηλής εξοφλητικής προτεραιότητας, αλλά και έναντι του Ελληνικού Δημοσίου», αναφέρει ο πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης.
Όπως αναφέρει στην επιστολή του ο κ. Τσάκωνας, βάσει της λεπτομερέστερης ανάλυσης στην οποία προέβη η ΤτΕ, προέκυψε ότι μέρος των εμφανιζόμενων εισπράξεων, ποσού 24 εκατ. ευρώ, 6,5 εκατ. ευρώ και 10,3 εκατ. ευρώ για καθένα από τα τρία χαρτοφυλάκια αντίστοιχα, αφορούσαν επαναγορές δανείων από τη Eurobank, λόγω νομικών ελαττωμάτων κατ΄ εφαρμογή των άρθρων 8 και 9 των σχετικών SPAs. Κατά συνέπεια, σε περίπτωση που, σε συσταλτική ερμηνεία, δεν θεωρηθούν πραγματικές ανακτήσεις και δεν συνυπολογισθούν, τα προαναφερόμενα ποσοστά (- 21,2%, – 29,2% και +20,8%) διαμορφώνονται σε – 44,5%, – 32,6% και + 14,5% αντίστοιχα.
Η βασική αιτία της υστέρησης των ανακτήσεων εντοπίζεται, όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Επιτροπής Παρακολούθησης, στις σχεδόν μηδενικές εισπράξεις από τις προϋπολογισμένες εκπλειστηριάσεις υπέγγυων ακινήτων, οι οποίες οφείλονται κατά κύριο λόγο στην παρατεταμένη αναστολή πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης, στο πλαίσιο των έκτακτων μέτρων για την αντιμετώπιση της πανδημίας. Σημειώνεται ότι τα χαρτοφυλάκια Cairo I και Cairo II απαρτίζονται κυρίως από στεγαστικά δάνεια και δάνεια προς πολύ μικρές επιχειρήσεις και ασφαλίζονται με προσημειώσεις επί αστικών ακινήτων σε ποσοστά 75,8% και 64,9%. Επομένως, η μη εκπλειστηρίαση ακινήτων λόγω της νομοθετικής αναστολής, είχε σημαντικό αρνητικό αντίκτυπο στην εξέλιξη των ανακτήσεων.
Ωστόσο, παρά την πανδημία, η αξία των υπέγγυων ακινήτων δεν έχει μειωθεί, που σημαίνει ότι με την επανεκκίνηση των πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης, οι καθυστερήσεις που έχουν εμφανιστεί, μπορούν να αποκατασταθούν.
Στην πιο πρόσφατη (Νοέμβριος 2021) παρουσίαση του συμβούλου KPMG, αποτυπώνεται η πιθανότητα ενεργοποίησης της κρατικής εγγύησης για το Cairo I και το Cairo II
. Η πιθανότητα αυτή έχει προκύψει κατόπιν εκπόνησης σεναρίων που υιοθέτησε ο σύμβουλος όπου σύμφωνα με το δυσμενέστερο, η κρατική εγγύηση για το Cairo I θα ενεργοποιηθεί στις 31/12/2025 και για το Cairo II στις 31/3/2026. Η πιθανή κατάπτωση θα αφορά τόκους, το ακριβές ύψος των οποίων δεν μπορεί να υπολογισθεί.