Quantcast

Ο βαρύς χειμώνας του λιανεμπορίου – Προς παράταση οι εκπτώσεις

Η ΕΣΕΕ προτίθεται να φέρει μέχρι το τέλος της εβδομάδας στον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα πρόταση μέτρων στήριξης

Την παράταση των εκπτώσεων κατά μια εβδομάδα αναμένεται να ζητήσουν από το υπουργείο Ανάπτυξης οι Εμπορικοί Σύλλογοι, προκειμένου να καλυφθεί η χαμένη εβδομάδα των εκπτώσεων λόγω χιονιά. Παράλληλα, όπως σημειώνει ο πρόεδρος του Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ) Γιώργος Καρανίκας, οι έμποροι της χώρας θα ζητήσουν τη λήψη νέων μέτρων ελάφρυνσης των επιχειρήσεων. «Μιλάμε για χειμώνα και μάλιστα βαρύ χειμώνα στο λιανεμπόριο και νομίζω ότι η πολιτεία θα πρέπει να κοιτάξει εκ νέου τα μέτρα στήριξης της επιχειρηματικότητας» λέει ο κ. Καρανίκας.

 

Προς την κατεύθυνση αυτή, η ΕΣΕΕ προτίθεται να φέρει μέχρι το τέλος της εβδομάδας στον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα πρόταση μέτρων στήριξης τα οποία θα στοχεύουν στη συρρίκνωση του επιστρεπτέου μέρους των επιστρεπτέων προκαταβολών, αλλά και την αναβολή οιασδήποτε αποπληρωμής που λήγει 31 Ιανουαρίου 2022. Μάλιστα, η κυβέρνηση, όπως επισημαίνει ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, βλέποντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει το λιανικό εμπόριο, ήδη έχει ανταποκριθεί με μέτρα διευκόλυνσης της επιχειρηματικότητας.

Ένα τέτοιο μέτρο είναι η μετάθεση της έναρξης αποπληρωμής των επιστρεπτέων προκαταβολών για το τέλος Ιουνίου, αντί τέλος Ιανουαρίου που ίσχυε πριν. Επίσης, δόθηκε ένας μήνας παράταση στην αποπληρωμή των κορονοχρεών 830.000 επιχειρήσεων και πολλοί εκτιμούν ότι θα πρέπει να δοθεί και νέα, τουλάχιστον μέχρι τα μέσα του έτους, έτσι ώστε να έχουν υποχωρήσει οι υφεσιακοί παράγοντες, που θεωρούνται η πανδημία και οι υψηλές πληθωριστικές πιέσεις. Παράλληλα, η κυβέρνηση συνεχίζει τα μέτρα ενεργειακής στήριξης νοικοκυριών και επιχειρήσεων και εκτιμάται ότι αυτά θα συνεχιστούν, τουλάχιστον έως ότου διαρκεί ο χειμώνας.

Αναφορικά με τις επιστρεπτέες προκαταβολές, όπως αναφέρει ο κ. Καρανίκας, η ΕΣΕΕ προτίθεται να ζητήσει την ολοσχερή διαγραφή των οφειλών για τις περίπου 700.000 επιχειρήσεις και ότι αν αυτό δεν είναι εφικτό να ισχύσει για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις, δηλαδή με εκείνες που έχουν χαμηλές οφειλές π.χ. έως 20.000 – 30.000 ευρώ.

Τα μέτρα κρίνονται από τους ανθρώπους του εμπορίου απαραίτητα καθώς τόσο η πανδημία της παραλλαγής «Όμικρον» της Covid-19 όσο και η ακρίβεια έχουν επιφέρει σημαντικό πλήγμα στον εμπορικό κόσμο. «Η αγορά τις πρώτες εβδομάδες του Ιανουαρίου υποχώρησε στο 70% συγκριτικά με τον Ιανουάριο του 2020. Η αντίστοιχη αναλογία για το μήνα Δεκέμβριο ήταν στο 85%» αναφέρει ο πρόεδρος του Εμπορικού & Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά Βασίλης Κορκίδης.

Ο ίδιος αποδίδει την υποχώρηση της αγοράς στην έξαρση της πανδημίας που περιόρισε τις μετακινήσεις, αλλά και την άσχημη ψυχολογία των καταναλωτών από τις ανατιμήσεις των βασικών αγαθών. «Ο κόσμος έχει στραφεί στην αποταμίευση και στα καταστήματα δεν μπαίνει άνθρωπος», αναφέρει χαρακτηριστικά. Ο κ. Κορκίδης, δεν αναμένει σημαντικά μέτρα από την κυβέρνηση ενόψει και της διαπραγμάτευσης για την 13η αξιολόγηση, αλλά σημειώνει ότι στην εξίσωση θα πρέπει να μπούνε περισσότερο οι τράπεζες, δηλαδή να ανοίξουν περισσότερα κανάλια χρηματοδότησης.

Στην προαναφερόμενη πορεία, δεν έχει προσμετρηθεί ακόμη η επίπτωση της εβδομάδας που διανύουμε και την οποία οι έμποροι την θεωρούν μια εντελώς χαμένη εβδομάδα. «Η αγορά (λιανικής) δεν θα επανέλθει πριν την ερχόμενη Δευτέρα», παραδέχεται ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ) Αντώνης Μακρής, ο οποίος κάνει λόγο για μια εβδομάδα πωλήσεων που χάθηκε οριστικά. «Η πώληση που χάνεται δύσκολα επανέρχεται», παραδέχεται. Με βάση τους υπολογισμούς της εβδομάδας αυτής, μόνον η εμπορική αγορά της Αττικής θα απωλέσει πωλήσεις άνω των 200 εκατ. ευρώ (ή άνω των 300 εκατ. ευρώ με όρους 2020).

Μέρος αυτής της «αναδουλειάς» αποδόθηκε από τον πρόεδρο του ΣΕΛΠΕ τόσο στο κύμα ακρίβειας που έχει χαλάσει την ψυχολογία των καταναλωτών, αλλά και στα πανδημικά μέτρα της εστίασης. Ειδικά στα μεγάλα αστικά κέντρα, η εστίαση επηρεάζει σημαντικά το λιανικό εμπόριοκαθώς οι δύο δραστηριότητες σε σημαντικό βαθμόχαρακτηρίζονται συμπληρωματικές. «Όταν δουλεύει η μια, δουλεύει καλά και η άλλη. Όταν δεν δουλεύει η εστίαση καλά, τότε υπάρχουν προβλήματα και στη λιανική» λέει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ.

Ο πιο σημαντικός ωστόσο παράγοντας που επηρεάζει την κατανάλωση σήμερα, όπως αναφέρουν οι εκπρόσωποι του εμπορίου, είναι η ακρίβεια και οι «φουσκωμένοι» λογαριασμοί των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας. Στα βασικά είδη και στα είδη λιανικής πώλησης, οι αυξήσεις δεν είναι σημαντικές καθώς πολλές επιχειρήσεις (αλυσίδες λιανικής, supermarket κ.λπ.) απορροφούν μέρος των αυξήσεων με στόχο να μην χάσουν μερίδια αγοράς. Ωστόσο, οι αυξήσεις στους λογαριασμούς της ενέργειας είναι σημαντικές, παρά τις προσπάθειες της κυβέρνησης να απορροφήσει μέρος των ανατιμήσεων.

 

Πηγή: powergame.gr