Στο 7% διαμορφώθηκε ο ετήσιος πληθωρισμός στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ΕΛΣΤΑΤ.
Υπενθυμίζουμε ότι ο πληθωρισμός στη χώρα μας, σε ετήσια βάση, μειώθηκε τον Ιανουάριο στο 7,2% από 7,6% τον περασμένο Δεκέμβριο, όπως ειχε ανακοινώσει η Eurostat την 1η Φεβρουαρίου
Ο δείκτης παρέμεινε σε πτωτική τροχιά για τέταρτο μήνα, μετά το 12% του Σεπτεμβρίου.Σε μηνιαία βάση, σε σύγκριση δηλαδή με τον Δεκέμβριο του 2022, ο δείκτης τιμών καταναλωτή παρουσίασε μείωση 0,5% μετά από παρόμοια μείωση τον Δεκέμβριο από τον Νοέμβριο.
Στον ηλεκτρισμό, κατεγράφη μείωση κατά 15,4% από 8,8% μείωση τιμών τον Δεκέμβριο, στο φυσικό αέριο η άνοδος ήταν επίσης βραδύτερη κατά 34,7% από 50%, στο πετρέλαιο θέρμανσης η άνοδος ήταν κατά 7,1% και στα καύσιμα η άνοδος φτάνει στο 25%, από 8,6% τον Δεκέμβριο.
Όπως ανακοίνωσε η ΕΛΣΤΑΤ:
Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Ιανουάριο 2023, σε σύγκριση με τον Δεκέμβριο 2022 παρουσίασε μείωση 0,5%, έναντι μείωσης 0,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Με αυτά τα δεδομένα, ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2022 – Ιανουαρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2021 – Ιανουαρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 9,7% έναντι αύξησης 1,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Φεβρουαρίου 2021 – Ιανουαρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Φεβρουαρίου 2020 – Ιανουαρίου 2021.
Οι κατηγορίες
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 7,0% τον μήνα Ιανουάριο 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
• 15,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρησοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
• 3,0% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
• 6,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
• 10,6% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
• 2,9% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
• 8,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα-μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
• 3,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: μικρά είδη αναψυχής-άνθηκατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου και εικόνας.
• 2,2% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
• 7,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια ζαχαροπλαστεία-καφενείακυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.
• 5,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας.
Από τη μείωση του δείκτη κατά:
• 0,1% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, φυσικό αέριο, υγραέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
• 1,3% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.