Ο επίμονος πληθωρισμός, οι έκτακτες ενισχύσεις σε ευάλωτους, ο τουρισμός της βενζίνης και η παγκόσμια έλλειψη τσιπ

Το ότι υπάρχει προβληματισμός στο υπουργείο Οικονομικών για το κύμα ανατιμήσεων, δεν χρειάζεται να είναι κανείς… πολιτικός επιστήμων για να το αντιληφθεί

Οι έκτακτες επιδοματικές ενισχύσεις σε ευάλωτους

-Το ότι υπάρχει προβληματισμός στο υπουργείο Οικονομικών για το κύμα ανατιμήσεων, δεν χρειάζεται να είναι κανείς… πολιτικός επιστήμων για να το αντιληφθεί. Προβληματισμός υπάρχει, όμως και ως προς τι πρέπει και μπορεί να γίνει, πέρα από τις επιδοτήσεις και τις εκπτώσεις στο ενεργειακό κόστος, χωρίς να στείλει λάθος μήνυμα στις αγορές που έχουν βγάλει «νύχια». Ως εκ τούτου, μειώσεις έμμεσων φόρων δεν υφίστανται ούτε καν ως εναλλακτικό σενάριο, ενώ έκτακτες επιδοματικές ενισχύσεις σε ευάλωτους θα γίνουν μόνο αν τα πράγματα ζορίσουν πολύ στο πεδίο της ακρίβειας…

Επίμονος… πληθωρισμός για τουλάχιστον 12 μήνες

-Κι ενώ κυβερνήσεις και επενδυτές πονοκεφάλιαζαν ως τώρα για τις «ουρές» της πανδημίας, φαίνεται ότι η εστία ανησυχίας μετατοπίζεται αλλού: στον υψηλό πληθωρισμό και τις αυξήσεις επιτοκίων. Σύμφωνα με την τριμηνιαία έρευνα της UBS, οι υψηλότερες τιμές των βασικών αγαθών, της βενζίνης και της ενέργειας προβληματίζουν τους επενδυτές, καθώς πολλοί είναι αυτοί που πιστεύουν ότι ο αυξημένος πληθωρισμός θα διαρκέσει τουλάχιστον 12 μήνες. Και κάπως οι εκτιμήσεις αυτές «κουμπώνουν» με τις προετοιμασίες στο ελληνικό οικονομικό επιτελείο για «πυροσβεστικά» μέτρα απέναντι στο αυξημένο ενεργειακό κόστος, ως το τέλος του χρόνου…

! Δεν μπήκε καλά η νέα χρονιά. Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, ο Ιανουάριος δεν είχε τα προϋπολογισμένα φορολογικά έσοδα, καθώς οι περιορισμοί της Όμικρον δεν άφησαν ανεπηρέαστη την αγορά. Ακόμα κι έτσι, στο υπουργείο Οικονομικών δεν δείχνουν να ανησυχούν, επισημαίνοντας, όμως, ότι οι κινήσεις από εδώ και πέρα θα πρέπει να γίνονται με χειρουργική ακρίβεια…

Από… σαράντα κύματα περνά η χρηματοδότηση των ΜμΕ

-Περί τα 6,5 δισ ευρώ θα κινητοποιήσουν οι εγγυήσεις του Πανευρωπαϊκού Ταμείου Εγγυήσεων. Η ρευστότητα που θα πέσει στην αγορά είναι πολύ σημαντική, ωστόσο οι κλαδικοί φορείς επαναφέρουν για μια ακόμα φορά το ερώτημα «σε ποιους θα καταλήξουν και αυτά τα κεφάλαια;». Από την περίοδο της πανδημίας, οι μικρομεσαίοι και οι εκπρόσωποι τους σε Επιμελητήρια και Ομοσπονδίες υποστήριζαν ότι επί της ουσίας είναι αποκλεισμένοι από την τραπεζική χρηματοδότηση και οι… κακές γλώσσες λένε ότι το υπουργείο Οικονομικών συμμεριζόταν αυτήν την ένσταση εξ ου και τα συχνά – πυκνά «καρφιά» προς τις διοικήσεις των τραπεζών. Αυτό που επιμένουν να λένε οι μικρομεσαίοι είναι ότι ακόμα και οι βιώσιμοι πρέπει να περάσουν από… σαράντα κύματα για να πάρουν ρευστότητα, καθώς οι τράπεζες εξακολουθούν να εφαρμόζουν χρηματοδοτική πολιτική μηδενικού ρίσκου…

Τώρα ξύπνησαν στις Βρυξέλλες για τα τσιπ

-«Σε περίπτωση σοβαρής διαταραχής στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα, τα αποθέματα της Ευρώπης σε μικροεπεξεργαστές σε κάποιους βιομηχανικούς κλάδους (όπως η αυτοκινητοβιομηχανία και οι ιατρικές συσκευές) μπορούν να εξαντληθούν μέσα σε λίγες εβδομάδες…». Το ομολογεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή που χθες ανακοίνωσε πρωτοβουλία δεκάδων δισ. ευρώ για να αυξηθεί το μερίδιο της Ε.Ε. στη βιομηχανία ημιαγωγών που σήμερα δεν ξεπερνά το 10% ενώ πριν από λίγα χρόνια ήταν 20%. Η Ευρώπη έχει μηδενική παρουσία στην παραγωγή μικροεπεξεργαστών τελευταίας τεχνολογίας και τεράστια εξάρτηση από ΗΠΑ, Ν. Κορέα, κ.α. στο σχεδιασμό και τη συναρμολόγηση. Τις επιπτώσεις από την παγκόσμια έλλειψη τσιπ δεν τις νιώθουν μόνο οι Έλληνες αγοραστές αυτοκινήτων που περιμένουν επί μήνες (κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες παρήγαγαν πέρυσι όσα αυτοκίνητα κατασκεύασαν το 1975). Τις νιώθουν ακόμα και όσοι έχουν ηλεκτρικές κλειδαριές ή περιμένουν νέο πομποδέκτη για τα διόδια.

Σε άνθιση ο τουρισμός της… βενζίνης

Με τις τιμές του πετρελαίου και της βενζίνης να καλπάζουν, είναι αναπόφευκτο να ανθίσει και ο τουρισμός της… βενζίνης στην Ευρώπη. Οι χώρες που είτε έχουν μειώσει τους φόρους στη καύσιμα (Πολωνία) είτε έχουν επιβάλλει διατίμηση (η Ουγγαρία 1,34 ευρώ το λίτρο στη βενζίνη των 95 οκτανίων) ευλόγως προσελκύουν πελάτες από γειτονικές χώρες, όπως τη Γερμανία, την Τσεχία και τη Σλοβακία, που υπολογίζεται ότι εξοικονομούν περί τα 15 με 18 ευρώ σε κάθε γέμισμα του ρεζερβουάρ. Καθώς μάλιστα η Πολωνία έχει καταργήσει τον ΦΠΑ στα τρόφιμα (έως τον καλοκαίρι) συνδυάζουν το τερπνόν (βενζίνη) μετά του ωφελίμου (τρόφιμα). Παράπλευρο αποτέλεσμα; Τα πρατήρια καυσίμων στη Γερμανία, κοντά στα σύνορα με την Πολωνία, κινδυνεύουν με λουκέτο ελλείψει πελατών.

Η επιστροφή των Σέρβων

-Σε κάτι λιγότερο από έναν μήνα και συγκεκριμένα στις 4 Μαρτίου θα υπάρξει αεροπορική επανασύνδεση μεταξύ Θεσσαλονίκης και Βελιγραδίου από την Air Serbia. Πρόκειται για μία από τις τρεις γραμμές (οι άλλες είναι οι Σόφια και Βρυξέλλες) που είχε διακόψει η σέρβικη αεροπορική εξαιτίας του κορονοϊού. Για τη Θεσσαλονίκη η συγκεκριμένη σύνδεση είναι σημαντική καθώς δεν καλύπτεται από άλλη αεροπορική εταιρεία.

Ξεχάστε τις διακοπές στα ελληνικά νησιά

«Πέρυσι η Ελλάδα ήταν πολύ δημοφιλής προορισμός και φαίνεται να υπάρχει επανάληψη. Τα ελληνικά νησιά, θα έλεγα, θα είναι γεμάτα και περιμένω και υψηλές τιμές». Τάδε έφη Fritz Joussen ο Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου TUI, στο περιθώριο της παρουσίασης των οικονομικών μεγεθών. Αυτό σημαίνει για τους εγχώριους παραθεριστές ή ότι θα πρέπει να κλείσουν δωμάτια από τώρα αν θέλουν να πετύχουν φθηνές διακοπές ή να επιλέξουν τους λιγότερους δημοφιλείς προορισμούς.